Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2870 ggr
Kaninlovers2
7/1/16, 4:15 PM

Hur mycket hö?

Hur mycket hö ska man ge på en dag? Mycket eller lite? Eftersom jag ger faktiskt mycket hö.

Annons:
tlover
7/1/16, 4:17 PM
#1

Det beror på kaninen, vissa äter mycket, vissa litet. Det är praktiskt däremot om man ger så mycket att det inte blir jättemycket över, då äter dom oftast bättre (om dom har nytt fräscht hö)

l'm back

uz00x
7/1/16, 4:19 PM
#2

Så mycket som kaniner äter, och lite till! :) Skall alltid finnas tillgängligt :)

Peak303
7/1/16, 4:27 PM
#3

Kaninen ska äta ca 80-90% hö om dagen. Resterande är grönt osv. Jag fick lära mig som tidig kaninägare att en kanin ska äta lika stor tuss hö som sig själv om dagen. Sen om det ställer eller inte vet jag inte. Mina har alltid hö i buren. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Fridaaaa
7/1/16, 4:41 PM
#4

Fri tillgång :) Så fyll på så fort det börjar ta slut :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
7/1/16, 4:59 PM
#5

Det ska alltid finnas hö hos kaninen då det är vad de lever på, men kvalitén på höet avgör också en hel del. Två kaniner jag hade åt ett hö som om det vore luft, de kunde äta och äta och ändå vara hungriga och magrade av en del, medans gav jag dom ett annat sorts hö så åt de mycket mindre medans min 3:e kanin (som förvisso är äldre och inte gör många knop) kunde gott äta det andra höet som de andra två inte kunde äta och blev mätt och var fin i hullet på det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Kaninlovers2
7/1/16, 6:00 PM
#6

Men det går åt mycket hö! Vi kan inte köpa hö varje dag! Jag förstår att det är viktigt. Vi köper varje DAG och det går åt hö på EN dag.

Annons:
Peak303
7/1/16, 6:05 PM
#7

#6 Vad köper du för hö?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Fridaaaa
7/1/16, 6:18 PM
#8

#6 Försök hitta bonde som säljer? Köpa på bal istället? Om det är hö från matbutik brukar de inte vara så näringsrika eller bra, samma i många djuraffärer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frejaspluto
7/1/16, 6:31 PM
#9

Köp större säckar, djurbutik, farm. Har från min ena bror, djurbutik en 120 lit. Typ en hundring, vad har ni med höet egentligen, förvara den rätt så håller det länge.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
7/1/16, 6:34 PM
#10

Vi fyller på en gång i veckan.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
7/1/16, 6:35 PM
#11

#6 nu vet jag inte om du köper på påse eller bal men sådana påsar som kan köpas i mataffären och liknande innehåller knappt hö då det knappt är pressat (löst hö går ju såklart om man har mycket plats däremot) särskilt om man räknar på hur mycket man får för pengarna. Våra kaniner skulle också äta upp det direkt. Försök att hitta en bonde eller liknande som säljer istället det är mycket billigare och oftast bättre hö. Men kaniner ska alltid ha tillgång till hö. Om det är det att dom drar omkring på höet kan man testa andra höhäckar tex för att minska spill

l'm back

Evilina
7/2/16, 10:46 AM
#12

Gå in på blocket och leta efter någon som säljer hö i ditt område :-) om du inte hittar någon så kanske det finns ett stall som kan tänka sig att sälja. I måndags köpte jag 110 kg för 200kr, räcker flera månader till mina två. :-)

Kaninlovers2
7/2/16, 11:02 AM
#13

Tack för alla svar. Jag brukar köpa hö från Ica Maxi och andra matbutiker.

Annons:
[MiraForever]
7/2/16, 11:17 AM
#14

#13 Gör inte det:) Det dammar fruktansvärt mycket och damm är inte specielt  nyttigt.
Men nu ska jag vara god att erkänna att jag köper ibland det hö från  matbutiker. Dock gör jag det för att det är nödvändigt att hon måste ha hö! Annars köper jag hö  som är mycket grönt och doftar gott. Det köper jag från Tropikhuset i Malmö som är en djuraffär. Då får jag en mellan stor påse med hö för 40 kr.

Jag ska säga att jag tror att detstu mörkare bajspluttar det är destu mindre fibrer är det i maten. Destu ljusare bajsplutar destu mer fibrer är det i maten.

(rätta mig om det är fel)

Furix
7/2/16, 3:15 PM
#15

Man kan även få köpa hö från ridskolor..

Kaninlovers2
7/2/16, 4:22 PM
#16

Jag köpte detta hö igår! Nu är nästan allt slut!

Kaninlovers2
7/2/16, 4:23 PM
#17
Kaninlovers2
7/2/16, 4:23 PM
#18
Kaninlovers2
7/2/16, 4:23 PM
#19

Ängshö

Kaninlovers2
7/2/16, 4:24 PM
#20
Annons:
Fridaaaa
7/2/16, 4:26 PM
#21

#19 Syns ingen bild.
Men som sagt, hitta en bonde eller stall att köpa av. billigare och bättre hö :D
Gärna lite grovt hö, bättre för tänderna och så än tunnt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninlovers2
7/2/16, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22
Kaninlovers2
7/2/16, 4:27 PM
#23
Kaninlovers2
7/2/16, 4:27 PM
#24
Kaninlovers2
7/2/16, 4:28 PM
#25
Kaninlovers2
7/2/16, 4:28 PM
#26
Kaninlovers2
7/2/16, 4:28 PM
#27
Annons:
Kaninlovers2
7/2/16, 4:28 PM
#28
Kaninlovers2
7/2/16, 4:28 PM
#29
Kaninlovers2
7/2/16, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
Kaninlovers2
7/2/16, 4:30 PM
#31
Kaninlovers2
7/2/16, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32
Kaninlovers2
7/2/16, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33
Kaninlovers2
7/2/16, 4:31 PM
#34

Jag köper nästan varje dag! Det finns inga bondgårdar eller stall i mitt område. Jag bor i alla fall i Södertälje.

Annons:
Kaninlovers2
7/2/16, 4:32 PM
#35

Jag skickade bilder. Blir de mätta?

Fridaaaa
7/2/16, 4:38 PM
#36

#35 Omöjligt at svara på men dogman är inte speciellt bra.

#34 Kollat blocket?
Ridskola eller stall måste finnas! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninlovers2
7/2/16, 4:57 PM
#38

Jag sa till min mamma att höet är slut och hon blev förvånad och lite arg. Hon köpte höet igår och det gick slut idag. Imorgon vet jag inte vad för mat jag ska ge!:( Vad för märke är bra då?

Kaninlovers2
7/2/16, 5:01 PM
#39

#37 Måste man åka till Lina för att hämta höet? Hur mycket kostar det? Nej, det går inte! Jag kan inte köpa hela tiden! Jag kan inte gå varje dag för att köpa hö. Om det är från blocket måste jag säkert också hämta!!! Vad lätt ni har det för er.

Fridaaaa
7/2/16, 5:01 PM
#40

#38måste du ge, om du inte har massa grovt gräs så läge.
Vi har sagt det många gånger: från bonde eller hästfolk.
Eller djuraffärer som köper in av bönder och så, och packetera själva. Inget från matbutiker eller liknande dogman

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Furix
7/2/16, 5:09 PM
#41

Ja då får ni köpa hö varje dag. Man kan också beställa hem hö från www.zooplus.dk  det har jag gjort och får det hem till dörren men då har jag beställt annat också fr 20 kg så levereras det till dörren. Det hö´t är i stor bal på ca 15 kg.

Annons:
Fridaaaa
7/2/16, 5:21 PM
#42

#41 Varför beställa hem utländsk hö när det finns bra i Sverige? Aldrig förtått mig på det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Furix
7/2/16, 5:29 PM
#43

Ja hon vill ej åka liten bit för hämta större bal men klagar på de påsar hon köper bara räcker en dag. Jag köpte då jag ej fann ngnstans att köpa höbal ifrån och ej har körkort eller ngn som kör, Nu har den biten löst sig så nu köper jag från ridskolan här

taylor__lambert
7/2/16, 5:35 PM
#44

Jag köpte hö av en bonde en gång, oj vad det dammade! Men alla bönder är det ju inte så med. Kolla med zoo.se, jag har för mig att de skickar Hö om du inte kan åka någonstans. Men säg till dina föräldrar "vill ni ha billigare och bättre hö som håller mer än en dag så åker vi till ett stall och köper nu bums!".
Dogman är inget bra märke öht, de kan göra ok bajspåsar till hunden och leksaker osv men i övrigt är deras foder inget att sätta i julgranen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

emms
7/2/16, 6:22 PM
#45

Arken zoo som finns i de allra flesta städer säljer stora påsar med hö, som en soppåse. För 125kr tror jag.

Det är bra och fint hö i dom. Borde hålla 2-3 veckor minst. Ger du gräs varje dag äter dom mindre hö.

Men man MÅSTE ge hö. Det finns ingenting annat man kan byta ut det till. Kan du inte ge dina kaniner hö ska du helt enkelt inte ha kvar dina kaniner. Så enkelt är det. Antar att du är under 18 (?) och då har dina föräldrar ansvar för kaninen. Berätta för din mamma att kaniner verkligen MÅSTE ha hö, HELA TIDEN! Varje dag, året om! Inga undantag.

Finns massa olika ställen där man kan köpa bra hö. Djurbutiker, hos en bonde, hos en ridskola, på nätet osv. Välj det som passar bäst för dig och din familj.

Det höet ni har är dåligt och dyrt och tar slut väldigt fort. Mycket billigare och bättre för kaninerna att köpa från något annat ställe. Jag själv köper från arken zoo. Kolla på påsen så höet inuti ser fint ut.

Emma

frejaspluto
7/2/16, 9:36 PM
#46

Du lägger fruktansvärt mjt pengar på hö jag lägger ut 120kr varannan månad för hö. Varför köper du inte från en djurbutik? Lissma är mkt mkt bättre, gårdar, ridskolor, Södertälje har gårdar djurbutik, Tumba centrum, stan mm. Det hö du ger är inte bra ingen näring! Dom äter och äter , jag lassar på på till våran kanin en gång i veckan. En påse räcker länge. Du måste skärpa dig och ge kanin bra hö och sluta och klaga gör nått åt saken.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[MiraForever]
7/2/16, 9:44 PM
#47

#39 Du har nara några alternativ på dig:

Köp hö varje dag!

Åk längre för att köpa en stor påse hö!

Om du inte kan nåt av dom alternativen då är det ingen ide att ha kaniner hemma! För kaniner måste ha hö!

Fridaaaa
7/2/16, 9:52 PM
#48

#47 Lite väl hårt sagt det sista där kan jag tycka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
frejaspluto
7/2/16, 9:57 PM
#49

Du borde be din mamma, pappa läsa denna tråd om du är under 18 år så är dina föräldrar skyldiga ge kanin bra hö , 120kr varannan månad eller var tredje. Stor påse. Det är ett skämt, kanin måste ha kaninhull, fina klor, fin päls, det märks på mkt utav det vilken sorts näring man ger sina djur.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Kaninlovers2
7/3/16, 12:05 PM
#50

Jag ska åka till djurmagazinet i Södertälje idag för att köpa en stor påse. Jag vet ej om deras hö är bra. Det finns en liten påse och en stor påse. Den stora kostar 115 kr ungefär. Så jag ska alltså inte köpa märket dogman? Jag vill ha mina kaniner kvar, jag kan inte beskriva om hur mycket jag älskar dem! Ja, jag är under 18 år. Jag är 10 år.

Kaninlovers2
7/3/16, 12:24 PM
#51

Jag kollade in Arken Zoo. Jag tyckte att Simly hö såg bra ut. Det var billigt och mycket hö i. Men man kan inte beställa eftersom det är slut. I så fall måste man åka dit. Finns det inte Arken Zoo i närheten av mig? Jag bor i Södertälje.

frejaspluto
7/3/16, 12:27 PM
#52

Jag vet inte hur Södertälje har det, men Dogmann ska man inte helst köpa. Det är undernärd hö. Ni ska köpa bra hö så kaninerna blir mätta längre. Djurbutiker är bra.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Fridaaaa
7/3/16, 12:35 PM
#53

#50 Nej dogman är skit. 
Kolla på arkens zoo sida, där står alla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Usagi_
7/3/16, 12:51 PM
#54

TS kolla mitt PM :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

frejaspluto
7/3/16, 2:18 PM
#55

Jag är inte arg på dig TS utan att jag tucker att det är dina föräldrars skyldighet att ta fakta om kaniner, du har inte huvudansvaret. Dina föräldrar borde ge dig mer kött på benen mer information hur man tar hand om kaniner. Hoppas att det löser sig. Uppdatera oss! 🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Kaninlovers2
7/3/16, 7:52 PM
#56

Vem är Ts?

emms
7/3/16, 7:53 PM
#57

#56 TrådSkapare- ts
Alltså du i detta fallet! :)

Emma

[lillelull]
7/4/16, 2:51 AM
#58

Jag köpte hö av en bonde nyligen och fick fylla  3 st 125 liters pappersäckar för 50 kr.
Jättefint hö och kaninen är super nöjd och glad då hon äter väldigt mycket 
Förvarar det i pappersäck i källaren så det håller sig bättre. 
Verkligen en investering att köpa rejält med hö. 
Dogman höet är inte så bra och helt fruktansvärt onödigt dyrt. 
Prata med dina föräldrar om situationen, jag har tur att ha både en uppfödare och en bonde som säljer hö billigt.  
Nu har jag ju bil och är "vuxen" men dina föräldrar är ju ändå huvudansvariga för dig och ditt djur och dess välmående så du ska ju inte behöva känna dig skyldig för att du behöver köpa något som din kanin måste ha varje dag. 
Hoppas det löser sig för dig. 🌺

tixEntry
7/4/16, 11:09 AM
#59

På deras hemsida står det var de har butiker.
https://www.arkenzoo.se/store-locator

Jag köper hö från Arken zoo på vintern, nu på sommaren har vi slagit eget. De har stora påsar med bra hö som räcker länge. Jag har bara en kanin men till honom räcker en sån påse i många veckor. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

CelsiusT
7/4/16, 6:51 PM
#60

Nu får vi gratis hö från svärfar. Men han säljer sitt hö till hästägare och tar då 20kr/bal och en bal innehåller ca 10kg. Ganska vanligt pris, häromkring kostar sådana småbalar ca 20-25kr/st, dvs ca 2-2,50kr/kg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

smellcaramell
7/4/16, 8:17 PM
#61

1.Kolla på blocket om någon säljer hö (finns både under smådjurskategorin och hästkategorin).

2. Många ridskolor och större stall kan sälja hö.

3. Djuraffärer som säljer större säckar. Jag har till exempel en kvarn i närheten som säljer mycket spån o.s.v. till stallen runt omkring och de säljer även höbalar på 10-15kg och de räcker ungefär 1-2 månader till min kanin och kostar max 80kr, priset varierar med storlek på bal, säsong och tillgång (blir dyrare precis innan nästa års skörd då balarna håller på att ta slut på lagret).

Stäppfolket
7/5/16, 8:50 PM
#62

Jag köper hö på Djurmagazinet vid Vasa/Coop Forum i Södertälje. En stor påse räcker ca. 3-4 veckor till min kanin på 2 kg.  Granngården vid Södertälje syd vet jag säljer *ganska stora* påsar. Nu när de har byggt nytt och större tror jag att de även säljer balar., men jag har inte varit där och kollat än.

Annons:
Upp till toppen
Annons: