Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 527 ggr
NinaLotta
2/11/16, 9:02 AM

Kastrera och sätta ihop

Hejsan!

Hade dessa två sötnosarna tillsammans innan.
Men sen fick den svarta (Daisy) ungar, vilket var oplanerat.
Och då såklart var jag tvungen att ta och flytta den svart/ vita (Smulan) till en annan bur. 

Och nu har Daisy fått sina ungar och ungarna är särade eftersom dem är 4 månader nu. 
7 st ungar blev det ,varvat en dog och en är såld nu.

Daisy och Smulan bor i varsin bur just nu. 

Men vill så gärna flytta ihop dem igen! 

Har försökt att "sätta ihop" dem på neutral plats men dem rycker bara ihop.

Skulle det bli hjälpa om jag kastrerar dem? 

Funderar på att kastrera dem så Smulan och Daisy kan gå tillsammans eller iallafall träffa Charlie (en hane).

Finns det några biverkningar av kastrering? 

Smulan och Daisy är 3 år nu i Mars.

Dom är inte syskon. Men de kommer från samma uppfödare , endast två veckor mellan dem. 

Dem har allstå bott tillsammans tills i höstas (september).

Tack på förhand!

Annons:
Evilina
2/11/16, 9:53 AM
#1

Om ungarna var 4 månader när dom särades så finns ju risken att mamman är dräktig igen, dvärgkanins hanar kan bli könsmogna väldigt tidigt. Men det kanske inte fanns några hanar? :-) Det finns inga direkta biverkningar pga kastrering förutom att dom kan gå upp i vikt, däremot finns det ju lite risker. Jag har kastrerat mina honor och skaffar jag fler så kommer dom också kastreras, tycker det är så många mer fördelar. Chansen är större att dom kan gå ihop om dom kastreras men dom bör inte träffa hanen (om inte han också är kastrerad förstås). Hur har du gått till väga när du försöker sätta ihop honorna igen? Hur mycket slåss dom?

NinaLotta
2/11/16, 10:18 AM
#2

Ojdå ,  var nog lite otydlig :) Menar såklart att när jag visste könet på dem så särare jag på alla. Så just nu har ungarna varsin våning.  Det är 3 st hanar och 2 honor. Honorna bor tillsammans. 

Okej! Jag vill gärna kastrera  Smulan och Daisy , men har hört att man inte ska göra det när de är äldre än 3 år?  Mina föräldrar tycker det är onödigt att kastrea dem. 

Vad är riskerna? 

Men jag vill göra det dels för att undvika att dem kan bli tjuvparade av min hane. 

Men även för att jag har läst att det minskar risken för cancer i livmodern. 

Daisy väger lite för mycket , så då måste jag "banta" ner henne så hon klarar narkosen? 

Nej , hanen är inte kastrerad  eftersom jag har han som avelshane då och då :) 

Jag har tagit dem från deras burar och satt dem i en Hage ( på en plats där dem inte har varit innan.) 

Dom biter på varandra eftersom och det syns hårtussar så jag tar in dem igen. ( Inte så mycket men tillräckligt för att jag reagerar.) 

Det är mest Smulan som slåss  med Daisy. 

Vågar inte riskerna för mycket. Har testat med att ge dem mat från samma skål , det fungerar. 

Dom var ju tighta innan! Smulan lider nog lite av att inte träffa Daisy! 

Dom båda saknar varandra :(

Evilina
2/11/16, 2:43 PM
#3

Jaha x) dåså :-) Vid kastrering är både själva sövningen och operationen en risk samt att eftervården kan vara knepig. Det är bäst att kastrera på en fredag så du har helgen till att vara hemma och ta hand om dom och se till så dom äter. Du behöver också göra lite efterforskningar på vilken veterinärklinik som är bäst, det är inte bara att ta den som ligger närmast. Men det är värt det. Det är större risk att honor över tre år får cellförändringar i livmodern än att dom dör av kastrering. Däremot behöver kaninen vara i bra skick, att söva en överviktig kanin är en onödig risk, hon bör vara i god kondition. Vad har du haft i hagen? Många gömställen och många matställen? Om inte så bör du prova det, dom måste ha möjlighet att kunna gå undan. Det är helt normalt att dom biter och rider på varandra. Att päls flyger är inte heller någon fara. Det du ska se upp med är om dom går ihop i en boll och verkligen slåss, sparkar med bakbenen, då måste dom säras direkt. Om en av kaninerna konstant jagar den andra och aldrig låter den vara ifred så kan det också behövas gå emellan. Det kan också underlätta om dom får gå i burar bredvid varandra några veckor innan ihopsättning :-)

Upp till toppen
Annons: