Annons:
Etikettallmänt
Läst 1267 ggr
Whatsupdoc?
2016-06-05 09:49

Kan liten hund & kanin bli vänner?

Jag har hört från olika människor att små hundar kan bli kompisar med kaniner, men vågar inte testa det. Är det nåt bra, eller ska jag låta bli?

Annons:
Fridaaaa
2016-06-05 10:08
#1

Ja absolut kan de det, men sklart under övervak :)
Mina småhundar är kompisar med kaninerna, även den stora hunden är det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fin_kanin]
2016-06-05 10:30
#2

Min kanin är kompis med en "mellanstor" hund, så mindre storlekar borde också funka;). I början var hunden väldigt på och ville nosa, leka, slicka mm. Men såfort Pigge, kaninen, kom fram backar hon genast. Hon har respekt för honom! Börja korta stunder, och såklart under övervakning:)

Whatsupdoc?
2016-06-05 10:46
#3

#1 #2 Bra att veta. Jag planerar på att skaffa en dvärgtax, men var lite tveksam eftersom taxar är jakthundar & kaniner är bytesdjur, men vill prova för & se. Jag ska såklart övervaka så ingen av varken hunden eller mina kaniner blir skadade. Vet också att det kan ta lång tid, så jag tar mer än gärna ''långledigt'' från jobbet för det. 🙂

Fridaaaa
2016-06-05 11:05
#4

#3 Tax är en sån ras som kan vara väldigt svår att få kompis med kaniner, som du säger pga att det är jakthund och dessutom extremt envisa. Men lär man från valp brukar det gå bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
2016-06-05 11:16
#5

Jag skaffade en omplaceringshund på 1½ år. Blandras men den ras det är mest av i honom är avlad för kaninjakt. Det tog 3 månaders träning innan jag kunde ha hund och kanin lösa tillsammans under uppsikt och numera har jag kanin och hund tillsammans även utan uppsikt. Det går att lära hundar skillnaden på vilda djur och husdjur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
2016-06-05 11:29
#6

Vår labbe (Gletta) är rädd för kaninerna jag haft och Fjant (puff/pudel) bryr sig inte speciellt mycket så länge Kenzie inte blir för klängig för då springer han därifrån :P

Dem två litar jag helt på och har inga problem att lämna själva med kaninen (även om Kenzie är blind är det han som är bossen) däremot Fjants son Nemo som har jakthundsraser i sig skulle jag aldrig våga lämna helt utan uppsikt med kaninerna för han har för mycket jakt i sig och reagerar ibland helt instinktivt när kaninerna springer.

När vi skaffa Gletta som valp hade jag redan kanin hemma och var på henne redan första dagen att inte jaga min dåvarande kanin (som tidigare nästan dött pga hundattack och var livrädd för hundar). Dem vande sig sen vid varandra och Gletta behandla Tizzy som en valp och Tizzy lärde sig att Gletta inte var farlig (men blev jätterädd när andra hundar kom nära).

Fjant är uppvuxen i hem med båda andra hundar och andra smådjur. Han lärde sig jaga av en annan hund han levde med och har som valp/unghund spenderat mycket tid med bla kaninungar. I början när han flytta in hos mig försökte han jaga mina duvor (inte van med fåglar inne) men när dem inte flytta på sig visste han inte hur han skulle bete sig och blev snarare rädd för dem. Alla djur som är familj jagar han inte men okända djur utomhus jagar han tyvärr fortfarande gärna. (Han jagar tex inte min svägerskas katt men andra katter vill han gärna springa efter).

En liten video på Fjant och Kenzie innan Kenzie blev helt blind. Fjant är inte den hund som leker i första taget (inte ens med andra hundar) och såg dem bara leka vid två tillfällen (och lyckades filma dem lite vid andra tillfället) Kenzie försökte få igång honom vid många tillfällen och vart så på en period att Fjant blev riktigt förbannad och högg efter honom (dock bara varningshugg i luften) efter att han först varnat genom morrningar så fick vakta kaninen mer än hunden i början. Hade Fjant varit en annan hund som inte bara högg i varnande syfte utan verkligen grabbat tag hade det kunnat gått riktigt illa. Kenzie lugna sig dock efter kastreringen och Fjant flyttar sig hellre ur vägen numera eftersom han lärt sig att Kenzie inte brydde sig om varningarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Hyeonmu
2016-06-06 08:54
#7

Vår förra schäfer jagade kaniner ute och pussade på både möss och kaniner, även
om de satt och stal ur hennes matskål (önskar jag hade fotona på mus-schäferpuss
och förbryllad schäfer med kanin i matskålen på den här datorn), inne! =) Medan
nya schäfern dödar vilket som… Så en del är träning, en del individuellt. För vår
förra schäfer slog "vaktinstinkt över flocken" "jaktinstinkt på villebråd" helt enkelt.

Tränade blandrasen som har alldeles för mycket jakt i sig för tibbe/västgötaspets
till djurvänskap fast han åh-så-gärna ville jaga. Inte skada, men jaga. Det tog en hel
del tålamod från min sida och en hel del mognad från hans sida innan det gick.

Men det kan vara väldigt värt det. :) Ingen älskade vår hermelinkanin mer än vår
papillon,  och vår kanin älskade ingen annan. Hon (smått neurotisk) hatade
både sina vuxna ungar och ganska snabbt sin "make", medan hund och kanin
gjorde glädjeskutt runt varandra. Så sött att se honom göra kaninskutt och henne
nosa honom i baken  . ;p

Whatsupdoc?
2016-06-07 21:19
#8

Jag har tänkt om lite. Jag väntar med att skaffa hund tills jag är ensam. Tänker inte byta ut de heller för det, jag tänker ta hand om de så länge de lever & skämma bort de 🙂❤️

immobilized
2016-07-24 21:29
#9

Mycket klokt beslut !

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
2016-07-24 21:30
#10

Oj sorry gammal tråd såg jag nu 😇

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: