Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1746 ggr
ccgan
5/27/16, 8:05 PM

brutet ben - höftproblem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan upptäckte vi när vi kom hem på eftermiddagen att en av våra fyra utekaniner (blandras) låg lite konstigt i buren och när vi tog upp honom (5 år gammal) så ser vi att höger bakben "hänger". Vid undersökning så ser vi inget svullet eller annan yttre skada och kaninen reagerar inte på någon smärta alls. Man kan röra tassen och höften utan man känner något, i alla fall vad vi kan se på kaninen. Men han verkar inte kunna stödja på benet utan hoppar på 3 ben utan att sätta i bakbenet, utan några större bekymmer. Dock har han lite problem när han ska lägga sig ner, han verkar vilja ligga på den friska sidan. Sedan vi upptäckte detta, har han nu bott i en enskild bur inomhus. Nu har det gått 5 dagar och läget är oförändrat. I hans och sina syskons bur, finns ett hyllplan ca 25 cm högt och han har aldrig tidigare haft problem med att hoppa upp dit. Kan han ha hoppat fel och skadat sig på detta? 

Frågan är vad han annars har råkat ut för. Och om han har brutit tassen eller höften, borde han inte ha ont då? Han äter och dricker som vanligt men eftersom han inte kunnat röra  sig lika mycket de sista dagarna så har han blivit lite förstoppad.

Om tar man ut honom på golvet så hoppar han inte så mycket, även om han tar sig fram på 3 ben, men lägger sig gärna och vilar emellanåt. Kan han klara sig och leva vidare med denna skada? Ett veterinärbesök kanske kan fastställa vad han råkat ut för men jag har inte hört talas om att man gipsar ett bakben eller höft.  Är annars lite rädd att de rekommenderar att ta bort honom.

Har någon erfarenhet av liknande?

Vi har också en innekanin, en Hermelin, som råkat illa ut men som av någon underlig anledning har minst nio liv. han har råkat ut för mycket men klarat av allt än så länge. Först ena blodörat, sedan det andra. Sedan kvalster av något slag och senaste en hjärnblödning. Då trodde jag att det var slut för honom men en värmelampa kanske räddade hans liv. Han låg i princip helt livlös ut något dygn men vi fick i honom lite vatten vilket var positivt. Sedan började han röra sig lite och efter någon dag kunde han sitta upp men tog snedsteg och ramlade omkull. Efter ytterligare någon dag kunde han börja hoppa lite men det gick i spinn och han sprnag runt åt ett håll och ramlade till sist. Men efter någon vecka var han bättre och nu efter ett par månader så är han helt återställd och är som "vanligt"!

Han råkade också ut förra året för någon skada i ett ben, han hoppade också på 3 ben ett tag men det försvann efter några veckor och det var väl någon enklare stuckning av tassen?

Annons:
cissi_1993
5/27/16, 8:44 PM
#1

detta är en skada jag skulle ta till veterinär speciellt efter 5 dagar en kanin behöver inte visa smärta. och en veterinär skulle inte rekommendera avlivning om dom inte trodde det var bäst för kaninen. vill ni kan säkert veterinären  ge många bra råd man kan pröva innan avlivning.

men ta den till veterinär så dom kan se så den inte har ont i alla fall

emms
5/27/16, 9:23 PM
#2

En kanin visar inte smärta förens den har riktigt riktigt ont.

Det är ett bytesdjur och även om dom mår superdåligt och är döende är det ofta dom knappt visar tecken på det alls.

Att inte vilja stödja på benet eller ligga på benet ÄR ett tecken på smärta.

Åk in till veterinär och få det undersökt. 

Är det brutet och inte går att fixa kommer det inte bli bättre för att ni undviker vet. Då lider kaninen bara hemma ist…

Är det bara en stukning eller sträckning så får du ju reda på det och kanske kan få lite smärtlindrande tills han börjar stödja på benet igen.

Emma

frejaspluto
5/27/16, 9:57 PM
#3

Vetrinär, djur ( kanin) behöver inte visa att den har ont. Du måste ringa och få en tid. Förklara som det är. Detta är en skada.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

ccgan
6/1/16, 8:17 PM
#4

Något brutet ben var det inte frågan om. Vår kanin har, efter att hans bakben sett helt löst och sladdrigt ut, börjat återfå rörelse i benet. Han kan nu sitta på benet och när han hoppar runt och så försöker han använda benet med att stötta lite. Inga ordentliga hopp men ej heller hoppa runt på 3 ben. I övrigt mår kaninen bra och ser ut att kunna bli återställd och förhoppningsvis bli helt frisk igen.

Visst kunde man ha åkt till en veterinär men frågan är om det gjort någon skillnad. Jag kände på mig att det kanske inte var något akut som någon veterinär hade kunnat gjort bättre. Jag har haft kaniner i ca 45 år som sällskapsdjur och kan i alla fall lite om djuret. Jag vet nog när det akut är dags att åka till veterinären.

Det vår kanin råkat ut för, efter lite research, kan vara någon slags stroke, tillfällig förlamning eller kanske som vår lille kanin råkade ut för, en mindre hjärnblödning som satt sig på ena bakbenet. Jag har faktiskt inte råkat ut för något liknande förut men det är kanske vanligare än vad man tror. Är det någon som råkat ut för liknande händelse med någon kanin?

cissi_1993
6/1/16, 8:58 PM
#5

nu kommer jag låta elak men du måste självklart ta kaninen till veterinären den kan fortfarande ha ont och även om den skulle bli helt bra ska den inte behöva lida under tiden den blir frisk.

em.nord
6/5/16, 7:21 AM
#6

Håller med alla andra och en veterinär som rekommenderar avlivning gör det enbart för djurets bästa så att ha det som argument att inte gå till veterinären är väldigt själviskt. Bara för att den stödjer nu betyder inte att den inte kan ha ont. Kan vara en fraktur som läker fel…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
frejaspluto
6/5/16, 9:37 AM
#7

Vad är det inte du förstår? Även om det hänger löst så måste du ta kaninen till vetrinären? Hur tar du om din familj? När du ramlar , gör illa dig du kan ta hand om dig det kan inte kaniner. Det kan nog vara en fraktur som läker fel. Ja men om du har gjort en research och tror att du kan göra en bedömning själv då är du helt fel ute. Även om det kan vara det så finns det behandlingar och vetrinären kan eventuellt rädda din kanin.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Melbun]
6/5/16, 10:51 AM
#8

Är det en fraktur och det läker fel så har ju kaninen ont av det hela livet, även om den inte visar smärta. Väldigt fel läge att inte ta kaninen till veterinären. Upptäckte min kanin hoppandes på 3 ben så det var ju akut in för avlivning då lårbenet var av.

Upp till toppen
Annons: