Annons:
Etikettallmänt
Läst 1904 ggr
jevc
2016-02-14 17:17

Kanin eller Marsvin?

Hej!

Jag har tänkt skaffa ett till djur i sommar och mitt intresse har riktats mot kanin och marsvin. Jag har ganska svårt att bestämma mig och skulle därför behöva eran hjälp, Vilken art tycker ni är "bäst" och varför? Frågan ställs både här och på Marsvin iFokus för att få fler perspektiv :)

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Annons:
[thildaaaa]
2016-02-14 17:29
#1

Hej! Jag har haft både marsvin och kanin och jag gillar kaniner mest :) tyvärr ska jag sälja mig kanin nu :/ Jag tyckte att marsvinen var rätt tråkiga… Men jag var ganska liten, typ 7år när vi hade marsvin… Men jag lärde tex min kanin tricks osv, jag tycker kaniner kan vara mer som hundar nästan ^^ jag har lyckats få min kanin rumsren också så han går på låda vilket gör städningen väldigt lätt :) Marsvinen kissade i mitt knä och bajsade ööööverallt….

Peak303
2016-02-14 17:53
#2

Jag har haft båda. Och föredrar kaniner. Dels för att de är roligare och för det andra så kan man göra mer med en kanin än ett marsvin.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Fridaaaa
2016-02-14 17:55
#3

Jag har båda.

Fler fördelar med kaniner än marsvin men marsvin är goa på sina sätt :) 
Fördelar med kaniner är att de kan vara ute året om, man kan göra mer med dem och så. Fördelen dock med marsvin att det är lättare att göra hagar (man slipper tänka på gräva och hoppa över) och att de inte gräver lika stor yta som kaniner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emouse
2016-02-14 18:02
#4

Säger precis som #3

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[fin_kanin]
2016-02-14 19:05
#5

Tycker kaniner är roligare :)

Frosstis
2016-02-14 20:04
#6

Jag tycker att man kan göra mer med kaniner, marsvin tar lång tid på sig att bli tama och är ändå ganska rädda, marsvin blir inte rumsrena utan skiter i hela buren, man kan inte gosa med dom på samma sätt som med kaniner (tycker jag), de har tendens att kissa på en, o sådär :P Har passat marsvin och de var jättegoa men jag föredrar verkligen kaniner. Har även hand om marsvinen på vår 4h gård men de är verkligen inte lika roliga som kaniner. Man kan lära kaniner tricks, de är följsamma, de kan vara frigående och hoppa upp i sängen och mysa osv, de är mer som hundar. Marsvin är bara söta små grisar som låter gulligt och är fina att titta på :P

Annons:
Kaninhoppare
2016-02-14 20:38
#7

Marsvin är enligt mig djur som är ganska trevliga att kolla på om man är intresserad av hur de beter sig osv, men så mycket mer än så är det inte. Såklart kan du mysa med dem, men det blir inte riktigt samma som en kanin. En stor nackdel enligt mig är också att marsvinen kan både kissa och bajsa på dig lite när som helst, vilket oftast är betydligt mindre risk med kanin. Det kan vara lite jobbigt att byta kläder hela tiden. 😉

Jag tycker kaniner har större personligheter än marsvin, och det finns så mycket mer roligt att göra med dem. Men det är såklart olika vad man föredrar, och vad man önskar hos sitt husdjur. 🙂

Medarbetare på Jättekanin

Fridaaaa
2016-02-14 20:55
#8

Av alla marsvin jag haft genom åren är det extremt få som kissat på mig :) Varit bebisar. Bajs ja men hårda bajsar som går lätt att ta bort :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: