Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4777 ggr
Fillippa NP
2016-02-05 16:28

Dubbelsidig öroninflammation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår blev en dyr kväll. Sambon gick ut till våra kaniner och upptäcker att vår lilla pärla Majken beter sig konstig. Tar in henne och upptäcker att hela vänstersidan av henne inte hänger med. Ringer vet. direkt och vi får komma in på akuttid. Visar sig att hon har dubbelsidig öroninflammation. Han såg inte ens hennes trumhinnor när han kollade ned i öronen pga. hur mycket sekret som helst. Fick behandling med antibiotika, smärtstillande och näringsersättning då hon inte vill äta och dricka för tillfället. 

Tänkte kolla om det är någon här inne som har haft lika dant med någon av era kaniner. Och hur det gick sedan. Fick förklarat att det är 50/50 chans att hon blir bra.  Annars är det avlivning om hon inte svarar på behandlingen :(

Annons:
Adrianaisaksson
2016-02-06 12:12
#1

Samma sak hände mig för några år sedan. Min lilla tjej svarade inte alls på behandlingen utan hon fick avlivas :-( Jag har aldrig någonsin haft mina kaniner utomhus efter det. Har alltid haft friska inomhus kaniner. Lycka till! :( <3

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Fillippa NP
2016-02-07 19:37
#2

#1 okej, beklagar :( Hon har börjat äta själv idag och dricka lite grann. Annars har hon fått Critical Care i spruta. Hon är duktig och slickar i sig all medicin utan problem i alla fall :) 
Men ropar inte hej ännu. Hon är fortfarande sne och konstig i vänstersidan. Och nu hoppar hon i cirklar åt höger. Förut var det vänster. 

Vår lilla skrutta :(

missan´s
2016-02-07 20:36
#3

Vår allra första kanin blev sjuk i öroninflammation (dock i ena örat) han kunde knappt sitta upp utan att trilla omkull och hängde med huvudet liksom. Vi försökte med precis allt, han fick åka in till först veterinären nära oss, sedan till en annan stad, övernatta på det djursjukhuset, ta medicin osv. Han betydde så mycket så vi försökte verkligen med allt. Men det hjälpte inte och det var ju plågsamt för honom, så vi fick låta honom somna in. Men det var verkligen jättehemskt… 

Hoppas verkligen det går bra med er lilla tös! 😕❤️

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Fillippa NP
2016-02-09 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#3 ja det är verkligen inte kul att se henne såhär :( men vill ju inte ta bort henne om det skulle hjälpa med medicinen. Är inne på dag nr. 6 nu med medicinering. Inte särskilt stor förändring på henne mer än att hon dricker och äter lite själv nu. Vilket är positivt. Men hon är fortfarande sned och vi befarar att det har satt sig värre på höger nu än vad det var innan. För hon alternerar mellan att gå i cirklar åt vänster och höger. Har varit olika beroende på dag. 
Vi får ge henne kuren ut och sen så får vi rådfråga med vet. igen efter det. Men hoppas på att hon blir bra! :( Bilderna är från igår och är hur hon ser ut när man håller i henne. Hon är helt sned i hela kroppen 😭

[Melbun]
2016-02-09 11:39
#5

Åh men lilla skrutten :( Min ena kanin hade förmodligen en redig inflammation i ena örat så han hade ingen balans alls utan ramlade bara och ögonen kunde inte fokusera öht. Man kunde inte undersöka hans öron heller då de var för trånga. Vet varnade för att det kunde bli bestående skador men han återhämtade sig faktiskt helt och hållet. Att kaninen blir lite skev kan jag tycka är ok så länge den har god balans och klarar av ett vanligt kaninliv.. Hoppas verkligen att din kanin återhämtar sig. Hur länge till är kuren?

Fillippa NP
2016-02-10 19:36
#6

#5 Okej men skönt att han återhämtade sig :) Ja om hon är lite skev och inte lider av det är det inga problem. Men nu så ramlar hon på sidan när man sätter ned henne efter man plockat upp henne.. 

Kuren är 10-14 dagar. Vi är inne på dag 7 av kuren. Kommer köra med antibiotikan i 14 dagar för än så visar det ingen förbättring förutom att hon äter och dricker själv igen. Men det kan ju bero på att vi ger henne smärtstillande som gör att hon vill äta och dricka. För snedheten och balansproblemen har inte förbättrats något :( Och hon kan ju inte tvätta sig själv heller :/

Annons:
Fillippa NP
2016-02-10 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär beter hon sig idag när man sätter ner henne på golvet. Hon rullar ihop sig som en kringla och bara ligger. Så man får hjälpa henne upp åt rätt håll 😪

Smultrondraken70
2016-02-11 15:31
#8

Men liten!😕❤️Hoppas, hoppas att medicinen tar snart..

marirose
2016-09-24 22:59
#9

Hej, hur gick det för din kanin Fillippa?

Kämpar just nu själv med en kanin som hade öroninflammation först som behandlades med Baytril men blev värre efter en vecka, bytte då veterinär till Roslagstulls djurklinik och där röntgade dem henne för att se att inte öroninflammationen gått in i hjärnan men det såg bra ut och öronen var fina. Däremot visade blod provet att hon hade pasteurella som satt sig på balansen. Vi fick axilur som hon ska äta i 30 dagar

Tussa beter sig exakt som din kanin. Hon har nu ätit i 17 dagar och har bättre balans men huvudet är väldigt snett. Vissa dagar ramlar hon lättare och rullar runt runt runt. Hon kan sitta och tvätta sig med båda framtassarna samtidigt = stort framsteg men mitt stora problem är att hon ej vill äta hö bara vissa strån och inte många. Ruccola sallad går hur bra som helst lika så gurka, pellets gick bra ett tag men lite sämre nu.  Matar fortfarande med critical care. Måste ge henna vatten med spruta då hon vägrar att dricka själv. På nätterna går det lättare att få i henne hö och pellets.

Vet ej när jag ska ge upp för samtidigt är hon så envis och så glad när man kommer. Roslagstull sa att det tar lång tid och att jag inte skulle ge upp. Det är tur jag bara har 8 km till jobbet och ej jobbar heltid så jag kan mata henne på min rast.

Är lite sur att den första veterinär kliniken ej tog prov för pasteurella för då hade hon nog ej blivit så illa som nu.

Blev en dyr historia då hon en var försäkrad :(  Nu är alla kaniner försäkrade.

marirose
2016-10-13 19:11
#10

Våran Tussa blev helt återställd :D men det tog 3 veckor med axilur.

Fillippa NP
2017-01-09 12:26
#11

#10 ursäkta för extremt sent svar. Har inte varit inne här på länge :/ Majken lever fortfarande men det är ett evigt jobb med att hålla hennes vikt okej. Hon tappar vikt hela tiden :( veterinären säger att sålänge hon hon är pigg och beter sig som vanligt (vilket hon gör) så är det bara att kämpa på. Men gör ont i hjärtat när hon inte kan hålla rätt vikt :(

marirose
2017-03-23 21:15
#12

Usch förstår att det är jobbigt. Vi hade tur att Tussa blev sig själv helt och hållet igen. Det hon gick ner när hon var sjuk gick hon snabbt upp igen.

Jag hoppas Majken också kommer i form snart

Tjeja
2017-03-25 10:02
#13

En fråga från en oerfaren. Spolade/rensade dem inte rent i öronen på någon av era kaniner? Fick de bara antibiotika att äta utan att man försökte hjälpa till att ta bort kladdet i öronen för hand alls?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
marirose
2017-05-26 23:26
#14

Min hade knappt något kladd, fick örondroppar att ge henne. Först veterinären som inte var så bra på kaniner sa att jag skulle skölja med koksalt, när jag sen bytte till Roslagstulls smådjursklinik där dem är super bra på kaniner så sa dem nej och vi fick droppar istället vilket var mycket bättre för det var inte lätt att få ur vattnet.

[AnimeV4]
2017-05-27 12:28
#15

Oj, jag hade ingen aning om att det var en så dålig prognos om kaniner fick öroninflammation😕Är den likadan oavsett om det är på ett öra eller båda? Jag hoppas att det går bra för er!

Gällande att rengöra antar jag att man bör använda riktig rengöring som löser upp istället för att använda koksalt som kanske bara förvärrar det? Man ska ju inte peta och försöka få ut med tops/fingrar då man bara trycker ner det, till exempel.

Fillippa NP
2017-07-15 18:36
#16

#14 #15 #13 tyvärr så blev det för svårt för vår älskade Majken och hon somnade in i februari. Vi fick inget att droppa i öronen eller att de rengjorde. Hennes öroninflammation satt djupt. Men nu får hon skutta vidare i kaninhimlen ❤️

Tjeja
2017-07-16 08:08
#17

💔🌹

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
2017-07-16 14:20
#18

Vad tråkigt att höra. Jag beklagar🌺

Upp till toppen
Annons: