Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 512 ggr
Kaninlover4life
5/28/16, 11:36 PM

Kaninungen äter inte höet

Hej! Fick hem en liten kaninunge idag, hermelin hane på 3 månader imorgon. I transportburen åt han höet som låg där, men efter vi kommit hem har han endast ätit halm. Vi har spån och halm som underlag, han har nosat på höhäcken men inte tagit något därifrån? Har också testat att lägga lite hö på marken i hopp om att han ska äta det då, men icke. Några tips?? Han måste ju såklart få i sig hö…..

Annons:
Katniss
5/29/16, 12:03 AM
#1

Han kanske bara känner sig stressad? Som jag förstår det har det bara gått några timmar? Försök muta honom med lite godis (grönsaker och sånt) kanske hjälper? Är läget oförändrat imorgon kanske ni kan köpa critical care? Fast de flesta ställen har ju iofs stängt på söndagar.. Är du väldigt orolig kan du tömma buren från allt hö och sedan lägga allt hö på en viss plats (mest så att du ser exakt hur mycket han äter) och sedan om du är superorolig kan du ju kolla till honom mitt i natten och se om han ätit något Det är det jag kommer på, hoppas något hjälper 😘

R.I.P. Anton 💔

Wilmarabbit
5/29/16, 1:26 AM
#2

Kom han till dig idag är det ingen fara, Troligtvis är han stressad och känner sig inte hemma ännu  🙂 Börjar han inte äta inom några dagar så kan det bero på andra saker 🙂

Lycka till!

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Kaninlover4life
5/29/16, 9:28 AM
#3

Tack för svaren, ja han kom ju igår kväll så får väl hoppas han börjar äta idag!

frejaspluto
5/29/16, 10:19 AM
#4

Låt han vara, ha höet tillgänglit, han känner sig stressad och djur känner stressen hos ägare. Bladgrönsaker är bra, spenat, färska kryddor , timjan, koriander , citronmeliss. Ha bra hö Lissma gård , köp från bondgård, (Timothy Oxbow hay. Dyrt är det) man kan ha blandat. Jag köper i perioder Lissma gård blandat med Timotyhy hay , Bond hö blandat med nått utav det eller tar ett märke. Bra för tänderna med bra hö. Dom växer varje dag du måste ha gnagarpinnar Äppelkvist är nyttigt , från hela trädet är bra!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tixEntry
5/29/16, 11:23 AM
#5

Har han börjat äta ännu? :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Katniss
5/29/16, 12:19 PM
#6

#4 Fast just vilken gård TS ska köpa höet på beror väl lite på var TS bor??

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Kaninlover4life
5/29/16, 1:25 PM
#7

Japp han har börjat äta höet nu! Tack för alla svar! :) En liten följdfråga bara… När han kommer fram och nosar på min hand, då börjar han slicka men efter ett tag även "gnaga" lite med tänderna? Vad betyder det?

emms
5/29/16, 4:46 PM
#8

#7 Han putsar dig. De nafsar i sin egna päls när de tvättar sig så antagligen gör han likadant på dig.

Min gjorde samma sak men eftersom jag inte vill att dom ska använda tänderna på människor någonsin, inte ens nafsa så sa jag till. Slicka är okej på människor- nafsa är inte okej!

Men det bestämmer man ju själv med vad man tycker är okej och inte. Tycker du som jag så putta bestämt (inte hårt såklart) bort honom i samma sekund som han nafsar och säg nej. 🙂 En kaninbebis nafs är väl inte så farligt men jag som har en fransk vädur på 6 kg vill gärna inte bli nafsad på 😉

Emma

frejaspluto
5/29/16, 5:57 PM
#9

Om han börjar bli lite bångstyrig, ej går på toan, nafsar jättemkt och extremt jobbig så är det tonåringskanin, fundera då på kastera honom. Han blir lugnare och keligare , en mysig kanin helt enkelt. Och du slipper revir kiss och bajs överallt. Det slutar aldrig om ni inte överväger kastrering. 🌸🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: