Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1396 ggr
kirreeeh
2016-04-17 18:59

Genetik? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, allesammans! 

Förra året fick jag en kanin gratis utav min vännina. Det är en svart otter som är en blandning mellan dvärgvädur och lejonhuvad, helt underbar i temperamentet..  Så jag är galet sugen på att köpa en hona (måste poängtera att jag har varit uppfödare innan, ställt ut på utställning för både dvärgvädur och hermelin innan) och hittade en som jag ska kolla på under nästa vecka.. Dock är jag väldigt osäker på detta med blandraskaniner och att blanda färger hur som helst, men tycker att utmaningen verkar jättekul och förväntar mig flera färger i kullen.. Aja, som jag sa innan.. I veckan ska jag åka och kolla på Rex / rhinsk scheck, men det fanns även japanfärgade.. 

Hur tror ni att ungarna kommer att bli om jag blandar en svart otter med en Rhinsk scheck? Har försökt googla, men hittar inga vettiga svar.. Tacksam för snabba svar!

Med vänliga hälsningar

Annons:
Irmelinis
2016-04-17 19:12
#1

Du måste veta vad hanens föräldrar har för färger, och även vad honans föräldrar har för färg, för att kunna räkna ut vad det blir i kullen 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kirreeeh
2016-04-17 19:17
#2

Men det kommer inte bli vitscheck eller något väl? Lagom nervös.. :)

[RC1393]
2016-04-17 21:03
#3

Är de renavlade så viltgrå och viltgrå med dålig scheckteckning. Några vitscheckar kan det inte bli🙂

Peak303
2016-04-17 21:22
#4

#2 Vitscheck eller dubbelbrokad som det också heter kommer bara om man para en Kk (brokad, mantlad, sheck, dalmatin) med en av samma färg. Så Du kan aldrig få en vitscheck (KK) om en av föräldrarna är helfärgade. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

kirreeeh
2016-04-18 11:05
#5

Kan det bli viltgrå? Åh, så himla tråkig färg.. Men kollade med min vännina och hon sa att fadern var en helsvart dvv och modern en beige lejonhuvad… Den nya ungen som är rhinsk scheck ska jag kolla på torsdag, så ska kolla upp föräldrarna ordentligt då.. :) Hoppas verkligen på en bra kull framöver! 

Jaha, vad bra!  Jag trodde det var rent generellt med kaniner med blandad färg.. För otter är inte helsvarta. :)

[RC1393]
2016-04-18 11:14
#6

#5 Men det räknas som en helfärg eftersom den saknar en teckning🙂

Med den nya informationen kan du även få otter svart samt japantecknad  gul/svart.

Annons:
kirreeeh
2016-04-23 08:51
#7

Hej igen! 

Jag hämtade min hona i torsdags och fick höra att dennes föräldrar var en bladning mellan rhinisk scheck och Japantecknad, varav den ena var rexfärgad.. Hon skulle skicka härstamningsbevis för att kunna se fler färger längre bak.. 

När jag fick min hane förra året så var det en helsvart och en weinertecknad i kullen.. Så om jag blandar med en ljus kanin så borde väl ändå chanserna att få bort det "helsvarta" anlaget försvinna? Eller någon borde väl bli svart? :)

Peak303
2016-04-23 21:24
#8

#7 Svart kommer du få i kullar så länge du parar enfärgade kaniner som inte är samma gen synlig. 

Svart är så att säga "grundfärgen" för enfärgat. Parar du ex en renavlad madagaskar med renavlad blå får du bara svarta i kullen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: