Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1640 ggr
BellisBell
3/11/16, 10:13 PM

Kanin har bettfel?!

Hej alla på kanin.ifokus!

Får 2 månader sedan märkte min kompis att hennes kanin hade bettfel. Undertänderna hade växt ända upp till nosen, och övertänderna var också jättelånga. Det fastnade även massa päls i tänderna som de tog bort. Uppfödaren var inte seriös med sin avling och detta blev bekostnaden. Kompisen blev orolig och ringde massa veterinärer och frågade om råd men fick aldrig något riktigt svar. Hon läste om att det gick att klippa tänderna hemma så det gjorde hon.  Men nu är frågan vad vi ska göra nu? Det känns inte som en bra lösning att sitta och klippa tänder hela hennes liv. Och det funkar inte att ge henne grenar för hon har så stort underbett så att det inte går att tugga på grenen. Hon kan äta hö så hon har mycket tillgång till hö! Frågan är nu om detta går att lösa på något sätt? Kan vet. få stopp på dethär? Är det någon som har haft samma problem med sina kaniner?

Skulle vara jättesnällt om ni kunde hjälpa henne och svara så snabbt som möjligt! Tack på förhand!!!

Annons:
BellisBell
3/11/16, 10:27 PM
#1

Det blir öven kladd runt ögonen och i ögat.

Miadia
3/11/16, 10:35 PM
#2

Vad konstigt att veterinären inte sa något.  Det måste vara jobbigt, jag vet inte om det går att lösa men mitt råd skulle vara att försöka hitta någon veterinär.

BellisBell
3/11/16, 10:50 PM
#3

Ja, jag tipsade om en jättebra veterinär i Jörlanda.

[Melbun]
3/11/16, 10:52 PM
#4

Klippa hemma bör man inte göra. Risken är att man knäcker dem :/ Man kan eventuellt operera bort framtänderna men då gäller det att alla kindtänder sitter som de ska men om kaninen har ett grovt underbett låter det inte så väldigt sannolikt :c I och med att ögat påverkas hade jag varit orolig för att tandrötterna växer fel. Bäst att ta kaninen till en kaninkunnig veterinär för att veta säkert men låter som att det kan vara dags för kaninen att få somna in.

BellisBell
3/11/16, 10:57 PM
#5

#4 ja, det är kanske så. Tråkigt att allt detta ska behöva hända pågrund av att någon varit så oansvarig när de avlat.

[Melbun]
3/11/16, 11:07 PM
#6

#5 Ja visst är det tråkigt. Önskar verkligen det såg annorlunda ut. Bettfel hos kaniner brukar vara svårt att fixa men tycker alltid man kan slänga in ett besök så slipper man göra något förhastat iaf. :/

Annons:
BellisBell
3/11/16, 11:17 PM
#7

aa, tack så mycket för svaren<3

BellisBell
3/11/16, 11:29 PM
#8

Skriv gärna om ni har hamnat i liknande situationer när eran kanin har fått fel i munnen!

Mickis1994
3/12/16, 5:52 AM
#9

Det mest human är att avliva kaniner.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

frejaspluto
3/12/16, 9:42 AM
#10

Ta en titt med en kaninkunnig vetrinär och dra slutsatsen därifrån om det går och fixar eller ej. Kaniner, behöver kunna äta utan problem. ❄️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[RC1393]
3/12/16, 9:43 AM
#11

Håller med #9. Kladd i ögonen tyder också på att baktänderna krånglar och inte bara framtänderna. Det är inte hållbart att slipa ned kaninens tänder flera gånger i månaden, särskilt inte både bak och fram. För kaninens skull så låt den somna in.

[Gnagare2]
3/12/16, 10:15 AM
#12

Jag hade en kanin på 90-talet,som hade bettfel. Hans framtänder klippte vi hemma med hjälp av en särskild sax som vi köpte hos veterinären. Veterinären lärde oss även att klippa hans tänder.  Men då hade han "enbart" fel på framtänderna,och inga problem med tänderna bak i munnen,eller kindtänderna.  Detta var som sagt på 90-talet,vet inte hur dom gör med bettfel i dagens läge. Gå till någon kanin kunnig veterinär och hör med dem.

BaltizSimbaLukas
3/12/16, 10:41 AM
#13

Min kanin har bettfel, underbett, men han har heller inga problem med kindtänderna. Vi går till veterinären och klipper hans tänder ungefär var fjärde vecka. Han har inga problem med det, förutom att han inte kan gnaga eller äta stora bitar av något.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Annons:
farvendal
3/12/16, 11:06 AM
#14

Om det bara är framtänderna som krånglar så kan man operera bort dem, även om jag personligen inte hade gjort det. Visst kan man slipa (INTE klippa) och ha sig hela tiden också, men precis som du skriver så känns det inte speciellt humant.. Låter dessutom som att kaninstackarn har ett riktigt grovt bettfel. 

Om baktänderna också krånglar så är avlivning tyvärr det enda alternativet. Det gör otroligt ont på kaninen när tänderna växer in i kinden.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

BellisBell
3/12/16, 1:08 PM
#15

Tack så mycket för alla svaren

[AnimeV4]
3/12/16, 2:14 PM
#16

Jag skulle ha avlivat. Som andra säger känns det inte som ett bra liv att behöva åka in och få tänderna fixade så ofta. Sövningen är en väldigt stor risk för en liten kanin och med tanke på underbettet skulle detta behöva göras hela livet. Man ska aldrig klippa tänder på gnagare hemma, men det är möjligt att slipa. Om tanden spricker ända ner i tandroten är det kört.

Jag beklagar att din kompis måste göra detta svåra valet🌺

BellisBell
3/12/16, 2:56 PM
#17

Tack för alla svar🙂🌺

Upp till toppen
Annons: