Annons:
Etikettallmänt
Läst 2013 ggr
frost_schäfer
12/25/15, 5:14 PM

bråkig honkanin

hej jag har en ute kanin som är tjurig och inte alls någon sällskapskanin. Finns det något man kan göra för att få henne mer social?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
emiliasundstrom
12/25/15, 8:46 PM
#1

Håll på med henne mycket, klappa henne. Lär henne att när hon kommer fram och "gosar" så får hon en godis.

Hur menar du med tjurig? 😊

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Irmelinis
12/25/15, 8:49 PM
#2

Om hon vaktar sitt revir så kan det hjälpa att kastrera henne. Kolla också upp hos veterinär om hon har ont någonstans, kanske magproblem (vad äter hon?) eller tandproblem, då blir de fort tjuriga.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Storip
12/25/15, 8:55 PM
#3

Hennes ålder? kan det vara tonåren?

Honor är ju ofta revirstarka, och är de för bråkiga väljer många att kastrera de.

Är hon bråkig eller osocial?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


frost_schäfer
12/26/15, 8:47 PM
#4

är 3,5 år ,är osocial ,hon äter hö och vanligt pelets ,hon bits när man städar buren (men nu får hon hoppa lös på tomten när jag städar.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Storip
12/27/15, 7:30 AM
#5

#4

Har hon gjort så länge? Eller bara i brunsten? Är hon bara så i buren, eller hagen också?

När hon bits, ryt åt henne lite, säg/visa att nej, så gör man inte. Och beröm varje gång hon inte bits.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


frost_schäfer
12/29/15, 9:35 AM
#6

hon har en stor bur med hus som hon bor i året om. Men hon får varje dag hoppa å tomten ca en halvtimme.Jag har henne utan koppel jag vet inte ifall hon är så i hagen(lös på tomten med uppsikt)En sak jag har tänkt på är att förut ca 2 veckor så fällde hon jätte mycket och hade gjot det ett tag.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Bunnybutt
1/3/16, 1:11 PM
#7

Min hona var också väldigt svår och var snabb med att bitas. Men när hon fick en kompis och alltid fick springa i Hage så har hon blivit väldigt social och bits aldrig. Så det är nog mina tips?. Se om hon alltid kan få springa på stora ytor och om det skulle hjälpa, och om det finns möjlighet att hon får en kompis? Om hon inte redan har det :)

eddiebun
1/3/16, 9:48 PM
#8

Min hona var också sådär, väldigt tjurig ibland och skulle försvara sin bur. Kanske kastrering hade varit en lösning.  Men hon var kelig ibland, när hon själv ville 🙂men försök umgås mycket med henne, var i närheten så att hon kan komma fram till dig när hon själv vill det.

frost_schäfer
1/3/16, 10:01 PM
#9

 #7 finns tyvär inte möjlighet till det vår fura kanin dog i somras och vi har bestämt oss för att inte köpa en till. Hon springer lös på tomten mycket (utan sele )

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Storip
1/4/16, 8:55 AM
#10

#9 Har hon haft kompis innan? Isf, hur betedde hon sig då? Lika bråkig/osocial?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Klaaraa
1/4/16, 12:37 PM
#11

När hon biter/nafsar dig sig "Nej" med en bestämd röst och putta lite lätt på henne. Ha tålamod och beröm så fort hon gör rätt. Låt det ta tid. Är hon osocial kan du ge henne en godisbit varje gång du går förbi buren. Varje gång du ger henne godisbiten säg hennes namn och prata med henne. Du kanske kan köpa kompostgaller och göra en liten Hage åt henne. Sitt i hagen och prata med henne. Varje gång hon kommer fram till dig får hon något gott. 🙂

Hoppas att det löser sig, men låt det ta tid och straffa henne aldrig hårt, det gör det bara värre. Putta bara lite lätt på henne när hon gör fel❤️

frost_schäfer
1/6/16, 8:39 PM
#12

 Kan inte ha Hage det bor många katter i området och sitter ofta utanför hennes bur. Problemet är också att hon smiter ut ur buren varje gång man öppnar så man måste bära upp henne. Jag låter henne vara ute varje dag.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: