Annons:
Etikettallmänt
Läst 1628 ggr
[Lollo 97]
6/19/16, 7:03 PM

Skator

Hej

En utav mina kaniner rymde här om kvällen och skatorna gav sig tyvärr på honom, så hittade honom på morgonen nerblodad i ansiktet, men turligt nog inga skador på ögonen.

Men problemet är att skatorna inte ger sig, och detta hände i måndag/tisdag. Har sett skatorna sitta i hans Hage som är utanför buren, skatorna sitter på gallret på buren och försöker få in näbben. Som tur är, är hålen ganska små.

Men idag satt jag i min andras kanins Hage, var cirka 5-7 meter bort från den andra hagen. Satt och pratade. Men ser jag något i ögonvrån, och då är det en skata som försöker ge sig på honom! Jag blev så sjukt irriterad, för dom ger sig ju inte, och dom blir bara värre.

Vet inte vad jag ska göra om dom inte ger sig inom kort, någon som har några idéer?

Annons:
frejaspluto
6/19/16, 7:21 PM
#1

Ha honom som innekanin, bygg säkrare bur för fåglar, rovdjur. Du kommer aldrig bli av med skatorna så länge du har kanin ute.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Lollo 97]
6/19/16, 7:30 PM
#2

#1 Har inte möjlighet att ha kanin inne då jag är allergisk mot hö och gräs + att jag tycker att det är naturligare för dom att bo ute. Buren är säker för fåglar och rovdjur, så de tar sig inte in i buren för att skada honom. Men det är ju det att börjar dom ge sig på honom även om jag är närheten.

Ninni.
6/19/16, 7:37 PM
#3

Du kanske kan ha någon slags vattenflaska/vattenslang och spruta vatten på skatorna om de kommer för nära?

[Lollo 97]
6/19/16, 7:41 PM
#4

#3 Det kan jag prova, tack för tipset! :)

frejaspluto
6/19/16, 7:48 PM
#5

Du måste nog bygga upp den säkrare, dom kommer inte ge sig för nu vet dom att det finns " mat" där. Dom är som gamar. Mmmmm, tänker …. Försök skräm dom spruta vattnet så mkt du kan på vingarna dom kan nog inte flyga när vingarna är förblöta.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Lollo 97]
6/20/16, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Buren ser ut såhär:

Sen så går den att låsa ordentligt också, kan inte bygga den säkrare tyvärr. Om du inte har några idéer på att göra den säkrare?

Annons:
[MiraForever]
6/20/16, 12:45 PM
#7

#6 Sätt plexiglas på bur dörren.
Gör en massa små hål i plexiglaset. Andvänd något tak på hagen så dom inte kommer åt kaninen.
Bygg upp en fågelskrämma som ser ut som en riktig människa!

Wilma140
6/20/16, 3:08 PM
#8

Köp en massa plastormar på en leksaksaffär och lägg på burtaket och runt om hagen, skatorna är rädda för ormar och vågar inte vara i närheten då!

Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"

CelsiusT
6/20/16, 7:16 PM
#9

Kan du få tag i en död skata? Kan fås vi jägare tex, många hundägare använder det vid träning av aportering. Om man hänger upp en död skata så försvunner övriga levande skator därifrån. Vi hade stora problem med skator här som gick in i huset förra sommaren. Riktigt jobbigt. Sambon är jägare och hängde upp en död skata utanför runt hörnet. Den hängde en vecka och sen hade vi inga skator på hela resten av sommaren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
6/20/16, 7:17 PM
#10

Känner du nån med aporterande hund som tränar på skator så kan du använda en gammal "söndertränad" skata som hundägaren inte vill använda längre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wilma140
6/20/16, 10:40 PM
#11

#9 vad smart!

Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"

Smilla Kanin
6/22/16, 11:14 AM
#12

Om jag inte har snurrat till det ordentligt kanske du kan hänga upp CD skivor, har för mig att alla fåglar tycker det är skrämmande. Iallafall någon fågelras, det kanske kan vara värt att testa? :)

frejaspluto
6/22/16, 11:37 AM
#13

Det där var smart! Med skatan!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
CelsiusT
6/22/16, 4:35 PM
#14

#12 är det inte skator som brukar tjuva blänkande saker? Alltså tyker om det? Men alltid värt att prova iaf ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Smilla Kanin
6/24/16, 10:49 AM
#15

#14 Jo, just det XD Det är det ju, då kanske det inte är någon bra ide, hehe.

Furix
6/25/16, 1:09 PM
#16

Det finns på granngården att köpa en pinne man monterar upp på pinnen så har de en pappersdrake liknande i form av en fågel och där de har satt upp sådan de har också blivit av med skator etc från sin tomt. Denna drake ska efterlikna en hök etc. Men den är dyr men kanske väl investerade pengar om de håller skatorna borta.

Marsvinsmamman
6/26/16, 12:09 AM
#17

#16 Risken finns dock att kaninerna blir lika rädda för fågeldraken, eftersom den ser ut som en rovfågel.

Furix
6/26/16, 10:02 AM
#18

#17 man kan kanske ha den en bit ifrån kaninerna

Upp till toppen
Annons: