Annons:
Etikettbilder
Läst 1686 ggr
StillaSinnet
1/17/16, 10:41 AM

Sagan om Eowyn och Enzo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

24 nov tog vi bort vår älskade Frode, vår kastrat född sista april-13, som hade en enorm tumör i buken. När vi åkte till veterinären befarade vi förstoppning som kunde åtgärdas, men efter röntgen och ultraljud konstaterades att så var inte fallet. Veterinären själv tyckte också att det var oväntat eftersom han bara var 2,5 år. Tumören fyllde hela buken och vi hade inget att välja på… många tårar rullade inne i det lilla rummet på kliniken när Frode fick somna in. Frode kremerades och vi åkte hem med tom transportbur 😭.

Hans burkompis Eowyn, tillika systerdotter och född under morbror Frodes beskydd här hos oss, blev ensam och ledsen. Hon visste inget liv utan Frode hos sig. Hon satt håglös, lite skygg och undrade varför han aldrig kom tillbaka. Det tog ett par veckor innan hon började acceptera att våra händer var det enda mys hon kunde få nu när Frode inte längre putsade hennes öron och nacke och kinder och ansikte så som bara han kunde. 

Men 15 mil från oss satt Enzo, kastrerad hane född juni-13, och miste sin burkompis, en hona. Matte beslutade att Enzo skulle försöka placeras ut till någon som kunde fylla tomrummet och annonsen om Enzo hade funnits på flera platser ganska länge när jag hittade den. Samma öde som Eowyn, samma ålder som Frode, kastrerad, ensam… Matte berättade också att han alltid hade putsat sin hona så mycket och nu fick hemmets katt ersätta goseriet och tvättade Enzo ödmjukt , men Enzo tyckte inte att det var riktigt samma sak. Han ville ha sin älskade burkompis. Han ville ha en egen hona att pussa på, inte bli tvättad av en katt.

Idag flyttade Enzo in till Eowyn. Match in heaven 🤗❤️
Så söta 
Eowyn; zobelsiames blå satin
Enzo; blåögd (svart,  vitörad?, övertecknad wienertecknad/brokad?)

När jag kom hem till Enzo bars han fram på mattes arm, släpptes ner på golvet och han hoppade fram och nosade nyfiket på mig. Jag öppnade transportburen och Enzo funderade knappt två sekunder innan han hoppade in och valde att stanna där tills vi hade talat färdigt och ditt och datt. Jag stängde luckan och åkte hem.

Här hemma introducerades paret först i dotterns säng där vi hade bra kontroll, lätt at gripa in och det var ändå en koncentrerad yta där ingen kunde fly eller bli trängd. En hel del skuttande och hoppande blev det, och ridande från alla de håll och kanter. Så fort den som var jagad lade sig platt stannade jagaren upp och avvaktade. Kloka små filurer. Hade det varit hundar hade jag omnämnt dem till att vara signalstarka. Även om dottern var orolig av deras ivriga skuttande så ansåg nog jag att det gick sansat till väga. De måste ju känna på varann och få rangordningen befäst. 

Efter någon timme vågade vi släppa dem i en komposthage och efter ytterligare ett antal timmar fick de komma ner i den renstädade buren med innehage, där de ska bo fram till våren innan de kan flytta ut till uteburen med storhagen. Inneburen står alltid öppen ut till komposthagen med två ingångar och vi ordnade två hyllplan, flaska till Enzo (Eowyn föredrar vattenskål), varsin matskål med deras specifika foder i, och ingen ville äta ur den andras skål, så vi får se hur vi gör, om vi mixar sorterna till slut eller om vi kör varsin diet åt dem. Eowyn får Rabbit Royale och Enzo äter Rabbit selective. 

Här på Eowyns hemmaplan kom hoppandet och skuttandet igång igen men de orkade inte så mycket mer. Eowyn accepterade till slut Enzo på sin sitthylla och putsade hans öron en stund innan de tog sin kvällsmat. 🌛

Edith: Kan blåögd wienertecknad även vara vitörad? Eller är de vita öronen enbart en effekt av övertecknad wiener? Vitörad är ju en egen teckning som är dominant, eller hur?  Eller är han rent av en vitörad/broken…. men var kommer då de blå ögonen ifrån. Jo, wienertecknad…🤔 -HJÄLP!!! Egentligen spelar det ingen roll alls. Han är en sockerbulle och jag älskar honom, men jag är rysligt intresserad av genetik 🤪

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
1/17/16, 10:52 AM
#1

Första mötet i Idas säng. Ida är dottern som hörs mot slutet. hon är lite oroad av allt hoppande och tycker att kaninintroducerandet är way too thrilling 😮

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

BaltizSimbaLukas
1/17/16, 10:58 AM
#2

Så gulliga😍 Vad skönt att allt har gått bra!

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

StillaSinnet
1/17/16, 11:14 AM
#3

Första mötet i komposthagen. Ungdomarnas babbel i bakgrunden är också intressant, 🤔 knäppisar! De kan aldrig vara tysta när man filmar 😛

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
1/17/16, 11:43 AM
#4

Och till slut är de "hemma" i buren. Jag är noga med att de alltid har varsin väg öppen för flykt och stor yta om någon blir för påträngande och att de ska ha samma möjligheter till gömsle och sitthylla, mat och vatten. Två eller fler av allt liksom. 👍

Så här första kvällen försökte jag  fjäska lite extra och muta Enzo med bröd, men det ratade han. 

- Bah! Ta bort eländet, förstör inte mina goda pellets! sa han. Persilja? …jo, det kan jag tänka mig ändå.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Elsaharr
1/17/16, 11:52 AM
#5

Underbara <3

Zingo ;D

missan´s
1/17/16, 5:30 PM
#6

Så fina båda två! 😍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
michellan97
1/17/16, 9:22 PM
#7

Nämen gud så glad jag blir av att läsa din text, vad fint skrivet!! ❤️❤️ Så kul att de två krabaterna redan kommer så pass bra överens 😉 Älskar att du lägger upp bilder och videos 😃 Kommer definitivt följa denna tråd! 🌈🌈 Det har ni säkert redan förstått men är såå glad att Enzo kom just till er, kanske var ödet😛 

// Michelle (Enzos förra ägare)

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

StillaSinnet
1/17/16, 11:21 PM
#8

#7 Och de levde i dag också 😉

Jag kommer uppdatera då och då ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Kamparkempe
1/18/16, 9:04 AM
#9

Följer🙂❤️

Adirfen
1/18/16, 4:04 PM
#10

Så söta tillsammans, ❤

Irmelinis
1/18/16, 4:49 PM
#11

Ja, en wienertecknad kan också vara vitörad, det är inte samma färganlag :) 

Eowyn är så underbart fin, vem köpte du henne från? *nyfiken*

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

StillaSinnet
1/18/16, 7:01 PM
#12

#11 Proximas, Örebro 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2/11/16, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har snart haft Enzo hos mig i en månad. Efter två veckor såg jag hur Enzo tvättade Eowyn och efter tre veckor såg jag att även Eowyn tvättade Enzo. 

De har fått utökad inomhu Hage som de har fri tillgång till dygnet runt och de verkar så väldigt glada och nöjda båda två ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2/11/16, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Hela hagen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Irmelinis
2/11/16, 8:20 PM
#15

Huuur fint som helst! Jag förstår att de är lyckliga! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
2/11/16, 9:07 PM
#16

Sådär vill jag ha i framtiden!

Zingo ;D

Emouse
2/11/16, 11:31 PM
#17

Men åh, vilket fint öde❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: