Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 748 ggr
mia98
11/29/15, 4:10 PM

Äter på allt!

Min kanin äter och tuggar på allt, om jag har henne ute måste jag ha koll på henne och inte släppa henne med blicken alls, jag hade klippt hennes klor och tänkte mig inte för så jag la klosaxen brevid buren, jag släppte ut henne och tänkte att det inte fanns nånting hon kunde bita på, sen såg jag hur hon åt bort "plasten" där man håller fingrarna. Jag försöker säga till henne och putta henne lätt bort därifrån, och jag gör det varje gång. Men hon fortsätter ändå. Jag är så rädd för att hon ska bli sjuk pga att hon får i sig sånt som hon inte ska få i sig (Notera att det inte är stökigt där hon är men en massa saker osv utan att så fort det finns nått hon kan tugga på så äter hon det, och såklart får hon mat) Och jag har sätt att många kan ha sina kaniner fria i sin lägenhet. Har ni några bra tips?? Skulle vara jätte tacksam!

Annons:
[Melbun]
11/29/15, 4:14 PM
#1

Hur gammal är kaninen? Min var nämligen en extremgnagare när han var ung men har nu lugnat ned sig lite med åldern (2 år~). Det som fungerar bäst är att inte ha något framme som kaninen kan tugga på, om den tuggar på saker som ej kan flyttas på kan man konsekvent lyfta bort/putta undan kaninen. Höjer aldrig rösten utan lyfter helt enkelt bara bort kaninen. Använd massamassamassa tuggleksaker av trä, pinnar och grenar som får tuggas på =)

mia98
11/29/15, 4:23 PM
#2

Hon är runt att halv år. Tack för tipsen! Får åka och köpa mer tuggleksaker! :)

mirai
11/29/15, 4:53 PM
#3

Mina kaniner har fått mängder av pinnar gärna grova grenar av fruktträd, jag brukar fråga villaägare på höst och vår när de beskär träd. Jag fick oxå ett råd av en kaninägare med gnagtokiga kaniner att sätta fram en saltsten nån gång då och då. (en sån som kor och hästar får) Det funkar för mej😉

KRAM!🌺

[Melbun]
11/29/15, 5:08 PM
#4

Skulle inte använda saltsten då det inte är bra för kaniner. De lär väl inte ta så stor skada av att ha den bara ibland men tycker man hellre kan hitta något annat som är lite bättre. Kan ju ge njursten om man har otur.

Irmelinis
11/29/15, 5:12 PM
#5

Jag hade mina små fria i ett enda rum bara när de var unga, inte i hela huset. I det rummet kaninsäkrade jag ordentligt. Kartonghus har funkat utmärkt för mina tonårskaniner, de älskade att riva sönder och gnaga på wellpapp, kartonger och gamla tidningar. 

Nu när de är äldre kan de gå fritt, de är inte lika sugna på att smaka på allt längre.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
11/29/15, 5:36 PM
#6

Dolly skulle också smaka på precis allt, och har inte riktigt kommit ifrån det riktigt. Igår var min IPad jättegod tydligen, för hon ville åt den hela tiden :O Men det som funkar är en massa pinnar så ör hon sysselsatt. Vet inte riktigt hur du ska träna bort det, verkar jobbigt. Men hoppas att det växer bort!

Zingo ;D

Annons:
BaltizSimbaLukas
11/30/15, 12:08 PM
#7

Som #1 sa; lägg in en massa grenar, leksaker och andra trä-/kartongsaker att gnaga på.👍

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Upp till toppen
Annons: