Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1512 ggr
lollynonna
6/27/16, 6:01 PM

Kaninproblem

Hej hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg, känner väl mest att jag måste skriva av mig lite…

Min familj har en vuxen kaninhane som är 6 år gammal. De skaffade honom för ca 3 år sedan för att min lillebror ville ha en egen kanin (han var då 4 år gammal, så han kunde inte ta hand om den själv…) de köpte den, och helt plötsligt ville inte min bror ha den längre och allt ansvar föll över på mig. Övriga i min familj vägrar ta hand om honom, och kan på sin höjd ge honom mat och vatten då jag är borta. Mina föräldrar är skilda och jag bor hos kaninen varannan helg, så under 2 veckors tid får den ingen skötsel över huvud taget bortsett från mat och vatten. De har bett mig ett flertal gånger att sätta ut honom på annons (vilket jag gjort) eftersom de inte vill ta hand om kaninen då jag inte är där. 
Kaninen blir inte såld oavsett hur mycket han ligger ute till salu, och som jag tidigare sagt blir han inte alls omhändertagen eftersom min familj har noll intresse för kaniner.

Gissa vad som händer idag? Jag får ett PM på facebook av min pappa. De har köpt EN TILL kanin. En kaninunge, viltgrå lejonhuvad dvärgvädur. Ingen vill  ta hand om den, och jag tänker inte ansvara för den också, eftersom jag redan har fullt upp med annat och hinner inte heller sköta "min" första kanin… Till saken hör också att vi har ingen mer kaninbur, inga fler matskålar, ingen borste, ingen vattenflaska, inga hus, inga fler kanintillbehör över huvud taget!

Så kaninungen bor just nu i en hamsterbur. Min familj vägrar att åka till djuraffären den här veckan eftersom de jobbar, och jag kan inte göra det själv eftersom affären ligger en och en halv timme bort, och jag har varken pengar eller körkort.
Så kaninen får bo i den lilla hamsterburen tills i helgen… Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kan inte ta hand om en till kanin, men gör jag inte det kommer den bli så otroligt misskött eftersom ingen annan i familjen har kaninintresse 😕

Som sagt vet jag inte vad jag vill få ut av detta, vill mest bara skriva av mig…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Trebit
6/27/16, 6:51 PM
#1

Men herregud. Jag förstår att du behöver skriva av dig. Finns det något sätt du kan övertala din familj att inte ha kaninen i en hamsterbur? Det är ju faktiskt olagligt.
Vet du var/från vem de har köpt kaninen? Är det en någorlunda respektabel person så kanske de kan pressa på att kaninen de sålt ska  ha godkända levnadsförhållanden.
Jag blir verkligen ledsen när jag läser ditt inlägg, det är en sån inställning som gör att kaniner ses som ett sånt slit och släng-djur.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

frejaspluto
6/27/16, 7:00 PM
#2

Hur gammal är du för det första? Se till att du får in pengar till djuraffären och sög som det är om dina föräldrar säger att det är ditt ansvar. Ser och hör att du verkligen menar detta och jag tycker att dom ska skärpa sig. Varför gör dom såhär? Har dom inte tid med er och köper saker och djur för deras skull?? Det dom gör vanvård säg det till dom det är djurplågeri! Dom kan själva sitta ett litet rum knappt en toalett, knappt röra sig., skygga. Buren är olaglig! Sätt dit dom djurplågeri! ( nu är jag arg! ) inte på dig. Synd att jag inte kunde skälla på dina föräldrar ! Jag är vuxen, jobbar, tar tid med familjen och djuren som vi har här hemma! Om inte det finns en utväg nånstans försök ta dig till djuraffären själv och förklara tid datum när kaninen köptes! Men tänk på gör det absoluta det rätta först, du ger tillbaka kaninen, den ska tillbaka på den plats den kom ifrån. Du kan inte bli behandlad så, det ör dina föräldrars fel, inte du. Nu har jag bara hört från din sida men som du beskriver kommer från själen så tanefan i mig du ska få rätt att slippa kaninen! Deras ansvar! Annan sak du kan nog ta den till kaninhem jourhem för kaniner ( andra djur med tror jag ) djurens chans. Dom kan komma hämta i värsta fall det har jag hört på villovägar…. Men detta är sista absolut den sista utvägen . Då berättar du som det är…

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
6/27/16, 7:03 PM
#3

Kan du ge bort kaninen till ngn dom du litar på ? Om man säljer gör det från hjärtat djur är inte slit och släng djur….

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

lollynonna
6/27/16, 7:18 PM
#4

#1 Jag har försökt, men min pappa vill inte göra något åt saken eftersom det inte var han som köpte kaninen… Min låtsasmamma som köpte den verkar inte heller vilja göra något åt saker, men jag försöker så gott jag kan 😐 Tyvärr vet jag inte var hon köpte den, inte från djuraffär iallafall. Hon vill inte säga varifrån den kommer heller. Jag vet, jag har sagt att buren är alldeles för liten och frågat varför de ens skaffade en till kanin.. De verkar inte bry sig nämnvärt mycket och de sa att kaninen är lika mycket min som deras och att det är jag som ska sköta den. De har inte ens frågat mig om det innan…
Ja jag håller med… Att de dessutom köpte en kaninunge och inte en omplacering gör bara saken ännu värre. 

#2 Jag kan tyvärr inte köpa något till kaninen alls eftersom jag just nu håller på att starta om min gerbiluppfödning från botten, och behöver köpa in massor av saker till dem. Alla mina pengar går till gerbilerna, och mina föräldrar vill inte ge mig mer för att köpa saker till den nya kaninen heller.. Samtidigt tycker jag att jag inte ska behöva göra det eftersom det inte är min kanin eller mitt val att skaffa en till 😮 
Jag har ingen möjlighet att lämna tillbaka den, jag vet ju inte ens varifrån den kommer 😕

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

farvendal
6/27/16, 7:21 PM
#5

Berätta om effekterna av ett besök från LS.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

lollynonna
6/27/16, 7:36 PM
#6

#5 Självklart! Jag har sagt att det är olagligt med så liten bur (som dessutom inte har sitthylla) och att vi måste köpa en tillåten bur riktigt fort, de "hm" ade åt det men förhoppningsvis köper de en ny bur snart. Tycker riktigt synd om kaninungen…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
frejaspluto
6/27/16, 8:12 PM
#7

När du har fått upp tillräckligt med inlägg , kan du be dina såkalkade föräldrar läsa detta? Eller får du skit för det? Vet du vad ? Det finns en person här som jag har mkt respekt för, personen heter Noraniki70. En utav dessa personer som jag tycker om som har mkt kunskap om kaniner kontakta på en gång kopiera ditt inlägg och lägg till i första stycket hälsa från mig att hon kanske kan ge dig info och hjälp hur du ska gå till väga. Vet inte hur pass ny du är här på forumet med högst upp på höger sida kan man skicka meddelanden. Fältet inställningar din profil mm. Skriv namnet rätt , eller leta upp en tråd som du ser namnet på och klicka på den personen namn profilgubbe, sen ser du skicka meddelande.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Adirfen
6/28/16, 8:52 AM
#8

Hoppas att allt löser sig. Stå på dig! <3

lollynonna
6/28/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Idag har de köpt en till kanin. En till. Så nu har vi tre stycken kaniner :( Alltså vad ska jag ta mig till?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tixEntry
6/28/16, 9:38 PM
#10

Var kommer kaninerna från?! Jag tycker att dina föräldrar låter väldigt oansvariga! Att de dessutom verkar ha pengar till nya kaniner men inte till saker åt den förra… 
Kan du försöka kontakta något *sånt där hem där de tar hand om kaniner och försöker hitta en ny ägare till dem* (kom inte på vad det heter) ? Eller annonsera ut ungarna, det kanske är lättare att få de yngre kaninerna sålda? Det låter verkligen som en jobbig situation… 😕

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[MiraForever]
6/28/16, 9:53 PM
#11

Förlåt:( Men måste göra så!

HUR KAN FÖRELDRARNA VARA SÅ OANSVARIGA!?!?
Köper en kanin om du är tvungen att ta hand om!

Köper en till kanin som bor i en hamsterbur!

Köper en till kanin som bara är där!

Vet du vad!? Jag är 12 år gammal och fattar det här! Det hade jag gjort vid 7 års ålder också!

Min pappa hade blivit skitförbannad o han hade läst det här!
Jag tycker att du ska skälla ut dom och säga hur oansvariga dom är! Fråga varför dom köper en 2 kaniner till!

Är så fruktansvärt arg nu!😕🤔😢

[MiraForever]
6/28/16, 9:57 PM
#12

Fråga en kompis föreldrar eller en god granne och berätta hur det är och fråga om du kan få låna pengar till att köpa saker till dom nya kaninerna?
Var bor du och var bor dom oansvariga föreldrarna?

lollynonna
6/28/16, 11:11 PM
#13

#10 Ja de är riktigt oansvariga, de kan inte ta hand om djur över huvud taget… Jag har pratat med min mamma och vi har kommit fram till att jag inte ska ta hand om kaninerna och att min pappas familj får böna och be hur mycket de vill. Jag orkar inte ta hand om tre kaniner, verkligen inte…

#12 Jag bor i norrbotten, och har försökt prata med min pappas familj och de har iallafall lagt ut en sökesanonns på uteburar till kaniner nu… Så det börjar bli bättre!

Det är en hona och en hane som tydligen skulle gå tillsammans. Hoppas de kastrerar hanen bara..

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
MangaBea
6/29/16, 5:07 AM
#14

Nu vet jag inte just vilken situation du är i när det gäller familjen, men jag skulle anmält dem för djurplågeri. För det är exakt vad det är. Sen så förstår jag om det är svårt för dig som en del av familjen att göra det. Finns det någon annan i din närhet som förstår hur illa det här är och som skulle kunna anmäla detta om det är för jobbigt för dig?

Smultrondraken70
6/29/16, 11:12 AM
#15

Det gör dom inte till bättre djurägare genom att försöka lösa så att de djur de skaffar får drägliga förhållanden, hjälpa dom sälja, omplacera etc. På det sättet gör man ju det bara möjligt för dem att fortsätta ha djur, skaffa fler djur som blir vanvårdade etc, ja helt enkelt upprätthålla den här djurkarusellen. Det finns ju tyvärr gott om människor som envisas med att skaffa djur (oklart varför) och sen inte sköta om dom. Hjälper det inte att prata dom till rätta om det till exempel är bristande kunskap om kaniner som är problemet så måste man ta till andra medel. Dessa människor som vanvårdat djur och inte skärper till sig, ska ha förbud mot att ha djur i sin vård överhuvudtaget, och ett sånt förbud kan Länsstyrelsen utfärda. Jag skulle ringt Länsstyrelsen rakt av och förklarat läget. Det går att anmäla anonymt till dem. Skickar en länk. Lycka till❤️ http://www.lansstyrelsen.se/Norrbotten/Sv/djur-och-natur/djurskydd/djur-som-far-illa/Pages/default.aspx

ElinElsa
6/29/16, 1:20 PM
#16

Jag blir så arg när sånt här händer!! Du gör absolut inget fel, du verkar ju bara försöka hjälpa så mycket du kan. Det du egentligen kan göra är att 1. Lägga ut annonser på Blocket och skriva lite hur nuläget är, det lockar oftast då. 2. Sälja/ge bort kaninen/kaninerna till någon kompis du litar på. Kan ju oxå vara någon släkting elr granne du vet kommer ta hand om djuren. 3. Höra av dig till ett djurhem och kolla ifall dom har plats för kaninerna. 4. Detta alternativet är fruktansvärt, men så som nuläget ser ut för dig kan det vara den enda lösningen. Avlivning. Om detta fortsätter under en längre tid är det bättre för kaninerna om dom får slippa denna skit. Ingen ska behöva gå igenom detta, allra minst kaninerna. Du gör ändå ett bra jobb som märker detta och försöker. Tycker oxå att du ska anmäla dina föräldrar för vanvård av djur. Att ha en kanin i en hamsterbur är olagligt! Lycka till nu❤️

Smultrondraken70
6/29/16, 1:40 PM
#17

#16 håller helt med dig om att de djur som redan är införskaffade måste få ett bra liv, och ibland är avlivning enda utvägen om djuren lider. Problemet är att då måste djurägarna samarbeta, och betala för till exempel avlivning, och hur hindrar man dem från att skaffa nya djur sedan? Personligen skulle jag kontaktat Länsstyrelsen och iallafall bollat problemet med dem, samt hur man ska gå vidare. Man kan ju som sagt var göra detta anonymt också.

lollynonna
6/29/16, 1:53 PM
#18

#14 #15 # 16 Tack så jättemycket för hjälpen! Jag vill mer än gärna anmäla dem, men då kommer jag få problem😕 Jag försöker få dem att fixa det här nu, och förhoppningsvis lämnar de tillbaka dem 😮

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Smultrondraken70
6/29/16, 5:33 PM
#19

#16 håller definitivt med dig om att de djur som redan är införskaffade måste hjälpas till ett drägligt liv:))

Wellcraft
7/7/16, 5:12 PM
#20

Hur går det?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
lollynonna
7/7/16, 10:56 PM
#21

#20 Jag vet inte, jag har inte besökt min pappa sen de skaffade kaninerna :/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

frejaspluto
7/8/16, 9:49 AM
#22

Vanvård,, den som har köpt den ska man ta itu och skaka lite vett och kanske får lite hjärnceller och blir smartare. Du måste bli starkare nånstans måste du göra nått vettigt och rädda kaninerna och ge bort dom till ngn som vill verkligen ta hand om kaniner . Jag tror att det finns personer, volontärer som hämtar upp kaniner på plats. Du förklarar läget hur du har blivit behandlad.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: