Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 714 ggr
AnnaWallin
2016-05-30 18:48

Nyss hemkommen med hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Vi har nu äntligen fått hem vår hona som (så småningom) ska bondas med vår kastrerade hane.

Vi har burarna bredvid varandra och hon får vara inne i sin bur (som är stängd) nu ett par dagar för att boa in sig, men hanen är lös i lägenheten precis som han brukar. Han är väldigt på och försöker krafsa och bita på henne genom gallret. Hon verkar som en tuff tjej och är nyfiken tillbaka, men inga aggressiva tendenser.

Borde vi fortsätta att ha burarna bredvid (20cm mellanrum) varandra och låta honom vara lös, eller hur skulle ni göra?

Tacksam för svar!

Annons:
AnnaWallin
2016-05-31 17:05
#1

Puff.

Ska vi låta hanen skutta runt omkring buren och kraffsa eller ska vi flytta henne till ett annat rum? Hon verkar obrydd av honom så jag tänker för hans skull om det är stressande. Eller ska man låta honom hålla på som han gör och hoppas att han tröttnar till slut?

[MiraForever]
2016-05-31 17:19
#2

Jag tycker att du ska flytta henne till ett annat rum🙂

Trebit
2016-05-31 18:12
#3

När vi förra sommaren tog hem en hona till vår kastrerade (och frigående) hane hade vi ungefär samma situation som ni. Honan verkade obrydd men Benjie var helt rabiat i sin jakt på henne. Jag har fortfarande ärr på armen efter att han huggit mig när jag motade bort honom från hennes bur.
Jag kan berätta vår historia så kanske du får lite tankar om hur det kan gå! Dock har nog inte alla det lika jobbigt som oss^^

De första månaderna fick de bo i var sitt rum, Benjie fortfarande frigående och Luna lös under övervakning. Vi tog oss tid att lära känna henne och få henne att lita på oss. Varje/varannan dag bytte vi toalådor mellan dem och ibland hela burarna för att vänja dem vid varandras lukter.
Efter Lunas kastrering så fick det bli så att Benjie fick sluta vara frigående ett tag. Vi flyttade in båda burarna i Benjies rum med ca 1,5 m emellan, sedan flyttade vi dem närmare och närmare varje vecka. Under dagarna fick de turas om att vara i en Hage i vardagsrummet. Så här höll vi på hela hösten och Benjie blev aldrig bättre i sitt beteende mot Luna, han hatade henne verkligen. Det här hemmet var hans och hon skulle bort. Det ledde till den maratonbonding vi gjorde under jul och nyår (kan läsas om här) och sen i vintras är de bästa vänner, båda frigående i största delen av lägenheten! När man ska sätta ihop två kaniner får man nog vara beredd på att det kan (men det behöver ju inte vara så) ta lång tid. Jag har ingen erfarenhet alls att bonda yngre kaniner dock, kanske är det lättare.

Om jag var ni skulle jag nog se till att hanen inte kan komma åt honans bur och bita och krafsa mot henne, detta skapar bara stress och det finns kanske risk att han fortsätter förknippa henne med något dåligt, eller att han faktiskt gör henne illa. Antingen att ni flyttar henne till ett annat rum eller sätter kompostgaller kring hennes bur så att han inte kommer åt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnaWallin
2016-06-02 10:43
#4

#3 Tack för ett jättebra svar! Min hane verkar inte aggresiv när han rör sig runt omkring buren, utan snarare väldigt nyfiken. De luktar på varandra mellan gallret och ibland så ställer de sig upp på bakbenen och försöker kraffsa på varandra. Ibland så försöker han bita, men om jag är där och puttar bort honom så ger han sig.

Han springer dit och gör detta för att sedan strunta i henne och göra något annat en stund, så min hane är inte lika rabiat som din var. Honan är nyfiken på hanen men verkar inte bry sig att han kraffsar mot henne, utan hon är där igen och ska lukta på honom.

Bör jag ändå flytta henne till ett annat rum?

Trebit
2016-06-02 10:56
#5

#4 Så länge hanen inte är aggressiv mot henne ser jag inget behov av att flytta henne någon annanstans, förutsatt att någon alltid övervakar så att inget händer.
Lite beror ju på hur ni vill göra när hon ska få börja komma ut ur buren, kommer ni stänga in hanen då? Eller ha henne lös i ett annat rum? Var kommer ni bonda dem?
Av min erfarenhet gillar kaniner som fått vara frigående inte alls att bli instängda i bur, särskilt om det är en annan kanin utanför.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnaWallin
2016-06-05 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi är alltid i synhåll när han får vara lös nu när vi har skaffat henne. Dom är väldigt nyfikna på varandra (båda två) och nosar mellan gallret. Det jag har märkt nu är att det är Nala (honan) som "triggar igång" Fluffen (hanen) genom plötsliga rörelser och gallerbitning när det nosar på varandra. När hon väl ska få springa fritt har vi till en början tänkt att de får göra det i omgångar.

Annons:
AnnaWallin
2016-06-05 10:55
#7

När vi väl ska bonda dom har jag tänkt att göra det i badrummet (i duschen som har en duschvägg med draperi). Hur länge borde jag vänta med bondningen (förutsatt att de är snälla mot varandra mellan galler först). Nala är bara 9 veckor och Fluffen är 9 månader, så det är lite storleksskillnad om man säger så.

Upp till toppen
Annons: