Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1123 ggr
Miadia
2016-06-04 15:35

Tips vid trycksår

Hej jag undrar om ni har något tips? på vad man kan göra om ens kanin har trycksår. Jag vet att de är bra att smörja med vaselin och det gör jag men ungefär hur ofta är bra att smörja? Han är bara kal än så länge.

Annons:
Maria
2016-06-04 16:12
#1

Hur kan en kanin få trycksår?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Miadia
2016-06-04 16:20
#2

#1 Jag är ingen expert men jag tror att kaninen kan få trycksår av att den är överviktig eftersom då belastas tassarna extra mycket. Sedan så kan det vara så att kaninen går på ett hårt underlag och att man inte är så bra på att byta toalettlådan. Kaninen kan även få lite trycksår när den blir gammal. Det finns säkert fler anledningar men här är några.

I mitt fall tror jag att det är så att han har gått på ett för hårt under lag.

Maria
2016-06-04 16:21
#3

Aha, tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2016-06-04 16:39
#4

När Kenzie börja få trycksår på hasen förra sommaren (sprang för mycket på altanen) smörjde jag en gång om dagen med ullfett. Funka super och det läkte ut jättefort! Fördelen var också att fettet verkligen satt kvar och klibba ihop pälsen lite så det skydda även mot att skräp skulle komma in. Sen fick han ju såklart inte gå på altan under den perioden utan han fick stanna inne eller vara ute på gräsmattan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Miadia
2016-06-04 17:25
#5

#4 Tack så mycket!

Marsvinsmamman
2016-07-23 23:12
#6

Inotyol är riktigt bra och sitter också kvar länge. Dämpar rodnad och irriterad hud snabbt. Vaselin hade inte varit förstahandsvalet för mig. Om huden bara är kal än så länge så rekommenderar jag att du smörjer med inotyol morgon och kväll samt ser till att kaninen endast går på mycket mjukt underlag - alltså underlag som sviktar lite. Tex riktigt supertjockt med spån/halm. Klorna och tårna ska kunna sjunka ner i underlaget så att inte hasorna får för mycket belastning. Trycksår är ju ett tecken på att kaninen gått på ett underlag som gett för hårt tryck på fel ställe på kaninen. Tur att du upptäckt det snabbt innan det gått hål. Då har du goda chanser att få bukt med det innan det blir värre. :-)

Annons:
Marsvinsmamman
2016-07-23 23:12
#7
Upp till toppen
Annons: