Annons:
Etikettallmänt
Läst 756 ggr
Hallengren
2/9/16, 10:18 AM

ny kanin

Hejsan

får min nya kanin imorgon, som är en gotlands kanin, har en kanin redan,

men är en sak jag undrar över, då det är 2 hanar, så jag undrar om det går ha dom 2 lösa samtidigt? utan dom börjar bråkar? tänkte att dom kunde iaf vara lek kompisar.. :) 

tack i för hand

Annons:
Fridaaaa
2/9/16, 10:27 AM
#1

Risken är jättestor att de slåss så låt dem inte träffas.

Kaniner bör bo tillsammans helt eller inte alls enligt mig och just hanar bör man inte försöka ens med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hallengren
2/9/16, 10:30 AM
#2

okey.. men då vet jag.. tänkte iaf kolla vad folk säger här med.. :)

[RC1393]
2/9/16, 10:42 AM
#3

Nej, kaniner håller man antingen tillsammans eller så låter man dem inte träffas alls. Hanar ska inte hållas ihop alls. Det kan fungera om de är tidigt kastrerade men det är ingen garanti (precis som med hona-hona och hane-hona).

Blåmosaik
2/9/16, 4:18 PM
#4

Hej!

För många år sen försökte vi sätta ihop två supersnälla kastrerade hankaniner. Vi gjorde allt enligt konstens regler (känt lukt av och sett varandra under en tid, möte på helt neutral mark) och trodde det skulle fungera eftersom de var så snälla, lugna och kastrerade båda två.

MEN ICKE! De flög ihop och slogs som jag aldrig sett kaniner göra! Hårtussar och blod sprutade innan vi fick tag i dem. Så jag råder dig att inte ens prova, för det blev dyrt för oss med vetrinärräkningarna…..

Smilla Kanin
2/9/16, 4:49 PM
#5

Som de över har skrivit så är inte det något att rekommendera. Har själv 2 hanar som båda lyckades rymma en gång. Båda är kastrerade och hur snälla som helst.

Dem rök ihop och hanen som vägde ungefär 1 kg mindre än den andra hamnade underst och skrek! Han höll på att bli dödad, men jag lyckades stoppa dem! Men det var det värsta jag har varit med om kan jag säga.

Så pröva helst inte ;)

Hallengren
2/9/16, 6:46 PM
#6

okey.. då vet jag det.. :)

har varit med om 2 rått hanar bråkat och ena skrek med som den höll på dö.. 

nog det värsta ljudet jag någonsin varit med om, 

då min kanin jag har nu väger 3kg, och den nya jag får hem väger 4kg, 

så dom är båda full vuxna okastrerade med, så det lär ju då inte gå så bra..

Annons:
Upp till toppen
Annons: