Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 896 ggr
LIMOUSIN
2016-05-23 15:59

Trivs bättre själv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon möjlighet att en kanin kan trivas bättre själv än tillsammans med en annan kanin? Min kastrerade hane roffe bor i hop med en hona och när han är med henne är han väldigt off. Han glädjeskuttar inte, vill inte vara nära honan, hoppar hon fram till honom hoppar han därifrån osv. Han äter sover dricker inprincip inget annat. Så fort honan är borta (instängd i ett annat rum ex) så blir roffe genast piggare, gladare. Han glädjeskuttar och håller på. När Honan är nära han så sitter han bara i sin bur, när hon är borta är han ute mycket och undersöker och lägger sig utsträckt på golvet. Någon som vet varför? Kan det vara så att han helt enkelt trivs bättre själv eller är detta ett normalt beteende? :) Han verkar så himla mycket gladare och piggare när hon inte är med. Han bodde själv de första 7mån i sitt liv. Han är nu precis 1år. :)

Annons:
[MiraForever]
2016-05-23 16:31
#1

Ja det kan det. Vissa kaniner är självständiga och vissa vill ha sälskap

iWontBite
2016-05-23 16:40
#2

Det kan ju vara så att han är väldigt ranglåg till exempel och inte känner sig helt trygg med att uttrycka sig runt honan (eller totala motsatsen, han känner att han måste vakta honan hela tiden)

De är ju precis som människor, i grunden sociala djur men hur mycket och med vem man vill ha den  sociala kontakten med är helt individuellt. Han kanske hade mått bra av att kunna ta lite fler pauser och få vara för sig själv så han kan "ladda upp" och sedan uppskatta sällskapet mycket mer.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

emms
2016-05-23 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min kanin Mio blev faktiskt väldigt väldigt sjuk av att bo med en annan kanin.

Allt gick superbra i början, dom var intresserade av varandra, va lätta att bonda och i början låg dom nära varandra och gosade. Honan putsade ofta Mio. Ingen större skillnad i rang på dom. Mio var lite högre men dom var ganska jämna.

Efter ett tag tillsammans började Mio kissa på sig. Ofta och mycket. Och vi vet alla hur frätande kiss är. Så han fick röd och irriterad hud ner på benen och såklart gjorde det ont.

Jag tog Mio till veterinär och dom gjorde en undersökning med ultraljud och urinprov. Blev hemskickad med antibiotika i 10 dagar och smärtlindrande i 5. Jag skulle då också bada honom varje dag (inte poppis!). Veterinären ringde upp och sa att dom hade hittat bakterier i urinen, det är tydligen väldigt svårt att odla bakterier från kanin så hon kunde inte med säkerhet säga vad det var.

Efter behandligen blev Mio bättre, men sedan började han bli sämre igen. Jag började fundera på om han blivit kastrerad fel och det var därför och funderade på att avliva honom då han inte mådde bra och att punga ut 4000kr till när det egentligen inte blivit någon skillnad första gången började kännas som ett sämre alternativ då han var så sjuk. Här var han också väldigt väldigt smal då han inte verkade ta upp energin i maten han åt. 

Så en kväll bestämde jag mig för att separera dom och ringa veterinären dagen efter för att se om det fanns något mer att göra. Jag tvättade av honom väldigt noga och satte honom i ett annat rum (frigående kaniner) med handdukar över hela golvet så jag kunde ha lite koll på hur stora mängder han kissade.

Efter detta kissade han inte på sig EN enda gång. Mio var sjuk för att han blev stressad av en annan kanins sällskap.

Jag tog en bild på Mio dagen efter jag separerat dom. Såhär hade han inte vilat sedan innan dom flyttade ihop. Efter jag delat på dom blev han sitt vanliga jag igen och gjorde glädjeskutt och slängde sig på sidan varje gång han blev trött. 

Så nej, alla kaniner mår inte bättre av en kompis. 

Men många gör det, men man ska inte tro att alla gör det. Kaniner är individer och i mitt fall trivs min kanin bättre själv. Med massa sällskap från människor istället. 🙂

Emma

Upp till toppen
Annons: