Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1360 ggr
camilla85
6/25/16, 10:45 AM

Vad kan det här vara (bilder)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej jag har upptäckt hårlösa fläcka på min kanin och jag undrar om någon här kan veta vad de är. Första hitta jag igår och trodde han gjort illa sig på något. Där är huden svart, förtjockad och sårig. Nu har jag hittat två fläckar till den ena är huden svart vid men inge sårig och på den andra är huden ljus, små sårskorpor finns och huden är flagig. Han störs inte av att jag är där och pillar. Fläckarna finns på ryggen. Han är innekanin och vi har inga andra djur. Får ringa veterinären på måndag men tänkte om ni hade någon aning om vad de är.

Annons:
camilla85
6/25/16, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger in andra bilden igen utan förstoring som jag hade gjort på den andra för vad jag kan se gjorde sidan om den så bara miTT finger syns haha.

[MiraForever]
6/25/16, 10:53 AM
#2

Kan inte se på en av bilderna:)
Det kan vara eksem, skabb eller en klåda. Sen har  han kliat sig så det blev sårigt:)

Tvätta rent där han är sårig!

[MiraForever]
6/25/16, 10:59 AM
#3

#1 Nu ser jag:) Min kanin hade  samma sak som på den bilden:)

Mjällkvalster:)

Själv behandlade jag det genom att göra rent och sätta rapsolja på.
Det låter konstigt men det gick bort när jag gjorde så med Mira.
Mjällkvalsterna kvävdes v rapsoljan:)

Det tog ett tag innan det gick bort. Men ha tålamod:)

eelliieeee
6/25/16, 3:20 PM
#4

Ser ut som mjällkvalster. Jag använde Stronghold till mina när de hade det. Skrivs ut av veterinär och består av tre små tuber som du ska droppa i kaninens nacke med 14 dagars intervall. Detta tar även bort de mjällkvalster som finns i buren och då behöver därmed inte sanera allt. Jättesmidigt och funkade toppen för mig! Lycka till :)

[RC1393]
6/25/16, 10:34 PM
#5

Stronghold i sig tar inte bort kvalstren i buren, men eftersom medlet är verksamt i 14 dagar så kan inte kvalstren i buren sätta sig på kaninen och dör därav. Tycker också stronghold är att satsa på. Har även testat exner, som fungerade bra på milt angripna djur, men sämre på de som var mer angripna. Din skulle jag tro stronghold skulle fungera bäst på.

camilla85
6/25/16, 11:32 PM
#6

Tack för era svar. Stronghold lär väl skrivas ut av veterinär och de bör väl ändå kolla på honom innan man provar eller hur har ni gjort? Gillar inte veterinärerna här i stan men blir jobbig resa för honom om vi ska till någon annan.

Annons:
[RC1393]
6/25/16, 11:46 PM
#7

#6 Ja, eftersom det är receptbelagt måste veterinär undersöka kaninen först.

Upp till toppen
Annons: