Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1303 ggr
Ferani
2015-11-30 19:22

Transportera innekanin i kyla

I mellandagarna är det dags att besöka en veterinär för kastrering av min lilla kanin Vanilj, men kommer tyvärr få åka tåg en bit och det blir oundvikligt ett byte på vägen. Eftersom hon har bott inne hela sitt liv är hon inte van vid kyla, och hon är inte van vid långa resor heller.

Jag hade tänkt ta en fleece filt och linda runt halm för att isolera golvet men inte skräpa ner hos veterinären för mycket. Tror ni detta kan vara tillräckligt, eller bör jag försöka göra något mer?

Hur gör ni för att kaninen ska få det så lugnt som möjligt? Hennes bur är framme redan nu så hon ska känna sig trygg med den, och hade tänkt transportera henne med en filt över buren ifall miljön är stressande. Vad mer kan man göra?

Tack för all hjälp, det blir en liten resa för henne så jag vill att hon ska må så bra som möjligt :)

Annons:
Tarotstollan
2015-11-30 19:48
#1

Lägg en filt löst runt henne i buren då kan hon ha den både som skydd och få lite värme. Så gör jag alltid med mina katter och då kan de välja om de vill var under eller över filten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

crystalguurl
2015-11-30 20:04
#2

#1 Att ha en filt över kaninen hjälper inte, snarare så minskar det risken för att kaninen ska vara varm.  En kanin spretar ut pälsen för att hålla värmen, lägger man nånting över så slätas pälsen ut och värmer inte 😉


farvendal
2015-11-30 20:12
#3

Det är ingen fara så länge det inte är smällkallt och ni ska stå ute länge.

Ha något mjukt och skönt som underlag, en dyna eller så. Ha sedan hö som kaninen kan äta och gosa i. Sedan kan du ha en filt ovanpå transportburen så det inte kommer in så mycket kall luft. Se till att det kommer in syre bara ;)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Ferani
2015-11-30 20:27
#4

#1 #2 #3 tack för alla förslag!

Vi kommer få stå ute i ca 20 minuter och ca 30 minuter på hemresan om inte mer (litar inte på västtrafik :( ), så jag hoppas det inte blir för illa för henne!

Välkomnar alla förslag som kan göra resan mer bekväm :D tack!

Adirfen
2015-12-01 14:36
#5

Något gott att mumsa på kanske? (Förutom hö då)

Ferani
2015-12-05 21:56
#6

Det lär det nog bli #5 :) tack för alla tips?! 😃❤️

Annons:
Storip
2015-12-06 08:00
#7

När vi har utekaniner o inte vill att de ska bli varma i bilen under vintern, har vi kylklampar i transportburen. Måste väl gå att göra liknande med varmvatten? Men borde inte vara problem för innekaniner än, det är inte alltför kallt än. Mycket halm/hö så håller de värmen bra :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Melao
2015-12-06 13:28
#8

Fyll transportburen med halm och linda en fleecefilt runt buren så ska det nog gå bra, åtminstone på vägen dit. På vägen hem är det väl mindre bra om hon är nykastrerad, det är svårt att hålla värmen efter narkos. Det finns värmedynor för smådjur att köpa som man värmer i mikron om du vill lägga pengar på det. Men finns det ingen vänthall du kan gå in i?

Oho för att satsa det sista på mirakel!


AkaiTsuki
2015-12-06 14:02
#9

Brukade pendla med min innekanin och det är ingen fara, men eftersom att du nu kastrerar så kommer kaninen inte ha samma förmåga att hålla värmen som innan operationen tills medicinerna har gått ur kroppen

Vid väldigt kalla dagar som jag pendlade så använde jag en vanlig vattenflaska med varmt vatten i, man får se till att kaninen inte blir för varm och att flaskan inte rör sig och stör liksom 🙂

//Joanna

Upp till toppen
Annons: