Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 921 ggr
Smultrondraken70
2/5/16, 10:07 AM

Ihopsättning- Molly och Kasper

I går hämtade vi hem Kasper, en underbart snäll och go pojk❤️Han fick flytta in i halva hagen, delad med galler och extra nät (tack och lov för det extra nätet). Första timmarna bestod nämligen av en sur Molly, med svansen rakt upp, envist morrande och attackerande så fort hon såg honom. Stackars Kasper! 😕han bara backade undan och stampade, men visade ingen som helst aggressivitet tillbaka. Tillslut hängde vi en filt delvis emellan så hon slapp se honom hela tiden och då lugnande läget ner sig. Filten fick hänga kvar under natten, som verkar förlöpt hyfsat lugnt. I morse var båda pigga och glada i varsin del av hagen. Molly verkade något mindre bekymrad över den nya  grannen, och Kasper floppade omkull precis vid gallret (med surtanten precis på andra sidan😮 - dock filt emellan) och verkade rätt komfortabel. Sammanfattningsvis kan man säga att "på västfronten intet nytt" så länge hon slipper se honom. Jag vill spontant säga den här hopsättningen kommer att handla om att vi får vara envisare än honan helt enkelt. Klart slut, och……to be continued….

Annons:
Smultrondraken70
2/5/16, 11:02 AM
#1

Vad säger ni om det här? det här var ju första dejten med galler emellan. Hanen Kasper vänligt likgiltig för honan, och honan Molly sur och attackerande😮Jag vill VERKLIGEN att det ska gå att få ihop dem, och är beredd på att det kan ta tid…

Irmelinis
2/5/16, 1:14 PM
#2

Det är bra att Kasper inte verkar bry sig, då kanske Molly tröttnar på att hålla på.. Det kommer nog gå bra ska du se, alltid värst i början.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2/5/16, 1:49 PM
#3

#2 Åh tack snälla❤️känner mig lite olycklig över att det inte gick så bra:( Du ger mig nytt hopp! Ska kämpa på:))

Irmelinis
2/5/16, 2:02 PM
#4

Klart du ska! Det krävs mycket tid och mycket tålamod. De bara testar varandra lite först.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
2/5/16, 2:34 PM
#5

I början hängde vi också filt mellan Benjie och Luna, då Benjie reagerade mycket likt Molly gjorde hos er nu. Vi lät dem vänja sig med ljud och lukt av varandra först, och lär sen filten dölja en mindre och mindre del av den andres bur, och det verkade gå bra. Inte ens alla bondade kaninpar vill tvingas se varandra precis jämt, de behöver kunna få gå undan och ha lite eget space. När man "dejtar" kaniner vill man ju att de ska interagera ordentligt, men har man dem boende nära varandra dygnet runt måste de få vara ifred ifrån den andre också. Såhär i börjar verkar det som om Molly (och Kasper) kommer må bäst av att ni tar det i små steg. Ha tålamod! Än är det mycket tidigt!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Indii]
2/5/16, 5:58 PM
#6

Jag har varit med om något liknande, fast det var då min så till vardags timida hane som blev ett riktigt monster vid blotta åsynen av sin nya fru. Det är ju egentligen inte så konstigt, det är ju ändå någon som klampar in i reviret och tar plats. Det löste sig i alla fall väldigt bra här, men det tog några veckor. Numera är de oskiljaktiga! 😊

Annons:
Smultrondraken70
2/5/16, 6:24 PM
#7

Tack för alla svar:)

Irmelinis
2/6/16, 3:41 PM
#8

Visa gärna lite bilder på kaninerna om du orkar ta kort, det är alltid kul att få se :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2/6/16, 10:34 PM
#9

#8 japp:) ska göra det! Sista dygnet har gått bättre, Molly och Kasper har hälsat på varandra lugnt och sansat genom gallret idag. Molly har slutat med sina aggressiva attacker. Hon tål nu iallafall att se honom utan att morra och attackera. Kasper är fortfarande bara vänligt intresserad, visar ingen som helst aggressivitet. Stackars lilla gubben, ska du få en sån surtant till fru:((

Smultrondraken70
2/7/16, 6:08 PM
#10

Idag hälsade dom genom gallret igen:) Molly var lugn men Kasper höll på och brummade och sprang i cirklar…sen satte han tassarna i Mollys ansikte genom gallret och hon blev riktigt sur:/ han kastrerades för 3 veckor sedan (Molly är också kastrerad). Är Kaspers brummande och cirklande hormoner som fortfarande brusar i kroppen eller vad? Någon som kan förklara för mig? Det låter inte aggressivt, mer vänligt, men jag vet inte:/

[Indii]
2/7/16, 6:19 PM
#11

#10 Gissar att han fortfarande har hormoner i kroppen, ja. Det ska gå minst 4 veckor efter kastrering för att vara "på den säkra sidan," om man har en okastrerad hona d.v.s.

Smultrondraken70
2/12/16, 9:31 PM
#12

Går sakta men säkert framåt (tror jag) Nu kan Molly och Kasper hälsa på varandra rätt lugnt och sansat genom gallret. Kasper har tonat ner brummandet och dansandet, och Molly är trevligare mot honom:) Jag börjar fundera på när jag kan våga låta dom träffas på neutralt område? Dom har bott med galler emellan en dryg vecka, och nu på måndag är det precis fyra veckor sedan Kasper kastrerades. Vad tror ni? Är det bra att låta dom bo med galler emellan ett tag till (ett par veckor kanske) innan första dejt? vill inte gå för fort fram….

Upp till toppen
Annons: