Annons:
Etikettkullplanering
Läst 2221 ggr
CatrinL
3/13/16, 12:49 PM

Min hon kanin gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tror ni att min hon kanin är gravid? 
Hur tror ni att färgkombinationen kommer bli om så är fallet?

Min hona är rundare om magen och hon vilar mer. Hon har även boat för fullt och flyttat omkring en del saker.

För snart en månad sedan hade min han kanin smitit ut från buren. När jag såg detta satt han tillsammans med min hona i soffan. Jag vet tyvärr inte hur länge de suttit där men det måste ha varit en stund.
Jag ville sätta ihop dessa 2 men min kille ville vänta tills i vår. 
För 2 dagar sedan avled min han kanin. Han var en så underbar kanin. Han avled 20 minuter innan jag kom fram till veterinären på telefon eftersom det var natt när han blev dålig. Några h efter hans död fick jag syn på en tråd om handlade om Trumsjuka och är helt säker på att det var det han hade. Jag hade ingen aning om att denna sjukdom fanns. Det gick så fort, han avled på ett fåtal timmar. Jag är otroligt ledsen för detta och jag kände mig så maktlös den natten.
Om jag hade vetat om denna sjukdom hade jag åkt in till Albano på en gång. 
Känner mig helt förkrossad och vill verkligen ha ungar av honom eftersom han var en mycket speciell kanin för oss. 
Om min hona är gravid och förlossningen isf går bra skulle jag iaf känna ett litet hopp i denna djupa sorg. 

Det har gått 29 dagar sedan de satt tillsammans i soffan. 

Skriv till mig vad ni tror? Jag är så ledsen. Det känns så hemskt och sorgligt. Jag älskar djur och brinner för djur.

Den ena bilden tog jag idag. Så ser mina hona ut just nu när hon vilar.  

De andra bilderna postade jag upp för att visa deras täckning.  Hanen är alltså den gråa och honan den vita.

Annons:
[Lollo 97]
3/13/16, 4:11 PM
#1

Svårt att säga om hon är dräktig eller ej så det får nog tiden avgöra om det blir några bebisar eller ej 😉 Men vilar hon mer, har boat är mer vaktig om buren så kan det vara så att hon är dräktig.

Har haft två dräktiga honor, en visade inga tecken alls, den andra visade tecken men jag fattade inte att hon var dräktig, så det varierar.

CatrinL
3/13/16, 4:40 PM
#2

Okej. Tack så mkt för svar. Får lov att vänta och se. -.- Hennes mage har blivit mkt större så har svårt att se att hon inte skulle vara det.

CatrinL
3/13/16, 4:41 PM
#3

Vad tror du färgen kan bli? Om du har koll på sånt?

Peak303
3/13/16, 5:00 PM
#4

Vilka färger det kan bli beror på vad det finns för färger i släkten. 
Dina kaniner ser ut som gul/svart japanbrokad WT/WO och siames/svart japantecknad. Så ut ifrån det är det enda man kan säga är att det blir japan med eller utan brokning. Men honan ser ut att ha extremt lite färg därför jag tror att hon är WT eller WO. Men kan även ha att göra med dubbelbrokning. 

Har du koll på vad det är för färger i stammarna på dina kaniner?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

CatrinL
3/13/16, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Tack. Nej tyvärr inte. Köpte dom på zoo. Däremot såg jag hur alla kaninbarnen såg ut. De var 4 st.  1 hona var hel brun. (Brun,röd,beige brun färg) 1 hona hade mkt vitt och lite grått. Hennes andra syster ser ut som på denna bilden. Äger nämligen båda. Alla syskonen på honans sida hade samma typ av päls men det var bara min vita hona som hade fler färger på ögonen. Hennes föräldrar är  dvärgvädur och lejonhuvad. Hanens bror var hel brun.  Det är vad jag vet.

Peak303
3/13/16, 5:34 PM
#6

#5 Honan ser som sagt ut att vara gul/svart japanbrokad wienertecknad kan ev finnas vitörat vilken kan svara på varför hon nästan är helt vit. Men om hon är dubbelbrokad eller inte går inte att veta utan att veta hur föräldrarna ser ut eller att hon inte kan få någon enfärgad kaninunge. 

Hanen ser som sagt ut att vara siames/svart japantecknad.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
CatrinL
3/13/16, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Här är bilder på hanen :)

CatrinL
3/13/16, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för informationen. :) Vet du varför honan fick flera färger på ögonen? Att hon har flerfärgade ögon innebär det att ungarna har större chans till att få det också?

Peak303
3/13/16, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

#8 Som jag skrev är hon gul/svart japan. En sådan färg kan se ut på lite alla möjliga vis. Här är lite exempel:
Gul/svart japanbrokad
Gul/svart japanbrokad
Gul/svart japantecknad
Gul/blå japantecknad
Gul/blå japanbrokad

Hur japanteckningen blir är rätt olika. Kan bli både mycket av den andra färgen (då japan alltid är gul, om där inte är chinchilla/zobel inblandat i så fall blir den vit) eller väldigt lite med bara en prick/rand. Sen att hon har "teckning" på så pass få ställen beror på andra teckningar som gör kaninen vit istället. :) 

www.kaninfarg.se är en bra sida om du vill lära dig mer om färger och teckningar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

CatrinL
3/13/16, 6:09 PM
#10

Tack för bilderna, lättare att förstå nu. :)

Upp till toppen
Annons: