Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 4137 ggr
Kaninlovers2
2016-07-02 10:58

Havregryn?

Är havregryn bra för kaniner att äta? Jag tänkte att jag kunde lägga lite havregryn till dem idag. Är det nyttigt och hälsosamt för kaninen att äta? :) Blir kaniner tjocka utav det?

Annons:
farvendal
2016-07-02 11:34
#1

Njae, vanliga havregryn är rätt fett för kaniner så jag skulle inte kalla det så nyttigt. Ta fiberhavregryn isåfall. Lite mindre fett, mer fibrer och sväller inte lika mycket. Mina älskar havregryn.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Cochon
2016-07-02 19:07
#2

Spannmål är lyxmat för kaniner. De gillar det precis som vi gillar vårt lördagsgodis. Så ge inte för mycket. Personligen ger jag inte mina kaniner havregryn alls så länge de inte ska slaktas.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Agda
2016-07-03 06:46
#3

Havre bildar en gel i tarmarna, vilket motverkar förstoppning. Så det är bra (speciellt i fällningstider), men inte i stora mängder då det är fett. Mina kaniner får ca 5% hel havre bland sin mat.

AnnaWallin
2016-07-03 09:17
#4

#3 Vad för havre ger du då? Råg eller vanliga gryn? Har en hane som fäller väldigt mycket så det lät intressant med motverkan av förstoppning.

Agda
2016-07-03 10:48
#5

#4: Köper Kraffts havre (blå/gul säck) från Granngården, 25 kg.

Men har man bara någon kanin så borde havregryn fungera. Havre innehåller en fiber som heter betaglukan, det är den som bildar en slags gel.

Ska också tillägga att jag inte sett något om att den gör det på kaniner, utan informationen om detta gäller bara människor. Men jag testade ett år att inte ge havre på några månader, jag fick 4-6 förstoppade kaniner i fällningstider. En vanlig fällningssäsong så brukar jag få typ 1-2 förstoppade kaniner, så när de inte fick havre så blev det alltså 2-3 gånger så många förstoppade. Så havre är bevisligen bra vid fällning 😉

[Wilma269]
2016-07-04 14:19
#6

Hur mycket havregryn ska man ge. För jag  brukar  ge min kanin  1msk

Annons:
Upp till toppen
Annons: