Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2191 ggr
aliiciaj
2016-04-08 20:15

Hängande öra av sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte idag att ett av Harens öra hänger ner, det står inte upp av sig själv längre. Tittade då närmare på örat och ser att nära roten till örat så har hon ett så djupt sår att det gått hål på örat, men det var svårt att se för det var massa päls i vägen. Mår jättedåligt över att jag inte sett det här tidigare, måste vara någon dag gammalt men det var svårt att se såret ordentligt om man inte blåste undan päls eller tittade in i örat. Såret var väl kanske 7 mm brett, men det är en skorpa nu. Det blöder inte eller varar, men hon verkade ha ont när vi höll på med örat så jag gav henne metacam som jag hade hemma (överblivet från när hon kastrerades). Ska man avvakta med örat och se om det ställer sig upp självt? Eller ska man besöka veterinär? Hon har blivit piercad i örat alltså, precis vid örats början.

Annons:
ninor
2016-04-08 20:17
#1

Jag hade åtminstone ringt och rådfrågat en veterinär.

aliiciaj
2016-04-08 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Usch nu såg jag på såret mer tydligt, det ser ju ut att vara flera dagar gammalt. Nu får jag jättedåligt samvete för att jag inte sett det här tidigare. Det som gör mig mest rädd är att jag inte vet vad som orsakat såret. En annan kanin? Stuckit sig på nått? Har min hund bitit henne? Kommer nog inte våga ha mina kaniner lösgående i huset efter detta, finns för mycket skaderisker. Usch mår så dåligt för Harens skull, men tur att jag hade smärtstillande hemma till henne så hon slipper ha så ont. Det som är konstigt är att örat inte började hänga direkt vid skadan, utan det verkar ha kommit i efterhand.

aliiciaj
2016-04-08 20:26
#3

#1 Ja, och typiskt så händer såna här saker alltid på helgen. Vill prata med en kaninkunnig veterinär, så kommer ringa på måndag igen när de öppnar.

frejaspluto
2016-04-08 20:32
#4

Du ska ringa till vetrinären, kan inte avgöra detta . Råd och tips? men man bör ringa och beskriv grundligt när var och hur om man nu vet det. 💜

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

aliiciaj
2016-04-08 20:36
#5

#4 Kan man vänta tills på måndag tror du? Eller ska jag försöka hitta någon som har helgöppet och ringa imorgon?

frejaspluto
2016-04-08 20:42
#6

Anser du att det är ingen fara så ring på måndag. Ring och rådfråga om du känner dig orolig. Så länge fin kanin ser bra ut, inga mer konstigheter. Äter och dricker normalt så birde det inte vara farligt och kan vänta på fredag. Men jag skulle ha ringt och frågar om det är akut, ser det rent ut? Tvätta det isåfall., annars blir det infektion. Förebygga det iallafall. ✨✨✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Elsaharr
2016-04-09 01:13
#7

Åh stackarn! Men måste bara säga att du verkligen inte ska känna dig dålig. Nog många som skulle ha missat ett sår där.

Zingo ;D

frejaspluto
2016-04-09 09:43
#8

#6 inte fredag måndag. Skrev fel.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: