Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 904 ggr
eddiebun
2/11/16, 2:45 PM

Torra öron - söka veterinärvård?

Min kanin (dvärgvädur) har haft problem med kliande öron sedan jag fick hem honom som kaninunge för 2 år sedan. Det är framförallt högerörat som kliar och det verkar väldigt frustrerande för honom. Har smörjt med olivolja då och då och det lindrar tillfälligt men blir aldrig helt bra. Det går inte att se något i öronen utom att han blivit lite röd där han kliat, dock inga sårskorpor.

Har läst att kliande öron kan bero på skabb, och jag blir nu orolig för att det är det som ligger bakom.  Eller kan det vara så att han bara har torra öron naturligt? Borde jag åka in till veterinären för att kolla upp detta? . Ni som har kaniner som är dvärgvädurar - brukar dom klia sig ofta på öronen varje dag? Har ni fått söka vård för det någon gång och vad fick ni för hjälp?

Annons:
Emouse
2/11/16, 5:24 PM
#1

Ring och rådfråga en veterinär om vad du ska göra eller åka in!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Kaninhoppare
2/12/16, 7:59 AM
#2

Försök kolla så långt ner i hörselgången du bara kan. Ser du smuts/skorpor kan det vara öronskabb. Min belgiska jätte kliade sig mycket, skakade mycket på huvudet när han hade öronskabb. Veterinären tog ett prov ur örat och sen fick vi köpa Stronghold. :) Jag tycker nog du bör åka in och kolla om kaninen kliar sig väldigt mycket.

Medarbetare på Jättekanin

eddiebun
2/20/16, 11:20 AM
#3

Tack för svaren!
Jag åkte in till veterinären med honom och det var ingen fara 🙂 ett resultat av att det är vinter och varmt/torrt inomhus sa dom!

Upp till toppen
Annons: