Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 547 ggr
Mihnnalie
2016-05-26 16:52

Kaninungar

Hej!

Mina kaninungar blev blöta. Deras mamma är en utekanin vilket betyder att kaninungarna också är ute. Det har regnat hela dagen och det har på något konstigt sätt läckt in i buren till kaninungarna. Alla ungar är blöta och deras bo också. Jag torkar ungarna, men bot vad ska jag göra med det? Ska jag lägga in halm där eller? Ungarna är två veckor, de är fem stycken, en dog i helgen :(

Annons:
[AnimeV4]
2016-05-26 17:12
#1

Men oj! Har det blåst in i buren eller är det taket som är problemet? Jag antar att de är i ett hus nu och skulle nog våga rekommendera ett plasthus/en plastlåda då det håller värmen bättre. Kan bli lite kvavt men man kan göra lufthål på sidorna om man vill.

Mihnnalie
2016-05-26 17:18
#2

Hon har en bolåda men hon bäddade och födde bakom bolådan. Är det svårt/smart att flytta bot nu?

[AnimeV4]
2016-05-26 17:39
#3

Det får du fråga någon kunnigare om. Det kanske stör ungarna eller mamman. Det var mest min spontana tanke. Hoppas att någon annan har bättre svar🙂

Mihnnalie
2016-05-26 18:09
#4

Okej, men tack😉

[MiraForever]
2016-05-26 18:32
#5

#4Jag tycker att du ska städa ut det som är blöt och lägga in nytt halm och hö.
Var någon stans läcker det?

emms
2016-05-26 19:21
#6

Städa inte bort de gamla boet men försök att få det torrt. Lägg in ny halm både i boet och i resten av buren. Byt inte ut hela boet iaf. 

Du kan även lägga in en petflaska med ljummet/lite varmare vatten i så dom inte fryser ihjäl. Än har dom inte päls nog att hålla sig varma själva. 

Försök få det så torrt du kan utan att byta ut för mycket. Och fixa så det inte händer igen! 🙂

Emma

Annons:
Mihnnalie
2016-05-26 20:19
#7

Okej, tack :) Jag har lagt halm på/i boet från mammans "sida".  Jag vet inte hur det läckte in men vi ska bygga nya burar i sommar. 🙂

Mihnnalie
2016-05-26 20:22
#8

#5 Det läcker på baksidan på buren vid början eller slutet på taket beroende på hur man ser på det :) Men hon har lagt ungarna precis vid väggen så att de ligger ju precis så att det kommer vatten på de och boet :( Men jag har lagt halm från mammans "sida" där hon är på/i boet iaf :)

Upp till toppen
Annons: