Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3902 ggr
aliiciaj
2015-12-09 22:09

Fukteksem

Märkte för någon dag sedan att Haren verkar ha fukteksem på hakan/bringan. Det är inte dreggel, för det är alldeles för långt ifrån hakan. Det sitter under hakan där huden går över till bringan i princip. Där är det lite vått, men mest är det intorkat hår och kalt. Har väl en diameter på 1,5 cm. Vi har tvättat flera gånger men det kommer tillbaka ändå. Det är bara där hon har det. Inget sår där, inget konstigt som sticker ut eller nått. Det verkar vara som ett eksem. Vad tror ni det kan vara? Har ni något tips? på hur man kan testa att behandla det? Blir förmodligen en tripp till veterinären nästa vecka om det inte blir bättre.

Annons:
Irmelinis
2015-12-09 22:12
#1

Kanske beror på att det "läcker" ur munnen pga att hon saknar framtänder? När hon dricker vatten eller äter gräs, vattniga grönsaker osv.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-12-10 05:16
#2

Först tänkte jag det, men det är faktiskt tvärtom. När hon hade framtänder så brukade hon dregla och då brukade det vara blött under hakan. När dem försvann försvann dreglet. Men det här är alldeles för djupt in under hakan, det ligger där det väckar sig. Det är något som uppkommit på sistone. Det jag funderat på är om det uppstått när hennes hakpåse försvunnit, att det istället är lite veckad hud kvar där som är svåråtkomligt och torkar dåligt. Hon får komma ut en liten stund i hagen ibland och där är det fuktigt, så hon kanske blir blöt därifrån.

aliiciaj
2015-12-10 05:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såhär ser det ut, nu är det mest intorkat. Men man ser att det fattas päls, det har torkat ihop. Nu var det dock inte blött. Förut när hon dreglade hamnade det på hakan mer och på sidorna, det där området är mycket längre ifrån "dreglingsområdet".

Trebit
2015-12-10 10:21
#4

Kaniner har ju doftkörtlar under hakan, precis där det lockar sig lite på bilden. Har sett på mina ibland också att det liksom är lite hoptorkat av något, men aldrig till den grad som Haren verkar ha. Tror inte det är dregel. Om du googlar på typ "rabbit chin scent glands" finns det bilder på andra kaniner som ser likadana ut. (Varning för en del andra otrevliga bilder dock!!)
Blir det inte bättre är det nog klokt att åka till vet som du tänkt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-12-10 11:09
#5

#4 Oj, det lät ju nästan allvarligt. Blev lite orolig så nu bokade jag en tid hos veterinären på tisdag. Hon jag pratade med på telefon hade inte hört om något liknande men de ville ta en titt.

Trebit
2015-12-10 11:13
#6

#5 Det kanske inte alls är allvarligt, men det är ju bäst att kolla! Att kaniner får någon slags utsöndring ifrån körtlarna är nog ganska vanligt vad jag sett, men att det blir sådär mycket kanske beror på något annat än "det vanliga".
Hoppas det fixar sig!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Elsaharr
2015-12-10 14:37
#7

Berätta gärna hur det gick efter vet-besöket. Hade ju varit bra att veta ifall samma sak skulle hända nån mer :)

Zingo ;D

aliiciaj
2015-12-10 14:46
#8

#6 Ja, jag tror inte det är så farligt. Vet att hamstrar kan få irriterade doftkörtlar och det brukar vara ofarligt. Men det kommer tillbaka fast det tvättas hela tiden nu, så tror hon kanske behöver medicin. #7 Jadå, jag uppdaterar sen :)

aliiciaj
2015-12-13 22:51
#9

Jag har själv inte varit hemma och sett Haren fören jag skrev den här tråden. Men min mamma har tvättat hennes "eksem" med kolloidalt silver i några dagar nu och nu är tydligen bra igen. Det vätskar sig inte längre, det är torrt nu. Men det fattas ju såklart fortfarande päls, för det ramlade ju av under hennes besvär. Så min mamma kommer avboka veterinärtiden nu. Får nu hoppas att det inte kommer tillbaka, undrar lite varför hon fick det.

Elsaharr
2015-12-13 23:31
#10

Vad skönt att det verkar lösa sig! Hoppas det inte kommer tillbaka heller

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: