Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1225 ggr
Irmelinis
2015-11-29 18:39

Egen hemsida till uppfödning

Skulle vilja skapa en hemsida där jag kan lägga upp kullplaner, bilder och härstamning på mina dvärgvädurar. Ska man ha en blogg, eller en "riktig" webbsida? Kan ni rekommendera någon, ni som vet? 

Alla tips? är välkomna. Både avancerade och lättare hemsideverktyg går bra, viktigast för mig är att det är smidigt, stilrent och snyggt.  Har bara provat superlätta Weebly än så länge, men vet inte riktigt om det passar.. 

Vilken typ av sida och design använder ni andra uppfödare? Är den ni valt gratis eller kostar det?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
missan´s
2015-11-29 19:13
#1

Jag föredrar hemsida. Blir så krångligt med blogg; att hitta den information som man söker, allt är liksom på en och samma sida vilket blir lite knepigt och rörigt enligt mig. Dessutom kan man ju ha blogg i hemsidan så att säga om man vill uppdatera om t.ex kullar m.m. Åtminstone går det i Weebly. 

Jag använder som sagt Weebly då, och rekommenderar det starkt. Lätt att använda, stilrent och snyggt och gratis dessutom. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[RC1393]
2015-11-29 19:22
#2

Det är svårt att få en överblick med bloggar, därför är hemsida bäst för information om kullar osv. Man kan alltid komplettera med blogg eller motsvarande för de som är intresserade att följa "backstage" om livet som uppfödare. Jag har både en Facebooksida (dock extremt dåligt uppdaterad) och en hemsida. Hemsidan har jag för att ge köpare relevant information. För dem är det inte intressant att veta att jag idag städat burarna och bordstränat, och att scrolla genom sådan information är då dötråkigt. Facebooksidan är mer för de som är intresserade av kuriosa här hemma på gården. 

Jag använder gratisalternativet weebly. Tycker det är superbra för mig som vill ha det enkelt och bra eftersom jag ändrar en  hel del ganska ofta och inte vill lägga en massa timmar på hemsidan. N.nu är också välanvänt av andra men www.knaftens.n.nu för gratisversionen är inte lika tilltalande som knaftens.weebly.com för mig som vill ha en snygg webbadress också😛

Irmelinis
2015-11-29 19:56
#3

Så det är weebly som gäller.. det blir väldigt rent och snyggt måste jag säga. 

#2 Hur kom du på namnet till din uppfödning?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-29 20:11
#4

#3 Jag bor i en by som heter Knaften, därav namnet. Funderar dock på att byta i och med att jag snart uppfyller kraven för att registrera kaningård och vill inte byta namn längre fram då jag antagligen inte kommer bo kvar här på lång sikt.

RebeccaG
2015-11-29 23:01
#5

Jag använder Weebly.
Mest för att jag är för lat vad gäller koder & annat krux så det är absolut lättast att använda 😛

http://melodyskaningard.weebly.com/ 

Nu är förvisso min hemsida i brutalt behov av uppdatering, men jag har helt enkelt inte hunnit

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Mickis1994
2015-11-30 11:11
#6

Kör på Weebly. Enklast om man vill bevara kullinformation m.m. plus det går att variera och sätta egen prägel på det.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
Irmelinis
2015-11-30 15:12
#7

Då får det bli så, ska mixtra lite till med den och se om jag kan få det som jag vill 👍 Det är ju bra att besökare till hemsidan är nöjda med funktionerna också och inte bara jag.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-30 19:18
#8

Och just det! Ett het tips? om navigation på hemsidan!👍 https://blog.kissmetrics.com/common-website-navigation-mistakes/

Irmelinis
2015-11-30 19:36
#9

#8 Mycket bra info, verkligen uppskattat! 👍🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-12-05 01:13
#10

Inte helt färdigt, men än så länge ser det ut såhär 

http://alrunans.weebly.com/

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-12-07 16:50
#11

#10 Ser bra ut! 👍 Vet inte vad du tänkt göra, men i dagsläget kan du förbättra navigeringen genom att ta bort drop down menyerna, plus att banta ner menyn så att allt ryms så slipper du fliken "more"🙂 Jag skulle t.ex. ha sammanfattat "skaffa kanin", "dvärgvädur" och "intressanta kaninsidor" till en flik och döpt den till något i stil med "kaninfakta", "fakta och råd" (som jag just nu har på min sida) eller liknande🙂 

Allt som allt ser sidan riktigt trevlig ut, älskar bilderna! *får inspiration att äntligen ta tag i min egen hemsida och dess bilder*🤐

Irmelinis
2015-12-07 17:02
#12

Tack snälla! Jättebra idéer du har, jag ville få bort drop-down menyn, har bara inte listat ut hur jag ska göra istället. Vill gärna trycka ihop flera ämnen på samma sida som du säger. Läste rätt mycket på sidan du länkade till ovan, men har problem med att det ska vara tydligt, användarvänligt, snyggt, lite unikt, minnesvärt och lagom samtidigt. 

Jag har en tendens att bli övertydlig och lägga ut för mycket info, har svårt att tänka ut hur man kan göra det mer kortfattat utan att utelämna för mycket. Eller vilka titlar och överskrifter man ska använda. Som det kom upp i en annan tråd, så tyckte jag "söker hem" låter bra att ha som rubrik på säljes-sidan, men besökare letar efter en knapp med "till salu" på och kan missuppfatta vad som egentligen finns på fliken "söker hem". Så det kanske inte är så smart att vara alltför unik 🤪

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-12-07 20:29
#13

#12 Ja, det är en djungel detta med! Gick två terminer webbutveckling och jag tycker det är lika svårt än. Jag sätter gärna också mer information än nödvändigt. Jag tipsar om att titta på andras sidor och se vad man gillar. Själv har jag index sidor så klickar man på en rubrik i menyn får man fler alternativ samt lite mer information när man klickat in sig på en rubrik. Min sida finns i min signatur om du vill kika på den. Den är väl inte som jag vill ha den just nu, har kommit i det läget att jag halvt struntar i den eftersom jag bara ska hitta på ett nytt namn på uppfödning, registrera kaningård och göra en helt ny hemsida🤪

Annons:
Upp till toppen
Annons: