Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1451 ggr
Fridaaaa
2/8/16, 8:21 PM

Hage-planer till våren

Messi kan inte vara i kompostgallerhage utan 100% övervak. Han hoppar över. Även gjort när jag är med.

Vill att han ska ha möjlighet till stor yta ändå att skutta på, springa av sig och så. Och planen är ju att han även ska få burkompis. 

Vad hade ni byggt/skaffat för Hage? Max 1000kr får det kosta sammanlagt.
Flyttbart är ett måste som inte går att ändra på.
Och INTE hönsnät eller bärnät.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cathérine
2/8/16, 8:31 PM
#1

jag har en Hage gjord av galvaniserade hundgårdspaneler (180x120). De kan man flytta också men kostar lite ansträngning. Mycket bra för stora kaninraser. Är dyrt men begagnade kostar säkert mindre.  De håller i många år, så då kan  ´årskostnader´ vara acceptabla.

Fridaaaa
2/8/16, 8:33 PM
#2

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Achatina
2/8/16, 8:36 PM
#3

Oklart vad det kostar att bygga själv men tycker det här verkar vara en bra idé. Förslagsvis av material man redan har.

Fridaaaa
2/8/16, 8:38 PM
#4

#3 Glömde skriva, måste kunna sitta i den :) Sån blir nog svår att  bygga med så det blir tillräckligt stort. Har minimalt med material hemma så måste köpa i princip allt.
Men snygg är den :) De ska bara vara där på dagen med, nattetid är de i bur. Så hus och sånt flyttas in och ut :)
Min erfarenhet med kring sån Hage, fast triangel men i princip samma, att kaninerna är svåra att fånga  :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Achatina
2/8/16, 8:44 PM
#5

Skulle kolla på pinterest om jag var du, finns massor av idéer att hämta där. I annat fall skulle ju en kompostgallerbur funka om du kan få upp tak (av kompostgaller?) med stöttepelare som stöttar upp takkonstruktionen. 

#1 idé är annars bra, kan funka med byggstaket också (begagnat), möjligen måste man sätta på ett finmaskigare nät men jag föreställer mig att man kan få det rymningssäkert om man kör ner gallersektionerna i marken. Möjligen med ett galler i botten så de inte kan gräva sig ut och då är det bara luftanfall som är faran med rasthagen.

Fridaaaa
2/8/16, 8:52 PM
#6

#5 Botten vill jag inte ha, vill att de ska kunna gräva :) Men vi är hemma när de är i hagarna så är lugnt med det :) Här finns det extremt lite rovfåglar som tar kaniner, och många gömställen.
Eftersom den måste vara flyttningsbar, är det svårt att ha sektionerna ner en bit i marken dock tyvärr Och hundgårdssektioner som jag länkade till, kostar mycket mer än min budget :( Även begagnade.

Så pass stor Hage är svårt att få stabilt med kompostgaller som tak också, samt skulle bli svårt att flytta på också. Provade med liten liten Hage med kompostgaller som tak men inte speciellt nöjd :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Elsaharr
2/8/16, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär? Har för mig att du har fått tipset förut :)

Zingo ;D

Fridaaaa
2/8/16, 9:46 PM
#8

#7 Ja det blev inte så bra när det blåste och var bökigt när vi flyttade hagen :) Sedan måste jag byta ut många galler från den hagen så vill göra något utan kompostgaller denna gången :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rmk02
2/9/16, 6:40 AM
#9

Vi har gjort en ram på 3*1 m på långsidorna och 1*1 m på kortsidorna.

Sedan köpte vi 3 paket kompostgaller och fäste överallt utom på kortsidorna där satte vi minknät.

Uppepå är kompostgallrena bara fästa i ena sidan så man kan lätt öppna och stänga den, och när jag sitter däri så har jag ett galler öppet.

kan visa bild om du är intresserad

Fridaaaa
2/9/16, 10:25 AM
#10

#9 Ja gärna, bra med inspiration :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: