Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 732 ggr
[MiraForever]
2016-07-24 22:25

Hjälp! Vet inte vad jag ska göra!

Min kanin har tappat päls i nacken. Det är något som jag redan visste. Hon har tappat päls i nacken innan. Men nu är det av värmen. Upptäckte att det är dött gammalt skinn som är i små bitar. Är 100% säker på att det inte är något kvalster. Utan mer att huden har torkas ut och dött, samt sen kommit nytt. Hon är varm i nacken av det långa pälsen i nacken.

Kan jag ta en bit bomull med kallt vatten och torka där samt sätta på någon salva som återfuktar huden igen?

Tack för snabbt svar!

/MVH från en orolig matte.

Annons:
MelodyX
2016-07-24 22:41
#1

Vatten brukar ju torka ut, så det skulle jag inte använda om du är säker på att det är det… Honung, lite kladdigt och opraktiskt, men antiseptisk och funkar fint för att återfukta i alla fall mänsklig hud, är ju dessutom naturligt? Men aldrig använt det på kanin.

[MiraForever]
2016-07-25 12:48
#2

Nu ser det ut som hon har bitit sig själv också😕

tiger tok
2016-07-25 21:39
#3

Ta henne till veterinären om det ändras minsta lilla!

[MiraForever]
2016-07-25 21:47
#4

Så! Nu läste jag om det och det stod att man kunde smörja in med Idomin 2-3 gånger om dan. Hoppas att det blir bättre:/

#3 Oturligt nog har jag ingen transportbur:(
Vet inte om jag ska bygga en av trä, köpa på loppis eller djuraffär.

Hur mycket kan en transport bur kosta?

tiger tok
2016-07-26 08:35
#5

Ta en kartong bara! 😊

tixEntry
2016-07-26 11:40
#6

#4 Som svar på frågan så brukar en ny transportbur kosta ca 200-400 kr, på loppis beror det nog mycket på om man ser att den är använd eller inte.

Annars brukar en stor kartong som #5 säger gå bra, man kan göra lufthål också om man vill. Det fick vi våra första kaniner i när vi skulle åka hem med dem. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Smultrondraken70
2016-07-28 22:12
#7

Flyttlåda funkar:)

Upp till toppen
Annons: