Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1450 ggr
emmaaaa
12/1/15, 11:00 AM

Hon är besatt av att gräva!

Jag skulle behöva lite hjälp och råd! Min kaninhona på snart 4 år har kommit in i en period då hon gräver helt besatt i buren, hennes toalett, på väggarna och på golvet utanför buren. Jag är hemma om dagarna så hon får va lös nästan dygnet runt (inte på natten), så hon borde inte va rastlös och understimulerad. Jag vet att det är ett naturligt beteende för kaniner att gräva, men detta beteende hon har nu är inte något av det vanliga för henne. Hon brukar kunna ha sådana perioder ibland, men det brukar gå månader imellan. Men hon hade denna period för kanske en månad sen, då klippte jag hennes klor osv så gick det över. Men nu är vi här igen, klorna är helt nyklippta men hon gräver som helt besatt. Jag orkar verkligen snart inte mer, vi kan inte sova på nätterna och jag blir så ledsen på henne eftersom hon gräver upp sin toalett (den städar jag varje dag nu pga grävandet). Det ligger sand överallt i buren och huset plus att det luktar. Tjejen som klipper hennes klor (jobbar i en djuraffär) säger att det kan bero på att min kanin känner av mina hormoner. Jag är nämligen höggravid :) Min kanin är annars som vanligt, äter och dricker som innan så hon verkar inte sjuk eller så :) utan det är bara att hon är helt galen i sitt grävande nu att det känns som det gått alldeles för långt nu!.. Det är värst på natten och morgonen, på dagen väljer hon gärna att sova på sin kartong utanför buren, i sin bur eller på soffan. Någon som har någon idé på vad som kan va problemet för henne?

Annons:
redsteinedrose
12/1/15, 11:14 AM
#1

skulle sätta ett skvätt skydd i buren, alltså en hård plast remsa utan på burgallret så inget skvätts ut.  har du något ställe hon kan få utlopp för sitt grävande ? du kan göra en stor låda full med spån eller toalette så hon kan gräva riktigt mycket.

Alwyn
12/1/15, 11:15 AM
#2

Mitt förslag är att du tar en stor och djup plastback tex på IKEA som du fyller med ogödslad trädgårdsjord (finns billigt på Bauhaus, köp två stora säckar). Ställ den där du enkelt kan sopa upp spill. Sen låter du henne gräva där en stund varje dag när hon är ute ur buren. Som du skriver är grävandet ett naturligt beteende för kaniner, det utgör en stor och viktig del i vilda kaniners liv. Beteendebehov som dessa kan kan upplevas jobbigt för husdjursägare men tänk hur jobbigt det är för kaninen att inte få göra det som den har behov för. Jag anser att det är vår skyldighet att förse våra husdjur med möjligheten att få utlopp för så mycket naturliga beteenden som möjligt, detta står även i lagen. Lycka till.

AkaiTsuki
12/1/15, 11:16 AM
#3

Hon vill väl gräva och faktiskt komma någon vart liksom

Men när min kanin grävde väääääldigt mycket då la jag in halm i heela buren så att man inte såg någonting annat än brädan som han sitter på, och gu va det va roligt   :D Sen eftersom han nu knappt aldrig gräver så mer annat än att flytta bort spån så lägger jag in  sånna halmbomber ändå :D men inte för ofta då blir det inte lika roligt :) 

(edit: han ratade verkligen jord när jag försökte 🤦‍♂️.. Knasboll)

//Joanna

emmaaaa
12/1/15, 11:23 AM
#4

#1 smart idé :) Får nog sätta upp något runt om buren just när hon har dessa perioder!. Njaaae, jag har väl inte riktigt det. Just för att hon inte brukar gräva speciellt mycket annars så har jag inte fixat något sånt, men kan ju kanske va på tiden nu :) Hon har hittat kattens kattlåda som hon gräver i, men det brukar vi faktiskt stoppa henne till att göra. Dels för det är kattens låda/toalett plus att det blir kattsand över heeeeeela badrummet. Men hur kan man göra till kaninen då? En kartong med någon slags "sand" i? Toalett spånet? Minns inte helt va det heter haha. Känns lite dyrt att köpa en egen kattlåda med tak på till kaninen för att ha att gräva i? Eller ska jag kanske ta och köpa en sån? Men tänker då att katten helt plötsligt får för sig att gå på den också?!… Kaninen bor i vardagsrummet. Hon har massa kartonger att bita och katsa omkring med annars :)

emmaaaa
12/1/15, 11:32 AM
#5

Åååh tack för alla kommentarer :) #2 jag håller med dig fullt ut att det är vår skyldighet som matte och husse att se till att hennes behov går i uppfyllelse, inget snack om saken :) och jag vill ju självklart att hon ska va en glad och lycklig kanin :) Hon är ju näst intill frigående här hemma :) men varför kommer dessa besatta grävbeteende lite då och då? Hon är annars världens snällaste och lugnaste kanin (det är hon ju såklart nu med) och nu kommer detta besatta grävande hela tidnen.. det är som hon blir galen på matskålen och vill typ kasta bort sin toalett (som sitter fast i galltet), gräver i allt! Jag har en "dörrmatta" som bottenmaterial till henne och det funkar kanon, så på så vis dämpar det ju ljudet av grävandet en hel del :) men det känns nästan som hennes klor smart kommer lossna för hon gräver så mycket…

emmaaaa
12/1/15, 11:34 AM
#6

#3 Halmbomer? Det lät spännande? Va är det? Haha :) Eller jag vet ju va halm är, men "bomber" har jag inte koll på? :)

Annons:
Fia9000
12/1/15, 12:27 PM
#7

Har hon gömställen att ta dra sig undan i? Jag tror att kaniner utan gömställen gräver mer för att deras instinkter då säger åt dom att "skapa" ett. Jag vet dock inte om det är något jag har hört eller något jag bara något jag har fått för mig så jag kan inte garantera att det funkar. ;) Annars verkar en grävlåda sand, jord eller spån vara en bra idé. Som du skrev så är grävandet en naturlig instinkt och kan inte ersättas av annan typ av aktivering. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

emmaaaa
12/1/15, 1:44 PM
#8

#7 hon har ett gömställe i buren, under hennes sittbräda :) och eftersom hon även är nästan helt frigående här hemma så finns det massor av gömställen som hon brukar lägga sig och sova på :) så jag tror inte det är något problem med en delen i alla fall hihi. Nej men precis :) det är lite klurigt när man inte vet vad de är de vill haha, vi vill ju hennes bästa och det sista jag vill är att hon inte känner att hon får ut all sin energi som hon behöver. Idag har jag låtit henne gräva i sina bur så där hetsigt utan att "säga till" henne för då kanske hon tröttnar tillslut, men ger hon sig på sin toalett känner jag att där får det bli stopp.! Bara det att oftast ger hon sig på toaletten på natten när jag inte orkar gå upp och stoppa henne… det känns som hon är mest grävig på natten såklart haha.. det enda som får henne att sluta är att ge mat, men jag kan ju inte ge henne mat varje gång hon gräver, då blir hon ju en liten tjockis tillslut. Hö har hon alltid tillgång till såklart och det måste hon "gräva" fram, sitter som i en sak bakom buren/gallret. Så det blir ju som en liten aktivering, hon äter inte höet som ligger på botten i buren. Får nog fixa en såndär grävlåda till henne och se vad hon tycker :)

Alwyn
12/1/15, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja gör det så att hon får grävs hejdlöst i den utan att bli stoppad. Jord är bra eftersom det låter dem göra tunnlar utan att falla samman hela tiden. Se till att den är djup så hon kan göra en riktig grop och gräva ner sig. När jag hade kanin gick vi med sele och koppel så fick hon gräva loss ordentligt i sandlådan i grannområdet :) Nu har jag jordekorrar och så här ser deras grävlåda ut

AkaiTsuki
12/1/15, 2:59 PM
#10

#6 Det är inte direkt halmbomber.. ^^' Det är bara väldigt väldigt väldigt mycket halm, så mycket att det kanske är överdrivet för oss

Om du vet hur mycket det är i en liten påse halm från djuraffären, mer än så in i buren, dock beror det ju på storlek, Jag har 120 bur :)

//Joanna

emms
12/1/15, 3:00 PM
#11

Är hon okastrerad?

Ingen aning om det stämmer men kaninhonor gräver mer när dom är brunstiga/skendräktiga osv har jag märkt. Och eftersom hon ändå är 4 år så är risken ganska stor att hon har förändringar i livmodern. Detta kan påverka hennes hormonbalans vilket kan leda till att hon gräver mer. 

Du säger att innan har hon gjort det med några månader i mellan och då kan det ju berott på brunst.

Jag skulle råda dig till att kastrera henne faktiskt. Risken för livmodercancer hos kanin är väldigt hög! Och känns som ett sånt beteende kan tyda på det. 🙂

Emma

emmaaaa
12/1/15, 3:54 PM
#12

#11 jag har varit inne i samma spår som dig där angående kastrering och brunst!. Hon är inte kastrerad, tanken va att jag skulle göra det när hon blev könsmogen men då blev jag avrådd ifrån att göra det?!. Nu minns jag inte varför, eftersom det va ett tag sen. Så jag har släppt den tanken lite. Hon är väldigt "kåt" i vissa perioder och juckar på mig och alla tjejer som kommer och hälsar på oss, aldrig killar. Den perioden är hon inte i nu, är mest på våran och sommaren. För när jag prata med tjejen i djuraffären så sa hon, som jag skrev lite högre upp att hon kanske reagerar så starkt på mina hormoner eftersom jag är gravid?. Just för att hon inte är kastrerad. Därför detta grävbeteende kommer så ofta nu?!. Men va har ni för erfarenheter att kastrera en hona på 4 år?. :)

Alwyn
12/1/15, 10:33 PM
#13

Ring en duktig smådjursveterinär och fråga

Annons:
Upp till toppen
Annons: