Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1513 ggr
Andreag00
2016-02-10 18:23

går inte att fånga i hagen

hej 

jag har 5 kaniner och 2 av dom är i princip omöjliga att fånga dom springer undan och det går inte ens om man lockar med pellets. dom har en Hage på ca 10-12 kompostgaller jag försöker minska den när dom ska in men det går ändå inte. idag tog det nästan 45min att fånga den ena och den andra runt 30min och det är inte alltid jag har den tiden det har börjat nu den här veckan och dom är ute ca 2-4h. dom är även svåra att fånga i buren jag försöker sitta med dom i hagen så mycket jag hinner.

hur ska jag göra för att kunna fånga dom snabbare?

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
BaltizSimbaLukas
2016-02-10 19:37
#1

Sitt i hagen med lite godis och när(om?) kaninen vågar sig fram så ger du en godisbit, och fortsätt så tills kaninen inte bryr sig om dig eller sitter bredvid dig för att den vill ha mer godis, då kan du prova att lyfta upp. Om det inte funkar, gör samma sak igen. 

Jaga inte efter, då blir det bara värre.

Lycka till! :)

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Andreag00
2016-02-10 19:45
#2

jag gjorde det idag men dom kommer inte i närheten och tillslut har jag inget annat val än att jaga dom för dom måste ju in :(

Wille, Puffe, Doris 

Storip
2016-02-10 19:46
#3

Kan du göra hagen till U form? Eller ge de mat i samband med att de ska in? Mina långöron hoppar in på kommando, som ett trick, ifall dina kaniner gillar att trick träna…isåfall kan du lära de tex stanna, stå still eller kom. Hur länge är dina kaniner ute i hagen? Har en hona som vägrar att hoppa in om inte fått vara ute i ca 5 timmar.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


MuffinDigger
2016-02-10 19:56
#4

Mina kaniner var så förut! Jag tror att jag tog transportburen och la in massor av gott. Man får ju vänta ett tag. Kanske inte är det bästa om man vill lära kaninen, men mina blev lättare sen.

Usagi_
2016-02-10 20:01
#5

Koppla ihop hagen med buren så kan du bara fösa in de i burarna? :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Svartsynt
2016-02-11 10:51
#6

Mina två kaniner är likadana. De HATAR att bli lyfta och är omöjliga att fånga in. De är rätt så sällskapliga annars: de kommer fram och hoppar upp på mig när jag sätter/lägger mig på golvet och de äter gärna ur händerna och låter sig klappas under tiden, men så fort jag gör minsta ansats att försöka lyfta upp dem så sticker de iväg. Det verkar aldrig bli bättre. När jag måste lyfta dem brukar jag ställa ner en transportbur och lägga in något gott och vänta tills de hoppar in: Hanen brukar bli nyfiken och hoppa in nästan direkt, men honan är knepigare och brukar vägra hoppa in i transportburen också, så många gånger har jag inte haft något annat val än att jaga henne för jag måste ju få in henne i buren på något sätt. 

Men nu har jag gjort i ordning ett helt rum i min lägenhet där båda kaninerna bor lösa hela tiden, vilket funkar mycket bättre både för mig och för kaninerna. Då har de stor yta att bo på och vi slipper stressen/irritationen med att jaga/fånga/lyfta dem. Nu kan jag bara gå in i kaninrummet och sitta hos dem och umgås med dem utan att tvingas få tag på dem och lyfta dem. Så bandet mellan mig och kaninerna är bättre nu när vi slipper det momentet. Nu börjar de känna att de inte behöver "fly" från mig utan de litar mer på mig nu och tycker till och med om (på deras villkor) att bli klappade och mysta med ibland.🙂

Så det här arrangemanget funkar bra för mig, men jag vet inte om du har möjlighet att göra någon liknande lösning? Eller koppla ihop hagen med buren på något sätt? Eller också att lyfta dem i transportburen till och från hagen istället för att jaga och fånga dem i famnen: det tror jag är mindre stressande för kaniner som inte gillar att bli lyfta.

Annons:
Andreag00
2016-02-11 18:23
#7

idag gick det mycket bättre kan bero på att jag hade mycket mindre Hage så att dom var tvungna att vara i närheten av mig och så hade jag med mig mycket godis och så fort dom kollade på mig så fick dom godis och det slutade med att den ena kaninen satt i mitt knä och tiggde godis och den andra accepterade att jag lyfte och klappade så jag hoppas att det fortsätter så så jag kan ha dom i stora hagen igen det tog kanske en kvart tills båda satt i buren och inget jagande

Wille, Puffe, Doris 

Emouse
2016-02-11 18:26
#8

#7 👍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

StillaSinnet
2016-02-11 20:36
#9

jag har hagarna ihop med buren. Både inomhus och utomhus. och maten får de alltid inne i buren. När jag kommer hoppas de på mat och hoppar in i buren direkt. Det är bara de ljusaste sommarkvällarna som jag kan ha svårt att få dem att förstå att det är kväll. Då äter de ute av gräset också och är inte lika hungriga när det blir kväll. jag vill inte gärna ha dem lösa i utomhushagen om nätterna eftersom det stryker både katter och rävar i vårt kvarter så trots fågelnät över hagen vill jag ha in dem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

BaltizSimbaLukas
2016-02-12 07:49
#10

På jullovet var jag med mina kaniner jättemycket, och de fick vara ute i hagen och sele oftare än vanligt. Jag övade en massa trix, lärde dem att komma när man ropar, och annat man kan lära dem. Så nu är bandet mellan oss mycket starkare än innan och som en bonus kommer de när jag ropar! :D

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

aliiciaj
2016-02-13 21:57
#11

Förut var mina kaniner svårfångade ch då brukade jag använda två kompostgaller som satt ihop och bura in kaninen mot hagväggen. Gick väldigt fort och man slapp jaga dem. Men sen de blev frigående har de blivit mycket socialare och nu är det dem som jagar mig och inte tvärt om i hagen 😉

Upp till toppen
Annons: