Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 687 ggr
Najan13
5/31/16, 7:26 PM

Äter inte sitt hö

Hejsan!
Mina två kaniner (dvärgvädur och blandras, dvärg+lejonhuvad) som jag fick hem för lite mindre än 2 veckor sen äter inte sitt hö. Dom är 3 eller 4 år, jag vet inte riktigt hur gamla eftersom dom är från en djurhjälpsorganisation. Enda sen dom kom till mig har dom knappt ätit hö alls. Dom får lite pellets om dagen, ~2msk om dagen per kanin. Men sen får dom inte så mycket mer, dom får lite godis och kvistar att tugga på men det är ju långt ifrån vad som borde hålla dom mätta, tycker jag.

Vad ska jag göra? :( jag blir så orolig för dom och deras magar :(

Annons:
frejaspluto
5/31/16, 7:38 PM
#1

Dom är nog otrygga, byt ut höet till bra hö Timothy oxbow hay dyrt, Lissmagård, kaniner som behöver gå upp i vikt alfalafa hö, dyrt också men det är värt när man är i en situation dom du. Det gör inget om man blandar hö, det är bra och nyttigt. Ha dom frigående när du är hemma . Dom blir tamare . Lägg nått gott i höet, bra bladgrönsaker typ spenat, timjan, koriander, färskt. Prova det

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
5/31/16, 8:02 PM
#2

Är höet samma som dom hade förut? (om ni vet vad det var)

Är tänderna kollade? (även de bakre)

l'm back

[fin_kanin]
5/31/16, 8:26 PM
#3

Du kan testa att minska på pelletsen eller skippa det! Godis är inte bra, bara någon liten frukt/grönsaksbit i veckan. Mättast blir dem på hö, inte resten😊

Najan13
5/31/16, 8:46 PM
#4

#1 Jag tycker inte alls att dom verkar otrygga eller otama. Inte med mig i alla fall. Dom äter ur min hand, hoppar upp på mig, buffar på mig lätt med nosen och skuttar fram till mig när jag kommer mot dom. Dom behöver verkligen inte gå upp i vikt. Dom har bra med hull :) Men smart det där med bladgrönsaker i höet, det ska jag prova 🙂

#2 Jag vet inte vilket hö dom hade förut, jag har för mig att hon som hade dom på jourhemmet sa att tänderna var kollade när hon fick dom men det var ett tag sen, men som sagt dom äter bra av allting annat, bara inte av höet. Jag borde kanske smsa henne och höra va dom hade för hö :)

#3 Nej dom får inte så mycket godis men nu i början vill jag ju att dom ska gilla mig 😍 Jag får nog dra ner på allt förutom höet ett tag :)

När jag ändå har er uppmärksamhet. Hur mycket hö borde två kaniner äta per dag? Dom bor ute och rör på sig hyfsat varje dag. Och hur mycket pellets ska dom få? Ska man ändra det till vintern? Dom ska fortsätta bo ute då :)

[fin_kanin]
5/31/16, 8:55 PM
#5

#4 Jaha, dem är utekaniner! På vintern behöver dem väl lite mer fett, för att hålla värmen bra. Men har innekanin så vet inte riktig;)

tlover
5/31/16, 11:03 PM
#6

#4 Jag har aldrig haft problem med tänderna på mina kaniner så jag vet inte hur snabbt det kan gå men medan du ändå sms:ar så kan du ju fråga hur länge sen det var tänderna kollades. Det finns många här som har bättre koll på kanintänder än mig.

Jag har för mig att kaniner gärna äter mer lättuggade saker (tex pellets) om dom börjar få problem med tänderna nämligen, det var därför jag kom att tänka på det.

l'm back

Annons:
frejaspluto
6/1/16, 4:21 AM
#7

#0, ok, trodde att dom inte kände sig hemma och var nya rädda kaniner som är vanligt 😊✨ Kaniner ska ha fri tillgång till hö, det får aldrig ta slut.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Smultrondraken70
6/1/16, 8:01 PM
#8

Hej, ber om ursäkt för OT, bara nyfiken, vilken organisation har du adopterat i från? Har själv en hane från Djurens Chans:))

tixEntry
6/1/16, 9:53 PM
#9

Testa att byta hösort? Vissa kaniner gillar inte alla sorters hö. Min kompis kanin tex ratade helt höet hon fick först, men sedan bytte de sort och nu äter hon.

Annars kan man som #1 säger blanda bladgrönt i höet, men risken är att de bara petar ut det och inte äter resten. Jag har hört att vissa har tagit ett äpple och pressat/sprejat saften från det på höet. 

Att kolla tänderna är nog bra, för säkerhets skull iallafall.

Lycka till! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Smultrondraken70
6/3/16, 3:03 PM
#10

Hej TS, hur går det?

Najan13
6/6/16, 11:55 PM
#11

#5 okej :) #6 jaha :O då ska jag fråga det med! #7 fri tillgång till hö har dom alltid :) #8 ja dom är från djurens chans dom här två med :)) #9 det var ju superbra tips?! Imorgon ska jag åka och köpa nytt hö, men först spetsa det gamla med saft från äpple :) #10 än så länge har jag bara dragit ner på pellets och godsaker dom har fått och lagt in hö på alla plan i deras bur (3 st) så dom har det mer lättillgänglig och jag tror nog att det funkar hyfsat ändå, eller så har dom bara tagit det och spridit ut det :P jag vet inte riktigt men jag tycker att dom verkar väldigt hungriga, eller så är dom bara väldigt glada att se mig när jag kommer ut till dom ^^

Upp till toppen
Annons: