Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1369 ggr
[Susneville]
2015-12-09 14:44

Osäker kanin?

Jag har en kanin som föddes i juni någon gång, alltså den är ca 6 månader. För ungefär en vecka sedan kastrerades och vaccinerades han. Han är hur snäll och gullig som helst när jag har honom utanför buren och kan vara lite springa i väg aktig när man ska nära honom men det lvar jag och han på. Men en dag (innan jag hade kastrerat honom) gräver jag lite i botten av halmen för att det ligger en hel del skit där, springer han snabbt fram, ställer sig på bak benen bankar lite med tassarna i luften och ger ifrån sig ett ljud. Jag reagera snabbt genom att dra undan handen (som man inte ska göra) och snabbt efter flyttar jag på honom för att visa att det är okej att jag gör så och fortsätter med det jag håller på med. Han har inte gjort om det men den senaste veckan (inte alla dagar) när jag kommer in i buren och ska städa (har hälsat på honom innan) och när jag kommer till vissa ställen så som under trappan kan han ge ifrån sig ett svagt morrande/knorrande ljud men jag puttar bara undan honom och fortsätter. Han är också lite tetigt som att bita i toalett spaden och i toalett kanten, jag flyttar genast på honom och han gör inte om det. Han är jätte snäll men han blir lite nervös när jag kommer till vissa ställen i buren och när jag klappar honom på ryggen så kan han vrida huvudet mot handen och liksom bah "vad gör du!" Men åter igen så är jag envis tbx och forsätter oavsett han är kaxig elr inte. Detta beteendet sker endast i buren. Är det så att han har kommit in i trotsåldern, tonåring och skyddar sitt revir? För att få detta beteendet/vanan att försvinna ska jag fortsätta att städa buren varje dag för att han ska lära sig att inte vara så envis och över markerande? Iaf mot mig ska han ju inte hålla på att fjanta sig, det är det viktigaste så att han inte går över till aggressiv. Har läst artikeln på kaninmagazinet men har ni ngr tips? hur de blir av med dessa beteende och är det för att han är i trotsåldern/tonåring? Tacksam för svar <3

Annons:
[Susneville]
2015-12-09 14:48
#1

Han har också aldrig kissat i sägen/soffan elr på mattan förut men plötsligt har han kissat i sängen som han aldrig har gjort förr, utan då brukade han hållt sig elr satt sig i toaletten.

Upp till toppen
Annons: