Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2149 ggr
[Melbun]
2016-05-06 09:41

Få kaninen att äta hö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ta över en liten omplacering (Mjukis) som är ca 2 år. Kom hit i söndags och var då väldigt tunn och åt inget hö (knappt gräs) utan enbart pellets. Varit tittad på hos veterinär och hon har lite ojämnt nedslipade kindtänder (inga vassa piggar) så det verkade finnas goda förutsättningar för henne att fixa till bettet själv. Nu äter hon CC självmant, + gräs (små mängder) och lite alfalfa men ratar sitt hö helt och hållet. Står på metacam en gång om dagen mest för att vi inte vet om hon har ont. Verkade inte så hos veterinär men ändå. Kan det vara så att tänderna inte klarar normalt hö riktigt ännu eller att hon ratar det för att hon hellre vill ha "godis"? Har testat några hösorter men är ingen skillnad där. Kan man fortsätta ge alfalfa i mindre mängd och hoppas att det + gräs slipar ned tänderna? Borde kanske ge ytterst lite av CC? Hon är väldigt tunn så jag vet inte hur mycket jag vågar "svälta" henne för att hon ska börja äta sitt hö då hon redan får så små mängder av både CC och alfalfa.. :|

Annons:
Peak303
2016-05-06 13:38
#1

Jag tycker du ska sätta in hö. Hon äter ju de om hon tycker att hon klarar det. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

frejaspluto
2016-05-06 14:03
#2

Ja, så länge du ser kaninen äta hö, så ge det höet som du tycker att det anpassar dig och kanin. Jag fick göra så ibörjan för våran kanin ville inte ha hö. Även hur ont i hjärtat det kan bli. Nu äter han hö 85% 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Smultrondraken70
2016-05-06 16:50
#3

Ibland tycker dom att höet blir smakligare om man fuktar det med vatten i blomspruta först. En gång blandade jag till och med desperat i rivet äpple i höet och då gick det såklart bättre:/ Annars handlar det väl om att fasa över henne på hö vartefter precis som du försöker med. Ibland så funkar det med att ta bort allt utom hö för att tvinga dem äta. Är hon redan tunn skulle jag dock vara försiktig med den metoden. Hoppas det löser sig:)

frejaspluto
2016-05-06 17:20
#4

Ah, smart, lägga lite godsaker i , självklart haha, varför tänkte jag inte på det?! Jag brukar göra så för att han ska få leta och leka runt lite. Hoppas att det går bra nu i helgen.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Melbun]
2016-05-06 18:20
#5

Ja det är lite det som är problemet att hon verkar svälta sig själv eftersom hon inte vill röra sitt hö alls. Enligt veterinär så är hon inte helt utmärglad men inte väldigt långt ifrån heller så hon är väldigt tunn och benig och får egentligen inte tappa mer vikt. Då är det kanske mer så att hon har vant sig vid felaktig kost och ratar höet av den anledningen.. Bäst att ge gräs och fasa ut det kanske? Hon har ju ändå en hel del aptit så det är väl nog bara att få över henne helt till hö då :| Har redan försökt gömma "gott" i höet men det plockar hon bara ut haha x) Ser egentligen ingen annan utväg än att svälta henne på allt utom hö men det gör ont i hjärtat när hon är så tunn x(

frejaspluto
2016-05-06 18:53
#6

Ahhaa, förlåt missförstod dig. Jag trodde att hon åt lite ,lite hö. Ok, inte rört sitt hö alls… Mmmmm, tänker… Jag kommer inte på annat, än svälta henne tills hon äter hö. Va envis och kosekvent. ✨håller tummarna

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Ninni.
2016-05-06 22:11
#7

Man kanske skulle kunna kleta på lite banan eller så på höet så kan hon inte välja bort höet för att få godsaken? Så finns det ju "godis hö" som man kanske skulle kunna blanda med det vanliga höet? Jag hoppas verkligen att hon börjar äta hö snart!

Smultrondraken70
2016-05-06 22:54
#8

Jag rev äpple fint och kletade in i höet, och då blev det mer intressant:)

Maleficum
2016-05-07 00:09
#9

Ibland har mina tyckt bättre om höet ifall jag först spolat av det (och låtit det mesta vattnet runnit av), blanda gräset med höet, ha hö som underlag i toalåda/buren. Som andra rekommenderat gömma godsaker i höet. Jag ger min groddade linser (istället för pellets) och lägger det ibland på höet. Sen är det ju smart som du gjort att testa många olika sorters hö, har du möjlighet att få tag på nån tuss hösilage kan du ju testa det också (om du har något stall i närheten?). Om hon tycker om CC så testa att blanda sånt med lite hö?

Gillar hon grenar? Just nu är ju grenarna extra färska och fina och mumsiga ute om du har möjlighet att ge sånt? (Också testa olika sorter) Min äter gärna hela pinnen om de är tillräckligt smala och då slipas ju baktänderna också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Manda02
2016-05-07 08:57
#10

Man kan beställa oxbows hö eftersom dem har många olika hö sorter och så kan du blanda ner det i ditt vanliga hö. Dem är väl typ lite av ett godishö. Testa att byta hö också! Det finns ju många olika Hösorter! Hon kanske börjar äta det om det är något annat slags hö som hon tycker smakar gott. Håller tummarna! :)

[Melbun]
2016-05-07 09:38
#11

#9 Ska testa :) Verkar som att det jag blandar med höet som går att plocka ut det plockas ut :| Ska testa att ta med lite hösilage från stallet med, men annars har jag inte så mkt val av hö eftersom ingen annan än den jag har nu kör ut till mig.. Hon har blivit rätt dålig i magen senaste dygnet, får långa strängar av avföring. Osäker på om det beror på metacamet eller att jag ökat mängden gräs (var utekanin innan så antog att hon åt det) Har hö i höhäck och toalåda och allt har blandats och jag har testat att hälla CC över eftersom hon gillar det men nope :/ Vi har en skog bredvid men är lite osäker på vad jag kan plocka där som är kaninvänligt. Av de som inte är 62726m höga då xD Kan man testa att ge gran? Det har vi en hel del av.

Smultrondraken70
2016-05-07 09:55
#12

Du kan testa lite gran, men ge inte för mycket, innehåller nåt ämne som inte ska vara bra i större mängder. Våra brukar käka på julgranen och det har gått bra. Har du tillgång till äppelgrenar? Det var i stort sett det enda som dög åt vår Bosse när han hade dåliga "höperioder".

[Melbun]
2016-05-07 10:03
#13

#12 Nej har verkligen inget sånt utan det är skog som gäller. Tyvärr dålig skog för korta människor x) Har testat att smöra höet med blöt CC + lite pulver över men det slickar hon bara bort :| Den här kaninen är sjukt envis xD

Annons:
sweetprincess
2016-05-07 15:22
#14

Min kanin (Kanel) åt hö men slutade helt att äta det. Ett tips? är att köpa (höbitar som är små) vet dock ej vad de heter. Hökuber? jättesmå som ett sudd typ men går att köpa på ljusaffärer. Min kanin älskar dem och har nu börjat äta hö igen.https://animail.se/naturals-meadow-hay-cookies-1-kg.html

[Melbun]
2016-05-07 15:35
#15

#14 Hon äter allt som är gott, "godis", typ som alfalfa. Hade antagligen vräkt i sig även en hökub men rör inte vanligt hö (grova strån), inte heller de mjuka stråna ur samma bal. Hur är hökuben för tänderna tror du? Mjukt eller lite mera hårt? Vi har vad jag vet inget sånt i djuraffären här utan det får nog bli till att beställa tror jag.. Eller så får jag kika på måndag när jag är i stan :)

sweetprincess
2016-05-07 16:20
#16

#15 Den är ju ganska hård men den är ju väldigt lätt för kaninerna att gnaga på. :)

Alana82
2016-05-07 17:06
#17

Om hon äter alfalfa så gör det inte så mycket att hon inte rör det vanliga höet än så länge, det är mycke fibrer i det med så mage och tarm tar inte skada av det, plus att hon lär behöva det extra proteinet för att bygga upp kroppen igen ordentligt.

Finns det hö tillgängligt så kommer hon så sakteliga att knapra i sig det också, plus att när hon har lagt på sig och satt muskler så kan du dra ner på godiset och då blir det oftast mer hö i kosten eftersom det är bättre att tugga på någonting än inget alls ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Frosstis
2016-05-07 19:14
#18

Jag tror inte på "svält" metoden - att bara ge hö, för att det dog min gamla kanin av :(

[Melbun]
2016-05-07 21:26
#19

#18 Man får ju ge annat att äta men i såna mängder att de börjar äta höet själv.. Så nu har hon ju alfalfa och CC men inte fri tillgång då jag hoppas att hon ska börja tugga i sig vanligt hö däremellan. (Vilket hon tyvärr inte vill göra i nuläget) #17 Hon har varit sån här ett tag nu så jag är lite osäker på att hon kommer börja äta av sitt hö allteftersom.. Har ju inte gjort det tidigare. Börjar hon inte äta tyckte de hon skulle in för sövning och slipning för att kunna titta ordentligt på alla tänder :c

frejaspluto
2016-05-08 00:37
#20

Det är så illa Melbun… Du måste göra nått drastigt, har du en bur, Lägg bara hö och vatten och kanske inte ha henne frigående? Kan du prova en dag? Testa… Hur ont i själen att inte ha kanin frigående .. Du förstår hur jag menar?

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[Melbun]
2016-05-08 05:42
#21

#20 Hon är inte frigående för tillfället utan sitter i bur + Hage än så länge :) Lutar nog lite åt att ta in henne för sövning och slipning så att man kan undersöka alla tänder, inkl de allra längst bak. Hoppas på att det är en liten pigg eller nåt som stör ändå :| Så får hon väl äta upp sig lite under tiden på gräs, cc och alfalfa.

frejaspluto
2016-05-08 09:28
#22

Aahh,ok. Det är nog de bästa alternativet , ✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Ljungåsen
2016-05-08 10:14
#23

Jag funderar på hur hon mår i magen. En av mina omplaceringskaniner, som kom hit som femåring, åt inte heller hö. Hon var uppväxt på pellets och knäckebröd, i princip. För henne vände det efter en kur med prebiotika. https://vetzoo.se/bio-lapis Och en längre tids utfodring med pro fibre rabbit. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit Hon hade inte diarré, men väldigt små och oregelbundna pluttar innan kuren. När hon väl började må bra i magen igen så började hon också äta hö. Numera älskar hon sitt hö.

[Melbun]
2016-05-08 10:46
#24

#23 Ja jag vet ju inte riktigt vad hon har ätit men då hon gått ned i vikt efter att ha blivit omplacerad och satt på hö så kan man ju gissa att hon har ätit lite för mycket pellets och gott innan.. Syns ju på tänderna iaf :/ Hennes pluttar är väldigt oregelbundna och kommer i de flesta former så det känner jag igen x) Däremot undrar jag om inte CC och alfalfa som är fiberrika fungerar på samma sätt som dessa produkter? Annars kanske enbart pro-fibre är värt att testa?

Ljungåsen
2016-05-08 11:13
#25

#24 Varken critical care eller alfalfa innehåller prebiotika, och det är prebiotikan som hjälper till att få en fungerande bakteriebalans i tarmarna. Om det är så att det är magen som stökar, så hjälper prebiotikan till. Om magen är ok, så skadar det inte. Pro-fibre-rabbit är dessutom jättegott, tycker mina kaniner. Jag tycker nog det är värt att prova.

[Melbun]
2016-05-08 11:15
#26

Hon var hos veterinär den 4e, är det rimligt med slipning den 13e eller är jag otålig? Hon ska ju tillbaka om hon inte börjar äta hö men bör jag kanske ge det mer tid? (Har svårt att hitta en lämplig tid annars)

Reagerade lite på att hon plockar i sitt vanliga hö i brist på annat, klipper det i små bitar men verkar inte vilja äta nåt, inte ens av de små mjuka stråna. Såg vid ett tillfälle när hon åt av ett grövre algalfastrå att det såg ut som om hon skulle "spy" ut det med ganska överdriva käkrörelser.

Usagi_
2016-05-08 11:16
#27

Du kan inte testa att mata henne med hö? Pix har också varit dålig med att äta hö de senaste dagarna, så jag brukar sitta och mata honom med hö. Jag vet att han tycker om de grova stråna så de plockar jag ut och ger honom, och då äter han faktiskt. Igår rev jag även lite äpple (som #8 föreslog) och kladdade i höet och då åt han faktiskt lite hö. Testat det? :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
[Melbun]
2016-05-08 11:24
#28

#27 Japp ingen skillnad. Gjorde äpplesaft och sprutade med blomspruta. Moset som blev över smetade jag också på men hon vill inte ha ändå. Matar man henne med hö så klipper hon bara av det så det funkar inte heller hehe

Alana82
2016-05-08 14:42
#29

Det låter som att hon helt enkelt inte kan tugga det, jag skulle ta in henne till veterinär och få tänderna kollade ordentligt igen

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Melbun]
2016-05-08 14:56
#30

#29 Börjar kännas lite som det. Hon skulle ju slipat dem själv men det verkar nog bäst att låta en veterinär undersöka tänderna ordentligt. Var lite osäker på hur lång tid det borde ta innan man kan förvänta sig förbättring, om det nu blir någon då. Snart en vecka men ingen skillnad. Ska ringa och höra med dem imorgon när de öppnar så får jag väl åka in med henne i veckan :)

Signe06SL
2016-05-08 20:53
#31

Du ska nåt sätta in hö i buren..

Marsvinsmamman
2016-05-08 22:40
#32

Äter hon gräs? Beroende på var du bor så kanske du har riklig tillgång till det nu . Ge isåfall gräs som kompensation för det hö hon ratar, tills att du fått in henne till vet igen. OM det nu är så att hon pga tänderna/smärtor i munnen inte kan äta torrt vanligt hö så är det ju grymt att inte ge henne sådant hon kan få i sig. Svälter hon tillräckligt mycket så kan ju magen haverera fort. Ett vet-besök omgående är att rekommendera så att kaninen slipper lida - om hon nu har tandbesvär.

[Melbun]
2016-05-08 23:58
#33

#32 Hon har fått CC, gräs och alfalfa sen hon kom hit (och det äter hon rätt bra av). För mycket gräs verkar hon inte kunna äta för hon tycks bli dålig i magen då. Hon har ju redan varit hos veterinär och det fanns inget att slipa då ansåg de. Tuggytan var aningen ojämn men det var allt, inga piggar heller. Det var också inget de ville slipa med risk för att felkorrigera bettet (enligt den veterinären). Så de tyckte hon skulle få komma hem med smärtstillande (in case) och nåt extra gott (alfalfa) för att försöka få bukt med tänderna själv. I brist på förbättring skulle hon tillbaka för sövning ändå men nu är det ju helg så det blir att boka på måndag. Hon har förmodligen lagt på sig lite sen hon kom hit, är piggare och känns rundare över ryggen. Men som sagt hon är undersökt av veterinär och de tyckte man skulle avvakta men nu över helgen känner jag mig mer skeptisk än hoppfull och visserligen har hon blivit lite bättre men något hö vill hon fortfarande inte äta. Så det blir att träffa en annan veterinär. Mao så svälter jag såklart inte kaninen men jag har testat att dra ned lite på "det goda" och plockat ut de finaste stråna av det vanliga höet för att få henne över på det (väldigt kort period) men eftersom det hade noll effekt så får hon fri tillgång på det hon äter nu.. Känns ju lite lurigt minst sagt när hon enligt veterinär är ok att börja äta hö på egen hand men ändå inte gör det. #31 Hö finns alltid tillgängligt. :)

frejaspluto
2016-05-09 09:46
#34

Det känns bra att hon känns rundare! Keep up the god work, Melbun! 🌻

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[Melbun]
2016-05-10 08:25
#35

Nu är hon inlämnad för sövning och slipning så hoppas de hittar något. En grej jag reagerade på är att det alltid varit med en receptionist med i undersökningsrummet? Vad kan det bero på… O.o

frejaspluto
2016-05-10 18:46
#36

Du menar en receptionist som följde med till rummet? Vem vet kanske det är en extra vetrinär, dom kanske bara turas om , går på rundor. ? Den vetrinären jag går till ser ut som att dom turas om och stå i receptionen. Så länge form är utbildade, kunniga, erfarenhet framförallt . Vad skönt att du har lämnat in kanin . Måste få höra hur det går sen, 🤗🍀🍀

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Melbun]
2016-05-10 19:10
#37

#36 Nej det var en vanlig receptionist och inget mer verkade det som. "Känner" personen sen innan men de var bara där och observerade. En vid första besöket, en annan nu. O.o 

Hon har fått tänderna slipade nu. De hittade en vass tand allra längst in som inte syntes  vid vanlig undersökning som varit lite vass. Fanns ett litet skavsår bredvid med. Så den slipade de och sen tog de även på de tänder de kunde, även om de verkade vara rätt ok. 

Kommer hon inte igång med ätandet nu så blir det återbesök och CT och då lät det som att det kunde vara tandrötterna isf. Inte så bra mao. 

Känns ändå skönt att de hittat något och åtgärdat det så hoppas det tar sig nu. Hon är ju ingen van höätare så vet inte riktigt hur mycket "övertalning" hon behöver. Men såg en del grässtrån tryckas in i munnen till skillnad från tidigare då hon tog en åt gången =)

Smultrondraken70
2016-05-10 20:24
#38

Håller tummarna att det var " problemet" de hittade och att hon kommer igång med att äta hö nu:)

[Melbun]
2016-05-10 21:02
#39

#38 Här ser man hur viktigt det är att utfodra kaninen rätt. Hoppas det vänder och att hon slipper fler problem framöver. Bara att testa alla tips? jag fått nu :)

frejaspluto
2016-05-10 21:54
#40

Mm, håller med dig Melbun! 🐰💜

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Marsvinsmamman
2016-05-10 22:43
#41

Håller tummarna för att det blir bra nu! 🌺

Annons:
Alana82
2016-05-10 23:06
#42

Håller tummar och tår för att det vänder nu

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Melbun]
2016-05-11 19:56
#43

Har fri tillgång till gräs som hon nästan trycker i sig men inget hö än så länge. :/ Har fått hem en sån pro-fibre som slinker ned rätt fort. Usch vad orolig jag är att det ska vara nåt med tandrötterna x)

Alana82
2016-05-12 00:39
#44

Det kan ta ett tag innan hon väljer höet, och har hon gräs så får hon fibrer därifrån så hon väljer nog det före med tanke på smakligheten, plus att det kan ta ett tag innan hon lär sig att det går bra att tugga och såret kan fortfarande göra ont när hon ska mala runt hårdare saker som höstrån

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Melbun]
2016-05-12 08:01
#45

#44 Hoppas det.. Man kan ju ändå inte sluta oroa sig för att det ska vara nåt. Vill ju bara att de ska vara friska liksom :/

[Melbun]
2016-05-12 23:02
#46

Ord kan inte beskriva lättnaden när man ser kaninen mumsa på ett par höstrån. Lyckan är total just nu :)

Maleficum
2016-05-12 23:51
#47

Vad skönt! Hoppas det vänder nu och att hon börjar mumsa ordentligt med hö!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Melbun]
2016-05-12 23:59
#48

#47 Ja jag är så lättad. Finns en massa gräs som hon kan äta av men nu har hon varit och mumsat i sig 2-3 strån hö åt gången :3 Hon har inte ätit hö på några veckor, 2 hos mig och innan det vet jag inte riktigt hur det var men nu känns det riktigt bra :)

Annons:
frejaspluto
2016-05-13 10:13
#49

Vad bra hon börjar nig känna sig trygg! 😎

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Melbun]
2016-05-14 12:08
#50

Nu äter hon mer och mer, iaf periodvis så sitter hon längre och äter (både hö och gräs). Dock plockar hon gärna de fina höstråna. Grova grässtrån äter hon gärna, pinnar tuggar hon också på. En del skalar hon men en del stoppar hon in hela i munnen och maler med kindtänderna så det känns ändå som att tänderna bör vara ok. Fortfarande lite ojämn avföring men det beror nog en del på metacamet eftersom hon ätit gräs så länge nu. Känns som att det går framåt iaf även om hon inte är helt 100 än. Fortfarande lite osäker på om hon endast plockar de fina höstråna av någon anledning eller om det kommer bli bättre med tiden, särskilt när magen är ok igen.

[Melbun]
2016-05-19 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Fina lilla kanin <3 Hon har tyvärr en ganska dålig prognos. Hon verkar må bra och trivas, äter massamassa gräs och har gått upp en del i vikt (är otroligt aktiv och levnadsglad). Tyvärr misstänker de förändringar på tandrötterna (vet kunde känna det idag vid undersökning) men vi vet inte exakt i vilket skick de är i. Hon är inne på CT nu, för egen del vill jag nog ändå känna att jag inte behöver ångra ett beslut att ta bort henne. Har jag tur så är det små förändringar som inte bör påverka henne i framtiden men det lät inte jättebra. Med största sannolikhet får hon ett bra liv över sommaren så länge det finns gräs men jag vet nog inte om jag mår riktigt bra själv av att gå och vänta på hennes avlivning. 

Tog mig an en kanin jag visste var dålig. Var egentligen förberedd på att ta bort henne direkt men fanns chansen tyckte jag att hon skulle få den. Känns tungt eftersom detta är något jag tycker att man inte skulle ha missat redan från början, istället för att ge mig hopp om att hon skulle bli bättre. 

Blev erbjuden en "ny" kanin men för mig känns det konstigt. De är ju inga slit och slängvaror man byter ut det första man gör. Så nu får den sista CTn avgöra om det är något hon kan leva med eller ej men jag är ganska förberedd på att jag inte får hem henne igen. Väldigt speciell kanin, otroligt personlig. Har sprungit efter mig och pussat på mig under hela tiden som hon har varit här <3

frejaspluto
2016-05-19 12:16
#52

Ok, Melbun. Du gör bra jobb och det kommer visa sig en dag. Oavsett om du får hem kanin eller inte. Hon får det bättre, det svaret som du redan vet om. Håller med dig om att få En ny kanin bara så. Det är inga slit och släng varor.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Alana82
2016-05-19 12:34
#53

Oavsett hur det blir så ser man verkligen skillnad på första bilden mot den i  inlägg #51.

Hon har haft det så mycket bättre hos dig och det syns, hoppas så klart att ni får sommarn tillsammans men om inte så fick hon i alla fall en bra sista tid hos dig som brydde dig om henne på det sätt som föregående ägare borde ha gjort

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Melbun]
2016-05-19 12:49
#54

#52 #53 Tack, det värmer verkligen. Hon tillhörde en liten pojke och när kompisen till henne dog så hamnade hon som omplacering och sedan hos mig så det var helt enkelt inte tillräcklig kunskap om kaninskötsel som har skapat alla dessa problem. Oerhört tråkigt med tanke på vilket vänligt djur hon är och hur bra det hade kunnat bli i framtiden. Skriver kanske en sista uppdatering när vi vet mer.

[Melbun]
2016-05-19 16:44
#55

CTn visade att ena kindtanden långt bak saknades helt(?). Ena tanden var kluven i mitten så en spricka rätt igenom. Sen misstänkte man eventuellt en skada på den bredvid men annars så verkade alla tänder i ganska bra skick. Vet inte om jag borde få upp hoppet igen eller inte.. Kaninen ska iaf få komma hem nu, Bo Runsten ska kika på bilderna och höra av sig nästa vecka iaf. Det verkar som att skadan iaf är begränsad till ett litet område men sen vet jag inte riktigt hur många tänder man kan dra på en kanin.. Blir det bra sen när de är borta ellee borde hon få somna in? Usch vilken helg det kommer bli.. :|

Annons:
Alana82
2016-05-19 20:40
#56

Om en saknas så behövs ju den motsatta plockas också så i värsta fall borde nog åtminstone fem tas bort beroende så klart på vars de skadade tänderna sitter.

enligt wikipedia så har de I överkäken 6 kindtänder och i underkäken 5, det blir totalt 22 kindtänder så att dra fem torde inte vara katastrof beroende så klart på hur de sitter och om de hittar fler orosmoln.

Glapp som blir kan leda till problem med foderinpackningar, åtminstone på häst så kan inte säga säkert att det gäller kanin men årliga kontroller eller så hos veterinär för att hålla koll på hur tänderna ser ut så borde hon kunna leva ett fullt normalt liv (min spekulation dock)

Jag skulle vara försiktigt optimistisk om jag var du, men ändå förvänta mig det värsta eftersom jag är en pessimistisk optimist.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Smultrondraken70
2016-05-19 20:43
#57

Styrkekramar till dig, Melbun❤️Tänker på dig och fina Mjukis.

[Melbun]
2016-05-19 20:48
#58

#56 Håller med dig helt och hållet! Jag försöker att förbereda mig mentalt för att låta henne somna in och att hon ska få det så bra som möjligt den tid hon har kvar. Jag vågar liksom inte hoppas på något annat. Det som talar för är att det ändå verkade se bra ut förutom dessa få tänder. (Men sen vet vi inte om Bo hittar något de andra missat). Vet inte om det är fel av mig att hoppas på att de ska växa ut utan att orsaka henne några problem. För hon äter ju gräs som en häst nu, så då sliter hon iaf tänderna. Men jag får som sagt vänta på vad Bo tycker.. Det är det som är värst nu, att gå och vänta på det där samtalet. Jag vet inte om det går att behandla eller inte, men jag vill nog inte utsätta henne för alldeles för mycket om chansen för tillfrisknad är för liten.

[Melbun]
2016-05-19 20:49
#59

#57 <3

sweetprincess
2016-05-26 15:44
#60

Hur har det gått? <3 #59

[Melbun]
2016-05-26 17:34
#61

#60 Hon fick tas bort tyvärr :( CT visade att hon saknade en kindtand och den bredvid hade en spricka som klöv tanden itu. Den hade kunnats ta bort om det inte varit för att motsvarande tänder på andra sidan var lite dåliga. Lite uppluckrade så att säga. Eftersom vi inte visste ifall de tänderna som var lite halvdåliga orsakade henne smärta eller ej så var det inte riktigt lönt att dra ut den dåliga tanden. Så ja det var inte riktigt värt att utsätta henne för en sådan operation när risken finns att hon ändå har ont.

Men vi har gjort allt vi har kunnat så det känns fint att hon åtminstone fick chansen. ❤️

[MiraForever]
2016-05-26 19:08
#62

#61

Vila i frid Mjukis🌺

Annons:
Smultrondraken70
2016-05-26 20:57
#63

Jättetråkigt❤️

Smultrondraken70
2016-05-26 21:00
#64

#63 Men när man gjort allt man kan är det lättare att vila i det och gå vidare. Hoppas du sover gott, finaste Mjukis❤️

frejaspluto
2016-05-26 21:18
#65

Sov gott ,Mjukis du har gott med sällskap 🐰🐰🌹

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: