Annons:
Etikettutställning
Läst 1876 ggr
missMoa
5/7/16, 7:46 PM

stamtavla?

Hej jag har en fråga. Jag har en kaninhane född 151206 och snart får vi hem 3 kaniner till 2honor 1hane o Hanen vi redan har har bara härstammsbevis men dom andra har stamtavla. Min fråga är då kan ungarna från hanen med härstammsbevis och någon av dom andra honorna få ungar med stamtavla så man kan ställa ut dom??

Annons:
missMoa
5/7/16, 7:48 PM
#1

Menade asså att hanen utan stamtavla och en hona kan få ungar med stamtavla så man kan ställa ut dom☺

[RC1393]
5/7/16, 7:50 PM
#2

Har hanens föräldrar stamtavla (den med härstamningsbevis)? Krävs att kaninen har stambokförda föräldrar för att hans avkomma ska få stamtavla, annars är det kört. Går alltid att söka dispens men finns bra djur av rasen/färgen redan så är det liten chans att få det. 

Oftast får inte utställningsmässigt fula djur som inte heller tros kunna tillföra något i aveln härstamningsbevis, det kan därigenom vara en indikation på att just det här djuret inte ska användas i utställningsavel.

missMoa
5/7/16, 7:53 PM
#3

Hans föräldrar har stamtavla och är utställda bara det att hans uppfödare nästan aldrig skriver stamtavla på ungar. Så det är inte kört??

[RC1393]
5/7/16, 10:20 PM
#4

Nej, stambokförs bara honan han ska paras med så går det. Det är bara att avväga så att han verkligen kan tillföra något i aveln trots att han inte har stamtavla, annars kan du inte garanterat få ungar som går att ställa ut av exteriöra skäl.

missMoa
5/7/16, 10:24 PM
#5

Jag är inte helt söker på att hans föräldrar har stamtavla står inget i härstammsbeviset så det är kört? Honan är stammboksförd

[RC1393]
5/7/16, 11:05 PM
#6

#5 Ja, du måste veta stamboksnummret och delpoängen för kaninens föräldrar för att ordna stamtavla till ungarna. Kolla med uppfödaren om dessa nummer finns att fixa fram. Sköter hen uppfödningen som så bör så ska det inte vara några problem att få siffrorna.

Annons:
V:s79
1/18/18, 1:03 AM
#7

Intressant, min ena hane har bara härstamningsbevis (tjuvparning) mellan en blå och en bourgogne. Exteriört helt okey om han inte växer tokigt som vuxen då dock så är färgen inte korrekt och ska inte användas i Avel utan kastreras snart är det tänkt. Han är min lilla älskling. Men bara av nyfikenhet, han har bra stam och alla i släkten är stamboksförda på poäng mellan 94-95 om jag mins rätt. Nu till min fråga är om man skulle ta en kull efter honom (vilket är rent hypotetiskt, ska verkligen inte använda honom i avel) med en hona som är stamboksförd och även alla i hennes släkt så får man skriva stamtavla på ungarna såvida dom är korrekta och har Godkänd färg??

Upp till toppen
Annons: