Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1642 ggr
Kaninlovers2
6/26/16, 5:20 PM

Slut på hö

Nu är det så att jag har slut på hö just nu. Kan jag ge mina kaniner pellets och rent vatten? Räcker det? Blir de tjocka?

Annons:
[MiraForever]
6/26/16, 5:25 PM
#1

Det funkar! Ge dina kaniner grenar att slipa sina tänder med och lite grönsaker!

Åk imorgon och köp hö. Så blir det bra!

ninor
6/26/16, 5:25 PM
#2

Kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö. Deras kost ska till allra största del bestå utav hö.

Det räcker alltså inte med pellets och vatten utan du/ni måste köpa hö NU.

[RC1393]
6/26/16, 5:52 PM
#3

Ut och plocka ängsgräs om de är vana vid att äta grönt. Gräs är också ett grovfoder precis som hö och fungerar bra som ersättare. Att ge bara pellets fungerar inte. 

[nevamisse]
6/26/16, 5:58 PM
#4

Våra äter gräs hela sommaren, så plocka gräs. Dock ska man helst vänja in de på gräs lite i taget.

Fridaaaa
6/26/16, 6:00 PM
#5

Nej det räcker inte. Gräs tex behövs med
Pellets och grönsaker hjälper inte för tänderna.
Och inte så mycket för magen heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninlovers2
6/26/16, 6:29 PM
#6

Så jag kan ge pellets, gräs och rent vatten?

Annons:
Fridaaaa
6/26/16, 6:30 PM
#7

#6 Ja till imorgon
Och de blir inte tjocka på 1-2 dagar av det heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninlovers2
6/26/16, 7:05 PM
#8

Okej, men blir de tjocka utav lite gnagarblandning, knäckebröd, gräs och morötter? Jag har inte gett det men jag bara undrar. Blir de tjocka utav det på en dag?

Fridaaaa
6/26/16, 7:08 PM
#9

#8 Du behöver inte ge allt det. Och du skrev pellets inte gnagarblandning.
Ge gräs, vatten och grenar. 
Slopa blandningen. Morötter och knäckebröd gör ingen nytta.

Nej det blir dem inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MarHai
6/26/16, 7:20 PM
#10

Det är ingen fara att dom är utan hö en dag bara =)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

CelsiusT
6/26/16, 7:28 PM
#11

#8 blir du tjock av att äta bara äta gräddtårta en dag? Antagligen inte men du kanske blir lite svullen/glassig i magen. Får kanske ont i magen och får kanske problem med svajigt blodsocker den dagen. En kanin blir såklar inte heller tjock av dålig mat en dag. Men det är såklart bra att ge så bra mat man kan ge. Kaninens huvudföda är gräs, i fångenskap ger vi oftast hö för att det är den metod vi har att spara gräset över vintern. En del hö kanske inte har perfekt näringsvärde och då kan man eventuellt komplettera med lite pellets men det är sällan nödvändigt. Pellets kan aldrig ersätta hö. Gnagarblandning är sällan något vettigt innehåll och kaniner blir lätt tjocka på det och mår allmänt inte bra av det. Morötter är också sånt godis som kaninen behöver vänja magen vid. Så ge inte för mycket åt gången. Och har du inte hö hemma utan måste byta till gräs lite för hastigt för kaninen så bör du avvakta med morötter och annat tillägg för att inte störa magen. Om kaninen inte är van vid att få det annars.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: