Annons:
Etikettallmänt
Läst 2239 ggr
Usagi_
2016-05-02 20:00

Kaniner och sand

Är sand farligt för kaniner? Då menar jag sådant sand som finns i sandlådor och lekparker. Har läst att de kan råka andas in sanden, är det sant?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
LinaN
2016-05-02 20:40
#1

sandlådesand är rätt så tungt, värre vore sandstrandssand. Har sett harar och vildkaniner gräva i sandlådor när jag var barn på vår lokala lekplats i bostadsområdet.  Så tror inte det är större chans att de andas in sanden än vad det är för dig att andas in sanden om man inte trycker ner nyllet i sanden och tvingas andas där. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Usagi_
2016-05-02 20:51
#2

Okej! ^^ Tänkte mer på när det är torrt och kanske dammar. Haha :P

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

LinaN
2016-05-02 20:59
#3

#2 många använder ju det i grävlådor. Det man kan göra är ju att spola sanden så de minsta partiklarna sköljs bort, sen får vattnet hällas av och sanden bredas ut så den kan torka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

BlaCo
2016-05-03 06:07
#4

Vanlig sand är absolut ingen fara. Det man ska akta sig för är kattsand, framförallt typen som är gjord av bentonitlera. Detta kan nämligen damma rejält när kaninen gräver i buren, och på sikt skada kaninens lungor.

Alwyn
2016-05-03 17:29
#5

Jag gick ofta till sandlådan med min kanin och lät henne gräva. Hon älskade det och det var absolut ingen fara.

Cochon
2016-05-04 09:04
#6

På chinchillaforum är det ofta kvartsbaseradsand som sägs vara farlig. Visst nu pratar vi om finkornig sand som dammar lätt.  Och då är det just inandning av den kvartsbaserade sanden  som kan ge lungcancer.  
Dock antar jag att tungre sand som inte dammar är betydligt oskyldigare, men kan alltid vara bra att notera denna biten. 🙂

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Upp till toppen
Annons: