Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1978 ggr
aliiciaj
3/24/16, 6:21 AM

Behöver ihopsättningstips

Har i flera veckor nu försökt få min två kaniner Haren och Humlan att fungera tillsammans med min tredje kanin Curium. Från första början har Curium varit hur livrädd som helst för andra kaniner, känner hon lukten av en annan kanin rusar hon iväg. I början så var Humlan och Haren snälla, men nu triggas de av att hon springer iväg från dem och de tycker det är kul att jaga henne. Men de har ingen chans mot henne, hon är mycket snabbare än dem. Har testat att hålla i Curium och så får Haren och Humlan nosa på henne och det går bra, men så fort jag släpper Curium flyger hon iväg direkt. Så mitt problem är egentligen inte att att de är för aggressiva, utan att Curium är för rädd utan anledning. Hon måste kunna stå upp för sig själv så att de kan bestämma rangordning. Kan ha alla lösa tillsammans för ingen kommer ens i närheten av Curium för hon är så otroligt snabb. De brukar kunna äta pellets ihop också, men sä fort nån vill nosa på Curium är hon borta på en blinkning. Curium är i vanliga fall väldigt tuff och modig, så förstår inte varför hon är då rädd för andra kaniner.

Annons:
Smultrondraken70
3/24/16, 7:10 AM
#1

Hur stor yta sätter du ihop dom på? Är ytan helt neutral?

aliiciaj
3/24/16, 12:45 PM
#2

Har hela huset, har ingen neutral yta för mina kaniner är frigående i alla hus i hela huset :/

Irmelinis
3/24/16, 1:07 PM
#3

I bilen? Ute i en Hage på ett ställe de inte varit på förut? Hos en vän? Nere i källaren? I ett förråd eller garderob.. finns det inget neutralt ställe?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

mayalindberg
3/24/16, 1:24 PM
#4

Har samma problem med min kastrerade hane och hona. 
Hon är livrädd för honom och springer ifrån han så fort han närmar sig, och han är hyffsat lugn och har varit med honor tidigare. 
Men han försöker också rida på henne och hon blir livrädd. 
Ibland så klickar kaninerna inte, så är det! :/
Har ett annat par som gick ihop första gången jag satte ihop dom, men så blir det tyvärr inte! :/

Maya🎈

Smultrondraken70
3/24/16, 8:34 PM
#5

Jag tänker att du kunde pröva sätta ihop dom på ett litet neutralt område, max ett par kvadratmeter stort. Vitsen med ett litet område är att Curium inte kommer att kunna fly och då triggas dom andra inte att jaga henne:/ dom behöver få bekanta sig med varandra utan jakt. Du får vara beredd med handskar på och vattenspruta om det blir bråk. Jakt/flykt i det här sammanhanget leder inte till något positivt för bondingprocessen.

Smultrondraken70
3/24/16, 8:38 PM
#6

Curium kommer att upptäcka att Haren och Humlan inte är så läskiga, bara hon får bekanta sig med dem:))

Annons:
aliiciaj
3/25/16, 7:41 PM
#7

Skulle nog faktiskt kunna ordna i min systers rum att de skulle kunna träffas där någon dag. Är bara rädd att Curium skulle förstöra något eller göra illa sig, när hon springer iväg från dem så tänker hon inte vart hon springer så hon springer in i saker. De har fått träffats i en Hage utomhus som Haren och Humlan inte varit i sen i höstas, men det hjälpte inget. Finns säkert massa lukter kvar.

Smultrondraken70
3/25/16, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hm:/ svårt. Vi håller på att bonda vår lilla bitch till hona med en ny hane just nu, bifogar bild på området vi använder. Har ställt i ordning en helt provisorisk Hage i vårt vardagsrum, 1.20 * 1.20 stor. Prövade i hallen först som är större men då jagade hanen honan:/

aliiciaj
3/28/16, 9:54 PM
#9

#8 Smart! Kanske får bli nått sånt där. Vet du om filtar fortfarande har kaninlukt kvar om man tvättar dem? Det som är bra är att Haren har inga framtänder, så hon kan ju inte direkt skada Curium speciellt mycket. Så jag behöver inte sära på dem, de kan få göra upp rang utan min inblandning. Tror inte Curium skulle bita Haren heller, hon är alldeles för skraj och undergiven för det.

Smultrondraken70
3/28/16, 10:09 PM
#10

#9 vet inte om lukten är kvar efter tvätt:/ var själv orolig för det, så jag köpte några billiga små mattor på Ikea. Fast egentligen tror jag nog att lukten är borta efter tvätt. Kör i 60 grader om materialet tål det.

Trebit
3/29/16, 8:15 AM
#11

#9 #10 Eller tvätta med en liten skvätt ättika i! Brukar neutralisera de flesta lukter :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
3/29/16, 11:13 AM
#12

#11 ja just det, det har du rätt i!

Manda02
3/29/16, 11:46 AM
#13

Kolla på 101rabbits video om hur man bondar kaniner. I den videon får man många bra tips?! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: