Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 607 ggr
Bambica
5/2/16, 9:19 PM

Gulsot Stockholm?

Halloj! Jag har en fråga angående gulsot sjukdomen som drabbar kaniner. Jag hsr inte vaccinierat mins kaniner än men har varit ute med dom idag, bor i södra delen av Stockholm. Hur blir dom smittade? Måste dom komma i kontakt med någon vildkanin som har det eller måste dom komma i närheten av avföringen för att dom ska bli smittade? är det farligt? i Stockholm området nu?

Annons:
Sashhi
5/3/16, 5:55 PM
#1

Kaninerna bör vaccineras i mitt tyckte, för säkerhets skull. Jag ser ingen anledning till att chansa. Kaningulsoten finns i Mälardalen (kring Stockholm) och smittan kan bäras av insekter, djur och annat som suttit på ett infekterat djur. Kan även smitta via föremål, gräs om ett infekterat djur har lämnat efter sig saliv, avföring/etc. Det är inte genom endast direktkontakt, det vill säga. Du kan läsa mer ingående på SVA:s hemsida: http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot/glom-inte-vaccinera-mot-kaningulsot-i-var

Not your mom, not your milk.

Smultrondraken70
5/3/16, 9:57 PM
#2

Jag vaccinerar alltid våra. Bor i Stockholm. Skulle aldrig våga ta ut dom ovaccinerade:(

Upp till toppen
Annons: