Annons:
Etikettallmänt
Läst 2117 ggr
Irmelinis
2015-11-28 13:11

Planer för 2016?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nyfiken på att höra vad ni har för planer för era kaniner och kaningårdar nästa år. Hopptävlingar, utställning, avelsplaner, inköp eller bygge av bur och hagar, kanske ni planerar att skaffa fler kaniner… berätta! 🙂

Sirius (på bilden) hoppas på att få minst en hona att para sig med nästa år! 😍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
[RC1393]
2015-11-28 13:19
#1

Tja, befintliga burar ska målas färdigt (har jag sagt i 2 års tid nu men…) och så ska två bytas ut/renoveras, har inte riktigt bestämt vilket än. I vilket fall så ska en tvåfackare byggas till. 

Sen har jag anmält mig till klubbens bussresa till LU detta år också, ska bli skitkul! Jag ska köpa med mig en tysk jättescheckshona hem, kanske även ställa min hane av samma ras på LU, har inte bestämt mig än. Är ju en lång resa och vet inte om jag vill släpa med mig någon kanin ner, vi får se. 

Sista testparningen på min ena avelshona ska också göras och därefter ska avkommor undan henne göras si eller så med beroende på resultatet av parningen. Hoppas det inte är något för då får jag använda min 93,5p (japantecknad gul/svart) i Avel. Har ju ultimata hanen till henne!😍Oavsett utgång på testparningen måste jag också ersätta min avlidna avelshona, så en dvärgvädur ska också införskaffas.

Fridaaaa
2015-11-28 13:27
#2
  • Kastrera Messi
  • Skaffa sällskap till Messi

Annat inget planerat  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
2015-11-28 13:37
#3

Här blir det:
• Kastrera Yatzy (om jag inte gör de nu i dec)
• Få ihop honom med en av tjejerna
• Fixa sällskap till Bentley
• Tävla!!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-28 13:50
#4

#1 Vilket roligt år du har framför dig! 
Funderar själv på att åka till LU faktiskt, inte så långt att åka för mig. Fast inte ställa ut, bara titta. 

Håller verkligen tummarna för att du får bra resultat av din testparning när du lagt ner så mycket jobb på det! 👍 Är det en till japantecknad dvärgvädur du kommer leta efter som ersättning till den som gick bort?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-11-28 14:16
#5

Själv har jag alldeles för många planer, men har lovat mig själv att inte fullfölja dem alla, det skulle bli för mycket och för rörigt. 

Säkra planer:

  • Har tingat  en vuxen normalpälsad dvv-hona med stamtavla, i min favoritfärg white zobel blå 
  • I mars-april para denna honan med Sirius, hoppas på otter-tecknade ungar och några satinbärare. Vill sedan få otter och white zobel blå/brun på satinpälsade. 
  • Bygga ordentligt med utehagar till alla mina kanin-par.
  • Fixa sällskap till Lill-teddyn (svårt, då han verkar bli mobbad av alla jag provat med) 
  • Efter kullen med ungar vill jag sätta ihop den nya zobel honan med min lejonhane som nu är ensam efter hans syster gick bort. 

Osäkra planer: 

  • Besöka LU för första gången
  • Kastrera Sally Vädur
  • Para Sirius och Prim, men vill nog hellre vänta på en satinhane som passar henne bättre i utseendet.
  • Hålla koll på nya rasen Lilla Satin, ifall någon intressant dyker upp som kan passa till min dvv satin-avel.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Katniss
2015-11-28 14:28
#6

Måste först fråga, Vad är LU?? Själv planerar jag att delta i n miniklass med Anton… Fast då måste jag fixa hinder först :p

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Fridaaaa
2015-11-28 14:30
#7

#6 LandsUtställning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
2015-11-28 14:34
#8

#7 Jaha :)

R.I.P. Anton 💔

Frosstis
2015-11-28 16:03
#9

Om det är någon utställning nära Göteborg ska jag försöka gå på den! Och sen om jag får bidrag till Charlies kastrering nu i julklapp kommer jag att kastrera honom. :)

missan´s
2015-11-28 16:47
#10

Skriver enbart det som är säkert. 

- Skaffa en kaninhona, någon typ av hoppvädur (har i princip bestämt från vilken kull det blir från) 

- Gå med i en hoppklubb (förhoppningsvis blir det KOKH) och börja tävla med henne. 

- Göra om vår gamla lekstuga till kaninstall (har redan börjat lite grann). Dock kommer vi bara ha förvaring av kaninsaker och så att man kan vara där inne med kaninerna, men kaninerna kommer inte att bo där inne. 

- Bygga massor med nya kaninhinder och köpa nya tillbehör, selar & koppel, leksaker, kompostgaller m.m.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[RC1393]
2015-11-28 17:03
#11

#4 Det tycker jag du absolut ska göra! Det är jätteroligt och finns många arrangemang runtomkring, bland annat SKAF KHs SM i krok och höjd samt en mängd föreläsningar. Bland annat ska där vara en föreläsning om "den rastypiska dvärgväduren" (tror jag den hette). Kanske kan vara något för dig också?😎 Pierre Eriksson (domare och dvärgvädursuppfödare) är det som ska föreläsa! Den ser jag jättemycket fram emot!

Jo, det blir en japan gul/svart. Blir nog fram mot sommaren när jag vet hur det blir med alla ungdjur jag har sittandes🙂

Irmelinis
2015-11-28 17:52
#12

#11 Den föreläsningen låter väldigt intressant, ja! Nu blev jag ännu mer sugen.. 😃Finns det något program för LU att läsa redan nu?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-28 18:29
Annons:
Irmelinis
2016-01-02 20:35
#14

#13 Är det utställning och bedömning av raskaniner både fredag och lördag? I programmet står det "Bedömning av raskaniner börjar" på fredagen, men fortsätter bedömningen på lördagen också? 

Jag skulle vilja åka på lördagen enbart, och hoppas på att få se bedömning av dvärgvädurar. :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2016-01-03 17:17
#15

#14 Det är bedömning fredag och på lördag tittar man på resultaten typ, så det är bara bedömning på fredagen. 

Tyvärr blir det ingen resa för mig, bussresan blev inställd och jag tar körkortet samma vecka så köra ner när jag inte göra. Jättetråkigt men vi får hoppas LU blir närmare vägen nästa år.

Kaninernasbästa
2016-01-03 18:00
#16

* Bygga hinder :)

* Köpa selar och koppel, kanske börja gör egna :)

*Tävla! :)

----------

Önskar:

*kaninstall

*hopphall

* Hage över hela tomten :) Halva är redan tagen, bara fortsätta övertala hehe :)

Katniss
2016-01-03 18:25
#17

#16 Själv ska jag köpa kompostgaller, så att man kan sätta ut det i hagen och så kan han vara där lite under dagen i sommartiderna. Under uppsikt, såklart 🙂 

Synd att hinder är så dyra, jag är inte särskilt bra på att bygga saker 😭

R.I.P. Anton 💔

aliiciaj
2016-01-03 18:26
#18

Planer för 2016: *Bygga fler kaninhinder *Haren tar sin första pinne *Att Curium gillar hoppning och förhoppningsvis lyckas klassa upp sig till medelsvår under året. *Jogga en km varje dag med Curium när hon uppnått tillräcklig ålder för det. Kommer inte ha möjlighet att ha henne i Hage i Uppsala, så selpromenader blir viktigt. *Lära Curium snurra runt, puss, komma när man ropar och vacker tass.

[Lollo 97]
2016-01-03 18:35
#19

Träna, och förhoppningsvis börja tävla i hoppning med Cody.

Bygga hinder, bygga eller köpa ny bur, göra nya hagar.

Tror inte det var så mycket mer ;)

Trebit
2016-01-03 18:46
#20

Mina planer för i år är att göra om halva lägenheten till att både vara trivsam för två långöron likaväl som deras människor. Burarna som inte ens används längre ska bort och en HOL ska in. Kanske något lågt klösträd om jag hittar ett passande, Benjie gillar att klättra på saker.
Ser otroligt mycket fram emot att Benjie, Luna, sambon och jag ska kunna leva sida vid sida utan kompromisser!
(Mitt originalmål för 2016 var att bonda Benjie och Luna, men det fixade de så bra själva precis innan nyår!)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
CorneliaAndersson
2016-01-03 21:37
#21

¤ Hitta en hane…
¤ … Som i sin tur ska paras med min Yohio, och få igång uppfödningen igen.
¤ Måla burarna, så alla blir ''sådär snyggt bruna''.
¤ Uppdatera hemsidan *host* (www.borgargatanskaniner.webly.com)

Ev.
¤ Bygga fler burar
¤ Skaffa en till hona

Kanske kommer upp fler planer senare ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Vovisch nr2
2016-01-03 22:18
#22

- Antingen att Soya ska få en kull (vi har försökt tidigare men hon har både gångerna bara varit skendräktig) för att sedan spara en eller två honor ur kullen/en hane som ska bli sällskap åt henne.  

-Om vi inte väljer att para hennne kommer vi att köpa en unge från uppfödare, blir då troligtvis en till Lejonhuvad kanin, en Sachsengold eller Tan. ❤️

- Göra utehagen säkrare så jag vågar lämna kaninen i kortare stunder utan att vara orolig.

- (detta blir till 2017) Ställa ut Soya (och kanske den nya kaninen) i nästa års husdjursmässa, blev så sugen när jag var där idag. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

BaltizSimbaLukas
2016-01-04 10:18
#23

Säkert:

•   Köpa ny sele + minst 2,5 m koppel till Balthazar 

•   Fixa ett lagom stort hus till hagen med plats, skydd och hö

•   Fixa kaninvakt för två veckor (ska åka utomlands)

•   Lära båda ninerna minst 10 trix (nu kan de ca 5)

Och kanske:

•   Byta underlaget till buren till sten (nu står den på en träplatta)

•   Fixa om lekstugan till kaninbur…

•   … Eller förråd

•   Sätta på annat lås till burluckan på nedervåningen (nu är det ståltråd)

•   Starta om med hoppningen med Simba

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Irmelinis
2016-01-04 16:02
#24

#22 Hoppas ni köper en Sachsengold eller en Tan, de är ju så vackra!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Aloe.Vera
2016-01-04 16:19
#25

oj oj ja har också många planer till våren åt våra två  kaniner, 

först o främst ska jag ha två stora uteburar och måla om dem i fina färger, sen en stor ''trädgård'' inhägnad åt kaninerna med massa stenar och grenar. Så det smälter lixom in i övriga delen av trägården.

jag vill gärna plantera ätbart där också, men som många säger , blir det snabbt öde, så där försvann lite av drömmen..

hur har ni andra gjort det,?? ska ni ha ätbart. ??? jag provade odla havre inomhus.. det gick hur bra som helst.. om ja odlar mycket i inhägnaden då, hinner det kanske inte bli öde???

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Klaaraa
2016-01-04 16:37
#26

Loppan & Turbo ska kastreras & vi ska bygga en större bur😊

Vovisch nr2
2016-01-04 16:42
#27

#24 Visst är dem! Första gången jag såg de raserna i verkligheten var igår och blev helt störtförälskad  😍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
gullenos
2016-01-04 16:48
#28

Vad kul! Jag ska göra om en gammal skänk till en kaninbur till att börja med - och förhoppningsvis köpa en kanin att ha den i (det hänger på min övertalningsförmåga mot pojkvännen, men brukar få som jag vill).

Aloe.Vera
2016-01-04 17:46
#29

#28 det ska nog gå bra, kaniner är enkla tysta och supersöta djur hiihihi

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

BaltizSimbaLukas
2016-01-04 19:38
#30

#25 Du kanske kan plantera ätbart i krukor/lådor som bara står där ibland och annars kan stå i tex ett fönster?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

[Älskamig]
2016-01-08 19:05
#31

Jag blir "mamma" till en liten hona i april/maj. Leveransklar då!😃 Mamman och pappan gick ihop på nyårsafton och förhoppningsvis blir det lite bebisar. 😊 Tingat en hona i alla fall, så jag håller tummar och tår nu.👍

När jag får hem min lilla skruttis ska både Hage och bur byggas för att min lilla ninis ska kunna trivas och skutta och må bra. 🙂 Till hösten/vintern blir hon innekanin!

Mickis1994
2016-01-08 19:22
#32

 - Sansa är parad med Bilbo så hoppas på fina hoppungar om en månad. Kommer spara en unge. 

- Fortsätta tävla och få upp kaninerna i klasserna.  T.ex. Pi till minst medelsvåren och börja tävla Sansa i eliten

- Flytta hemifrån: Hitta en stallplats/box att ha kaninerna i. Vilka kaniner och hur många återstår att se när jag vet vad jag har för möjligheter.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Älskamig]
2016-01-08 19:24
#33

#32: Vart bor du någonstans? Mina föräldrar har boxar, jag tror att det möjligtvis skulle gå att låna ut plats till dina ninisar ifall du bor i närheten utav Sävsjö.🙂

Fridaaaa
2016-01-08 19:25
#34

#31 Vad för ras? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mickis1994
2016-01-08 19:25
#35

#33 Bor i Täby/Stockholm men planerar att flytta till Örebro 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Älskamig]
2016-01-08 19:28
#36

#34: Korsning mellan teddy/lejonhuvud 🙂Hoppas på en blåögd ninis, i och med att pappan är blåögd (är dock glad oavsett, så länge ninisen är frisk!). Båda föräldrarna är superfina, har bra temperament och är fluffiga och oemotståndliga. 😊

[Älskamig]
2016-01-08 19:29
#37

#35: Okej, men jag hoppas du hittar någon 🙂

CorneliaAndersson
2016-01-08 19:59
#38

(#21)
#Hane hittad och inköpt!
#Hemsidan på god väg att bli färdigrenoverad!! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Melbun]
2016-01-08 20:03
#39

Har nog inte så många planer mer än att gosa lite extra med mina två korvar här hemma. Iofs varit sugen på att göra nytt i deras rum och fylla på med fler mattor.. 😍

Idlil
2016-01-12 11:21
#40

Okej, mina planer.. :) 

  • påbörja bygge av nytt kaninstall
  • få fina o friska ungar ifrån kullen + spara en unge 
  • tävla o försöka klassa upp ena till elit (2 pinnar kvar) o de andra två till svår!  
  • åka till Falsterbo o tävla 

+ en önskan under året

Att få tävla SM med den ena 😍

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Irmelinis
2016-01-28 22:40
#41

Hah.. en månad på året har gått och många av mina planer har redan gått åt skogen 😮

-satinhanen har inte vuxit till sig som han ska och vill inte para sig 
- ska köpa in en eller två vuxna mer "erfarna" normalpälsade hanar med bättre kropp och öron 
- anmäla de nya hanarna till utställning
-  så vill jag para den bästa hanen med min white zobel blå 

-satinhonan jag hade var misstänkt bärare av bettfel och har tagits ur Avel, är såld 
-inköp av en annan vuxen satinhona är på gång   
- PARNING ska ske, hoppas jag.. 

-min white zobel blå hona flyttade ihop med lill-teddyn istället för min lejonhane
-lejonhanen passade inte ihop med någon av de andra trots försök, och har nu fått ett nytt hem.

Jag som var så himla nöjd med min lilla flock. Nu har den ändrats igen. 
*puh*
Men vi tar nya tag! Framöver ska det gå bättre! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Irmelinis
2016-01-31 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#42

På torsdag flyttar tre stycken vuxna dvärgvädurar (till avel) in i kaninrummet. Ska bli spännande att se hur det blir :)

Grimar, zobelsiames blå normalpälsad 
Bergfinn, zobelsiames blå normalpälsad 
Madame Minerva, white svart, satin

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: