Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 5236 ggr
eeriiksson
6/10/16, 10:17 PM

vänja katt och kanin?

Hej det är så att jag har en inne han dvärgvädur som är lite mer än 1 är och ska få hem en kattunge nästa vecka och skulle vilja få lite tips? om hur första mötet osv ska gå till för att det ska bli så bra som möjligt så att dom kommer gå ihop =) Ha något galler imellan först eller och hur länge? Så så mycket tips? och idéer som möjligt uppskattas jätte mycket!

Annons:
[lillelull]
6/10/16, 10:52 PM
#1

hm 
Jag hade tvärtom situationen, alltså katten först sen kanin. 
Jag förberedde hemma med att koppla in feliway och ge katten zylkene och sen tog jag helt enkelt in kaninen i en transportbur och lät katten kolla in och kolla runt ( kaninen var van vid katt innan och hade träffat vuxna katter och hundar innan så var rätt säker på att hon inte skulle vara rädd och det var hon inte heller) 
och sen så satte jag in lilla kaninen i buren och stängde in henne där och lät katten gå runt och kollade.. 
De blev typ bästisar direkt och dagen efter redan började hon vara lös och nu är dom frigående i lägenheten 24/7 och ja. Det gick helt över förväntan faktiskt. Men ta det lugnt och var själv inte uppstressad för de känner av den stämningen. 
Och låt de interagera lite med varandra när du har full koll och pressa inte fram att de ska hälsa eller gå fram utan, vill kaninen gå iväg och ex ställer sig och stampar ja då kan du ta bort kissen och låta kaninen få vara ifred lite eller vice versa. 
Tror det kommer gå jättebra. ❤️

[lillelull]
6/10/16, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Här är en bild från deras första möte utanför buren och jag sitter mellan och det går bra även om de är lite nervösa  men jag försökte att inte vara nervös och lilla Tuva är ju minimal jämfört med kisse och hon kommer ju aldrig bli större men de är så fina vänner.
Sen de andra bilderna ja de är så de umgås, haha de ligger på golvet ihop och hoppar och stojar. Och Tuva är en riktigt tuff liten tjej som gärna buffar på när hon vill leka! ❤️🌺 Det är jätteroligt att se deras söta vänskap.  
Jag gjorde också en tråd när jag skulle skaffa Tuva och var jättenervös så förstår dig, men du har goda chanser ichomed att katten är liten också och då känner ju inte kaninen sig som ett byte, vilket kan bli en sak som kan bli otäckt ibland.

tlover
6/10/16, 11:25 PM
#3

Lämna aldrig katten ensam med kaninen. Även om dom är bästa kompisar och katten "aldrig skulle göra något för att skada kaninen".

Vår katt var också bästa kompis med en av våra kaniner, fram tills hon lärde sig hur gott kaninkött kan smaka.

Men är du där så se till att gå fram långsamt och att ha stenkoll både på katten och kaninen för att kunna stoppa en dålig situation innan den uppstår om du förstår vad jag menar

l'm back

Namiko
6/11/16, 10:17 AM
#4

Jag skaffade två kattungar när jag hade kanin redan. Lät dom hälsa genom galler först och så fort katterna visade minsta tendens till att försöka leka med kaninen (vifta med tassar mot henne, göra sig redo för en attack) så sprutade jag vatten på dom. Katterna är nu 9 år och har aldrig rört ett husdjur. Dom respekterar kaniner, chinchillor, marsvin, råttor och möss och går undan om dom kommer för nära.

Jag skaffade dock en annan katt senare och hade inga smådjur hemma när hon var liten, men skaffade möss senare och hon lärde sig aldrig att inte jaga dom. Hon hade jag aldrig vågat ha tillsammans med kanin eller något annat smådjur ens under uppsikt. Skillnaden med henne var att hon var född utomhus och hade lärt sig jaga redan innan jag fick hem henne, mina andra katter föddes inne och fick därmed lära sig att inte röra husdjur långt innan dom kom i kontakt med bytesdjur ute och lärde sig jaga.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[lillelull]
6/11/16, 5:53 PM
#5

#3 Såklart måste man vara säker på att det funkar innan man kan lämna de själv. Det säger sig själv i alla lägen. 

Men om jag talar utifrån min katt och hans relation till kaninen så är risken lika stor att jag skulle bli uppäten av en brontosaurus som att han skulle göra kaninen illa, eller vice versa.

tlover
6/11/16, 6:13 PM
#6

#5 man kan aldrig vara säker. Som sagt innan vår katt fick smak för kanin så var hennes bästa kompis en av våra kaniner, dom brukade tvätta varandra, gosa med varandra osv

l'm back

Annons:
[lillelull]
6/11/16, 7:35 PM
#7

#6Jodå jag är helt säker, för jag känner min katt, de gör inte du. 

Och jag är ledsen att din katt attackerade din kanin eller vad som nu hände, men det kommer ALDRIG att hända här.

eeriiksson
6/11/16, 7:43 PM
#8

Tack så mycket för era tips? super snällt!! Men tycker ni att kaninen ska vara kvar i buren så att dom får hälsa på varandra så eller sätta upp ett galler typ mellan dörren i "kaninens rum" så att han inte känner sig inträngd och hälsa så? Och tro hur länge man ska ha galler för och släppa ut och ha dom tillsammans? Självklart under uppsikt! Hjälper feriway så mycket för att katten ska känna sig lugn?

tlover
6/11/16, 9:49 PM
#9

#7 Katten dödade en annan kanin som rymde så det är inte bara en liten attack som kan ske.

Som sagt man kan aldrig vara säker och jag hoppas att TS tar det säkra före det osäkra.

l'm back

[lillelull]
6/12/16, 1:44 AM
#10

#9  Jag står fast vid  mitt svar att jag är säker. Och jag är säker och kommer förbli säker.

#8 Tror det kommer gå jättebra för dig jag har två goda vänner som har 2 kaniner och 3 katter ihop och den andra har stor hund och 2 kaniner. Även dessa är frigående tillsammans. 
För oss ha feliway hjälpt en hel del men det har ju varit för att han har FIC och kombinerar alltid det med zylkene då. Nu har vi inget för nu har vi haft det väldigt lugnt. Inget nytt har hänt i hans liv och hans FIC har varit lugn och även hans herpes har också varit lugn. Jag skaffade Zylkene och feliway inför att kaninen skulle komma inte för att  jag trodde att katten skulle döda kaninen utan för jag trodde att katten skulle bli sjuk av den nya förändringen i hemmet. En ny vän, en bur och nya saker. 
Jag gjorde mycket så att jag klappade kaninen och sen klappade jag katten och så klappade jag de liksom varannan gång de första dagarna. Så både fick känna lukten av varandra på varandra typ haha. Jag ve inte varför jag gjorde så egentligen men det kändes mysigt för att det inte skulle bli något svartsjukedrama där katten känner sig åsido satt av den nya vännen, för han är en riktig mammagris. 🙂❤️

Tror det är individuellt hur länge du kommer behöva ha galler och du kommer se på dina djur hur de beter sig kring varandra.  
Antar att du känner din kanin väl och kommer då säkerligen kunna se hur den känner fort. 
Låt det ta sin tid. Stressa aldrig fram att de ska umgås, det är så lätt hänt att man vill förmycket på kort tid, man vill att de ska komma överens eller att man vill att de ska vara gulliga ihop och sånt men det är bättre att bara låta det hända naturligt.

Det finns nog ingen som kan säga vilken tid det kommer ta för er..  
Jag hade nog gjort så att jag hade tagit hem katten och låtit den sitta i sin bur eller box en stund när ni kommit hem och låta kaninen kolla in och kolla runt, lukta och sen kanske du kan börja att ha katten ute tillsammans med kaninen på en neutral plats och låta kaninen ta initiativ till ett möte. 

Hos oss gick det på en knapp vecka, en annan vän tog det 6 månader innan hon ens vågade lämna de ensamma ihop men nu lever de ihop 24/7 men katten där var väldigt rädd för kaninen och när rädsla uppstår hos djur så uppstår även potentiella  farliga situationer.. Jag var helt klart beredd på att det skulle ta längre tid och hade fixat mycket så att katten kunde vara fri i ett rum utan risk och allt sånt där men inget av det har ju behövts men jag var glad att jag var förberedd på det värsta. 

 Även bland djur som hos oss människor finns det också en "person"kemi som spelar in. 
Har haft väldigt många djur under åren och speciellt katter, har jag haft sen den dagen jag föddes och alla är så himla olika.. Det finns ju ingen garanti att det kommer funka men man ska inte heller vara rädd för att prova, man får bara vara försiktig.
 Tänk på att det ändå är kaninen som är bytesdjuret  även o kaninen just nu är större så är det ändå kaninen som kan bli den stressade och den som kan bli rädd och inträngd och kaniner kan få en sån himla panik och stress är inte bra för kaniner överlag såklart inte för några djur.  Men kaniner kan faktiskt dö av stressen av att ha en strykandes läskig katt som går runt buren hela dagarna. 

Du måste sätta klara gränser att det INTE är okej att katten jagar kaninen.  

För gör du inte det redan från början tror jag det kan uppstå problem.  Och det är ju såklart svårt om man är en liten kattunge och man ser något djur springa och det är ju roligt att jaga   "ja såklart jag springer efter "  men det är nästan i alla lägen lättare att kontrollera en katt än en kanin. 

Jag använder mig aldrig av straff metoder som att spruta vatten.
Jag är personligen inte alls för såna saker, för mig räcker det att jag bara ändrar min röst eller säger nej eller säger hans namn på ett speciellt sätt och då vet han precis vad som gäller.

Så ha gallret så länge du känner att det behövs och när du inte är hemma, ha kaninen på en plats där den är säker och kan få vara ifred. Tänk på att både katter och kaninen kan komma över galler ganska enkelt dock om de verkligen vill. Däremot tycker jag inte man ska banna kaninen att vara i buren på heltid men jag antar självklart att du kommer vara hemma en hel del också och ha de under koll men det är helt klart bra att ha kaninen i buren /avspärrat rum om du inte är där för att vara på den absolut säkra sidan tills du är 110 % säker, om du nu känner att du kan bli det. Ibland går det ju bara inte så då får man ju bara leva med det. 

Sen att det funkar nu när han är kattunge är en sak ocksåmen sen när katten väl blir lite äldre "tonåring"så kanske det kan bli en förändring i deras beteende gentemot varandra så det får du vara uppmärksam på, eller så händer det absolut ingenting .
Det kanske blir helt tvärtom och då har katten förhoppningsvis redan lärt sig interagera med kaninen på ett bra sätt.

Sen får man också ha i åtanke att kaniner också kan råka skada kaninen , de har ju ett par rejäla bakben att sparkas med, samt klor/tänder. 
Men lycka till och ta det lugnt, ha tålamod och återkoppla gärna. 
Ge inte upp hoppet för att det inte fungerar direkt eller blir som du hade tänkt dig och ja visa att du inte är nervös och att du har kontroll. 

(Jag var så nervös när jag hämtade hem min guldhamster och stressade upp mig som fanken när jag gick in genom dörren med honom, och då började katten fräsa på mig. Och sen vågade han knappt gå nära hamstern första dagen utan att så fort hamstern visade sig så började han backa bort och fräsa och verkade vara väldigt nervös när jag hade hamstern uppe.

Nu går det bra med hamstern också, det gick också väldigt fort faktiskt, även om de absolut inte får "träffas" av självklara skäl. Men han är snäll och kikar på honom och han är inte aggressiv och nervös och han sitter i sängen när  hamstern sover på min hals så det funkar bra det också. ) 

Skulle inte kunnat önska mig en snällare katt 🌺😍
Hoppas du och din nya familjemedlem får många glada stunder ihop! 
Och som sagt återkoppla gärna!

frejaspluto
6/12/16, 1:39 PM
#11

Ååh, guuu, vi har hästar, kaniner, hundar, leuganer, får grisar, katter. Alla träffas och det går jättebra ! Vi har katter, hundar kaniner tillsammans. Det är bara vänja dom och lär sig vänja vid lukter, gränser… Jag har inte alla djuren dock släkt och syskon. Man måste vara kosekvent vattenspruta är bra. 🐰🌷, Som lilleull säger. Återkoppling 🌻

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

eeriiksson
6/21/16, 9:21 PM
#12

Nu har jag haft dom tillsammans i några dagar utan galler under uppsikt hela tiden såklart! Katten hade ingå problem alls när han kom hem, väldigt nyfiken och frammåt och älskar människor. Så absolut har det gått bättre än förväntan. Men det som chockar mig är att det är kaninen som är frammåt mot katten, annars brukar han vara rätt tillbakadragen och tycker inte så mycket om människor han inte träffat så mycket och kommer inte fram. han är jätte nyfiken mot katten och har flertal försökt hoppat fram och vill hälsa på katten, men katten verkar lite rädd för honom och går tillbaka några steg eller går därifrån men är samtidigt väldigt nyfiken på kaninen och spanar hela tiden på vad han gör och går gärna och kollar på honom. Har ni några tips? vad man kan göra? Förstår att tålamod är A och O men kan man göra något för att underlätta för dom? :) (Har inte köpt någon feliway)

tixEntry
6/22/16, 9:39 AM
#13

Det låter som att de är en god bit på väg, tycker jag. Du kanske kan vänta ett tag och se om de blir bättre kompisar när de har bott tillsammans längre?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
eeriiksson
6/23/16, 12:20 PM
#14

Ja det tycker jag med, gäller att ha tålamod för mig och för dom och se :)

Upp till toppen
Annons: