Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 971 ggr
Sagoskogens kaniner
2/8/16, 10:19 AM

Döda ungar

Hej! En av mina köpares honor (drygt nio månader gammal) födde i helgen en planerad kull. Boet var inrett enligt konstens alla regler. Det blev fem ungar, som samtliga dog inom ett dygn.

När matte kollade första gången, så levde två och hon hittade en död som plockades bort. Nästa gång matte kollade var de två, som tidigare levt också döda (ca fyra timmar senare). När buren städades ur hittades ytterligare två döda ungar i halmen.

Någon som har en teori kring vad som kan ha hänt? Kan det vara så att matte har kollat för mycket i boet och därmed stressat mamman att överge sina nyfödda? Eller: är det möjligt att en förstföderska missar att ta hand om sin första kull? Alla ungar var hela och fina (inga bettmärken).

Aldrig varit med om detta själv. Både mamma och farmor till den här honan har alltid tagit väl hand om sina små och alla har överlevt i deras kullar. Tacksam för era tankar kring detta! Ägaren vill para om honan, men jag skulle vilja veta vad som eventuellt kan ha gått snett? Med vänlig hälsning Anne

Annons:
Tjeja
2/8/16, 10:27 AM
#1

Låter ju spontat som du beskriver det att matte kanske stressat upp förstföderskan? Men jag kan inget om kaniner så jag vet ju inte hur vanligt det är med förstföderskor som misslyckas hos kaniner.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

frejaspluto
2/8/16, 10:34 AM
#2

Vid födsel kan kaniner med olika defekter och det kan bland annat bero på att föräldrarna bär på någon defekt eller att det finns längre bak i släktet. Det kan även bero på att just den rasen bär på en speciell gen, tex, bär dvärgraser på dvärggenen. En defekt försvårar alltså kaninens rätt att leva, den påverkar vardagen, vissa defekter kan dem inte alls leva med utan föds döda eller dör senare. Jag är ny här, men kan mkt ,mkt om kaniner det var längesen jag hade själv. Min dotter har en nu som jag har köpt via , djurbutik.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sagoskogens
2/8/16, 1:21 PM
#3

Jo, jag vet att defekter kan förekomma. Men i det här fallet var alla "normala" (inga "muppar" eller andra missbildningar). Flera generationer bakåt är dokumenterade (sex led) och inga liknande problem där?  Tack för svaren!

em.nord
2/8/16, 3:02 PM
#4

Förstföderskor kan vara lite småförvirrade på hur ungarna ska skötas. För lite mat tillexempel. Har hon boat osv skulle jag gissa på det. Försök igen och blir det likadant så skulle jag ta honan ur Avel.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sagoskogens
2/10/16, 6:21 AM
#5

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: