Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2831 ggr
CelsiusT
6/21/16, 7:00 PM

Köpa kaninbur

Funderar på att köpa en ute-kaninbur. Men jag hittar inga burar som är godkända enligt sjv. Är jag bara på fel sidor och letar eller är det så illa att burarna inte ens är godkända för dom minsta kaninerna? Främst är det höjden som det faller på. Lägsta höjd ska enligt sjv vara 0,5 för små kaniner och 0,6 för medelstora kaniner (jag har medelstor). Måttet på kaninburar jag hittar ligger på 0,45. Nån som har bra tips? på var man kan hitta burar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Trebit
6/21/16, 8:03 PM
#2

#1 Den burens mått är inte godkända för ens de minsta kaninerna. Läser man på innermåtten så är höjden lägre än 50 cm, och djupet också under 50 cm, vilket gör den olaglig att ha kaniner i.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tixEntry
6/22/16, 9:46 AM
#3

Jag letade lite men den högsta buren jag hittade var 56 cm… Det är nog bäst att bygga själv om man vill ha speciella mått, och billigare också. :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Sashhi
6/22/16, 10:11 AM
#4

De flesta burar är byggda utomlands där de har andra mått, eller rent generellt så är djuraffärer inte så noga med något. Det bästa är att bygga själv.

Not your mom, not your milk.

Ninni.
6/22/16, 10:28 AM
#5

Om du inte har möjlighet att bygga en egen bur finns det ju personer/företag som kan bygga pt dig, t ex Fäboden. Jag vet dock inte om de fraktar burarna, så man kanske måste hämta den själv…

farvendal
6/22/16, 2:42 PM
#6

Granngården brukar kunna ha rätt OK uteburar.

Typ denna http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/Sm%C3%A5djur/Lek-%26-Inredning/Hus-%26-Inredning/Kaninbur-Kaninbur-Buddy/p/1240532_BASE

Rekommenderar dock att man behandlar träet om den ska tåla regn och rusk.

Men det bästa är att bygga själv. Eller vända sig till någon som bygger åt dig.

I Uppsalatrakten finns Fäboden, i Värmland finns det en snubbe som bygger och sen i Göteborg finns också en. De är de jag känner till.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
CelsiusT
6/22/16, 4:31 PM
#7

Jo visst har jag möjlighet att bygga själv men tyckte drt hade varit enkelt och smidigt att köpa färdigt. Är inte så billigt att bygga själv heller så då tyckte jag att jag gott kunde lägga till den lilla mellanskillnaden för att slippa göra jobbet själv. Började kolla burar och blev chockad när jag inte hittade en enda som var godkänd för ens den minsta kaninen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wilma140
6/23/16, 10:28 PM
#8

Kolla på teddytassen.se

Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"

eelliieeee
6/24/16, 8:29 AM
#9

Jag har köpt godkända burar (för små kaniner) hos Teddytassen.se men om man ska ha buren ute året runt måste den målas om och nytt tak behöver fixas. Jag har målat mina två burar därifrån, lagt på pålåttak och sedan gjort en Hage av kompostgaller som dom kan hoppa ut i på dagarna för att få så stor yta att röra sig på som möjligt. Billigast och enklast är egentligen att bygga själv då man bestämmer exakt hur resultatet ska bli. Vi har byggt egna burar också vilket är betydligt bättre och något jag rekommenderar!:) Lycka till med uteburen!

CelsiusT
6/24/16, 9:46 AM
#10

#8 hittar inte mycket där som är godkänt till kanin på 4 kg. Och en stor besvikelse att det aldrig är utskrivet innermått på burarna. Vilket gör att man inte kan bedöma innan köp om vilken storlek på kanin den är godkänd för.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wilma140
6/24/16, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Okej! Men det bästa är nog att bygga en egen! Du kanske kan ta hjälp av någon kunnig person? Här kommer en bild på Mina burar som är hemmabygda;)

Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"

CelsiusT
6/25/16, 5:22 PM
#12

#11 Det är inte kunskapen som brister. Det är att jag räknar på kostnader på en hemmabyggd bur och inser att det ändå blir en stor kostnad att bygga eget. Jag värdet även min tid med min son och min partner och bedömer att jag gärna hade lagt några hundralappar till för att få vara lat och köpa en färdig bur som har genomtänkta lösningar och bara är att montera. Det tar trots allt tid att tänka igenom lösningar för alla funktioner, göra en ritning, åka och köpa virke och bygga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
6/25/16, 5:26 PM
#13

Och jag irriterar mig på det faktum att det säljs burar som inte ens är godkända för den minsta kaninen och att det inte finns mått utskrivet så att man kan veta om buren är godkänd för min kanin. Tänk alla som köper bur till sin kanin utan att förstå att buren inte ärgodkänd på långa vägar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
6/25/16, 5:26 PM
#14

Och jag irriterar mig på det faktum att det säljs burar som inte ens är godkända för den minsta kaninen och att det inte finns mått utskrivet så att man kan veta om buren är godkänd för min kanin. Tänk alla som köper bur till sin kanin utan att förstå att buren inte ärgodkänd på långa vägar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: