Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 24458 ggr
oliverholmström
1/17/16, 3:39 PM

Hur bygger man en säker hage

Hej Idag höll min kanin på att bli attackerad av en katt så nu behövs en säkrare Hage. Katten hoppade över gallret och in i hagen och försökte att attackera min kanin. Min syster var ute med sina två kompisar och såg katten. Min syster började skrika medans hennes kompis sprang och skrämde katten. Min syster sprang sedan och hämtade mig och jag hörde direkt att något var fel så jag sprang ut barfota, i shorts och en tröja i 10 cm snö. Jag stänger in min kanin och kollar så att han är ok, vilket han var. Sedan hör jag hur min mamma säger att katten kom tillbaka så jag ställer mig upp och fräser mot den av någon konstig anledning. Sedan hämtar jag en liten flaska med vatten. OBS JAG KASTAR INTE VATTNET PÅ KATTEN UTAN BREDVID! Min pappa som är väldigt lugn och harmonisk blev galen och började skrika så vi fick säga att han skulle tagga ned. Så som ni kanske förstår så betyder min kanin mer ön allt för min familj så vill ska nu bygga en så säker Hage som möjligt. Det är inte så att katten bara gjort det en gång utan ni träffade några idag på samma gata som sa att de haft problem med katten innan? Innan hade vi bara kompost hallar men nu kan det bli typ en hundrastgård. Alltså så länge den är säker. Så hur bygger man en säker Hage?

Annons:
Frosstis
1/17/16, 6:26 PM
#1

Sätt bärnät på hagen som tak :)

oliverholmström
1/17/16, 6:53 PM
#2

Jag hade det men det funkade inte så bra tyvärr!! Vi vill gärna kunna vara där med honom därför är det inte så bra heller!

Eliinn
1/17/16, 8:02 PM
#3

Bäst är ju som #1 nämner att lägga nät över som tak. 

Förstår att du tänker på att det blir lågt i höjd för dig att vara där inne med din kanin, men du har inte möjlighet att bygga en högre Hage och på så sätt höja takhöjden? :)

Annars kanske ett alternativ skulle vara att använda sig av samma metod som fängelsestängsel har och även som många hjortinhägnader har för att inga lodjur ska ta sig in.

Det bygger på att man längst upp på stängslet sätter en bit nät eller dylikt snett utåt, på det sättet blir det svårare för katten att ta sig in. Jättesvårt att förklara vad jag menar så jag länkar en bild så får du se själv! :)
Men du ska självklart inte ha taggtråd som på bilden ;) utan bara själva lutningen gör det svårare att klättra över.

https://www.google.se/search?q=los%C3%A4kert+st%C3%A4ngsel&espv=2&biw=1242&bih=585&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjb6e_pwbHKAhWJ_nIKHbtnAPEQ_AUIBygC#tbm=isch&q=f%C3%A4ngelse+st%C3%A4ngsel&imgrc=9ZKki7mY_6EWIM%3A

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

smellcaramell
1/17/16, 8:14 PM
#4

skulle aldrig släppa ut en kanin obevakad i en Hage utan tak (riktigt tak av galler och inte nät alltså) samt något sorts grävskydd, typ nedgrävt galler/gallerbotten/stenplattor under buren. Rovdjur kan komma från alla håll så man ska skydda åt alla håll, inte bara åt sidorna.

Jag skulle nog byggt något liknande denna:

http://grannliv.granngarden.se/wp-content/uploads/2013/10/Honsgard_klart.jpg

Fridaaaa
1/17/16, 8:20 PM
#5

Bärnät är inte säkert mot katter och större djur dock.

#4 Svetsat fyrkantsnät är ju säkert?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
1/17/16, 8:23 PM
#6

#5 med nät menar jag typ bärnät, eller ja, det är gjort av "mjuka" material som lätt går sönder. Med galler menar jag sådant i kraftig metall, typ fyrkanstnät, eller sådant som man har på klassiska staket runt dagis.

Annons:
Fridaaaa
1/17/16, 8:39 PM
#7

#6 Ok inte så lätt att veta 😉 Fyrkantsnät är inte galler för mig nämligen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oliverholmström
1/17/16, 10:03 PM
#8

#3 hjälper det att sätta det på kompost galler? #4 är alltid där men honom derför tycker jag det är onödigt med nät på marken. Katten är så "aggressiv" så den bryr sig inte om oss förändras vi börjar jaga den då springer den iväg.

tlover
1/17/16, 10:23 PM
#9

En säker Hage har golv (nergrävt el inte), nätväggar (fyrpunktsvetsat nät), tak (inte bara bärnät), bodel eller liknande och är allmänt stadig (extra stöd för tak m.m).

Detta kan hjälpa mot de flesta rovdjur (såklart inte alla).

Däremot vi de flesta ha lättare hagar och det innebär sämre säkerhet helt enkelt.

l'm back

Eliinn
1/19/16, 8:18 PM
#10

#8  Enligt mina erfarenheter är kompostgaller för det första aningen för lågt för en kanin, knappt ens om man har uppsikt över hagen hela tiden. Sett flera kaniner, små som stora som hoppat över kompostgaller med lätthet tyvärr.  Det är bara mina erfarenheter.
Har gjort nån tillfällig Hage av kompostgaller men då har jag ställt dem på gallrets kortsida då den blir högre då, visst det går åt fler men jag litar inte alls på kompostgaller.
Men om du tycker det funkar för din kanin så kör på de och testa klipp sönder kompostgaller och gör som jag visade med bilden, alternativt använda nät.

Men jag skulle ändå råda dig att använda dig av något högre och göra en ordentlig Hage på en gång :)
Jag har aldrig använt mig utav nät i botten men då har jag aldrig haft mina kaniner ute på natten och inte heller om jag inte vart hemma.
Har istället lagt plattor runt hagen på utsidan utifall kaninen skulle få för sig att gräva, måste ju gräva lite längre om tunga plattor ligger ivägen tänkte jag.
Men som sagt, jag har alltid vart hemma när mina kaniner vart ute i hagen (haft hagen runt buren så den kunnat hoppa upp och ner från buren som den vill)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

oliverholmström
1/19/16, 10:52 PM
#11

Har gjort en ritning visar den imorgon. Så kan ni ge lite kritik!;)

BaltizSimbaLukas
1/20/16, 2:00 PM
#12

Om man har kompostgallehage eller liknande kulle man väl kunna ha något slags stolpe i mitten (högre än själva hagen) som man kan lägga ett stort nät på, och så fäster man nätets sidor i hagen?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

marirose
2/6/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en sån här till mina. Har grävt ner putsnät 35 cm in runt om under gräset. På nätterna får de vara i huset, känns säkrast så. De är bara ute på sommaren.

Annons:
BaltizSimbaLukas
2/6/16, 10:00 PM
#14

#13 Väldigt fin! 👍 Önskar att jag hade så mycket plats till mina… :/

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Eliinn
2/9/16, 3:25 PM
#15

#13 Tjusigt! :) och säkert inte helt omöjligt att bygga heller för en någorlunda händig person ;) Smart att dörren in är en bit upp som minskar rymningrisken! :)
Har du byggt den själv ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

marirose
3/24/16, 8:39 PM
#16

#15 min sambo har byggt den efter mina önskemål. Huset inne är köpt.

Är verkligen nöjd med hagen och längtar till våren när de små får komma ut igen :)

Max858
3/24/16, 11:14 PM
#17

Jag har kompostgaller som tak och det går skit bra. Men i för sig har jag ett överdrag över som är för regn.

D
4/28/21, 4:14 PM
#18

#13: Hej ser att detta är en flera år gammal länk, men chansar på svar. Har du förankrat kantstolparna? Hur? Med jordankare eller stolpspjut? Annat sätt? Har du ritning på ditt bygge?

Upp till toppen
Annons: