Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1283 ggr
pontus92
2016-02-04 09:07

kanin får spasmer

Hej köpte en hane till min kanin tjej här hemma i somras. Men har lite problem med killen då han varken blir tam eller rumsren. Har haft tjejen i drygt 4 år och hon bajsar o kissar i hörnet i buren. Vare sig pottan står där eller inte så är de samma hörn. Men killen gör ifrån sig överallt även ute i vardagsrummet. Hon ligger alltid på mitt bröst framför tv:n. Han får man knappt röra? Några tips?? Problem nr 2 Han får konstiga ryck o jagar tjejen ett varv över golvet springer sedan in i buren flyger runt som en galning kastar sig på rygg o bara sprätter o spasmar för att sedan kollapsa i ca 15 min o knappt röra sig flåsar o piper. Har haft hanen ca 6 månader o detta har hänt 4 gånger som jag sett.

Annons:
Cathérine
2016-02-04 20:55
#1

problem2:  Jag är ledsen men tror att din kaninhane kan ha epileptiska anfall (krampamfall). Är sällsynt, förekommer mer frequent hos vita, blåögda kaniner.

Kaninen ofta känner av när anfall kommer och ar då mycket rädd och springer runt,  kan även göra konstiga hopp och sen gömmer sig i ett hörn. Efter krampanfall är kaninen också rädd en kortare period och reargerar häftigare på ljud eller rörelser. Sen blir den normal i sitt beteende igen. 

Bästa hjälp är lugn och ro (låt honom vara ifred) och förebygga att kaninen skadar sig tills han är helt återställt igen. Skulle vara bra om du kan filmar detta och boka tid till veterinären för vidare rådgivning.

Lycka till och hör gärna hur det går för din kaninhane.

Upp till toppen
Annons: