Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1094 ggr
Kaninhoppare
11/28/15, 12:22 PM

Missnöjd kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min belgiska jätte har på senaste tiden blivit väldigt krånglig. Han försöker alltid att rymma, oavsett hur stor ytan är. Buren är på 2,5 kvadratmeter, tillhörande hagen på 12 kvadratmeter och det utrymme jag brukar låta honom leka på i övrigt är ungefär 170 kvadratmeter. 

Det började med att han hoppade ur hagen med ett staket på 1,5 m. Varje gång han rymmer sätter han sig och äter på våran häck. När han får vara ute på baksidan (   ), så kastar han alltid undan kompostgallret som avgränsar resten av gården för att springa till häcken. Idag när jag höll emot attackerade han mitt ben, och hoppade sedan upp för att klättra på staketet på vår altan, troligtvis för att kunna rymma den vägen. Han är även ruskigt smart. Rusar först till ena sidan av gården för att sätta sig och äta, vilket får mig att sätta mig ner och tro att han inte tänker rymma. Någon minut därefter är det idiot-sprint mot kompostgallret för att smita när jag inte hinner med…

Det här beteendet börjar bli jobbigt, då jag inte kan ha honom utanför buren längre utan att han smiter på ett eller annat sätt, vilket såklart bara gör besvären värre. Kan tilläggas att han är en kanin som kräver mycket aktivering, så det kanske är det som saknas. 

Har ni några tips? på saker jag kan lägga ut i hagen, buren och lekytan för att få honom att inte rymma?

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
homeward bound
11/28/15, 1:09 PM
#1

Jag skulle ha skaffat en hona som sällskap (Efter att han kastrerats om han inte redan är det), inget gör kaniner så nöjda som att inte vara ensamma enligt min erfarenhet :) Men du kan ju såklart testa med andra saker; en jordhög att gräva i kanske? Saker att hoppa upp på och mer att gnaga på?

Kaninhoppare
11/28/15, 1:21 PM
#2

#1 Jo, jag vill jättegärna skaffa en hona, men då Alvin har problem med luftvägarna som enligt veterinären lär vara kroniska så vet jag inte om det känns så bra. Vi har inte vågat kastrera honom än av samma anledning 😕

Jordhög finns. Saker att hoppa upp på och mer att tugga på är bra tips?! Jag skulle gärna vilja fixa stubbar och liknande.

Medarbetare på Jättekanin

Irmelinis
11/29/15, 12:17 AM
#3

Oj vad jobbigt… jag skulle också rekommenderat en kaninkompis, men det är ju inte lätt om han inte kan kastreras först. Hmm… *funderar*

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
11/30/15, 3:17 PM
#4

Någon annan sorts sällskap då? En mini-gris? 😃
Frigående höns?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninhoppare
11/30/15, 3:50 PM
#5

#4 Bra idé! Men tyvärr bor vi i stan, så det skulle inte funka. 😕

Jag kanske kan skaffa en kanin som sällskap, men jag undrar lite över hur det kommer gå med sjukdomen då? Det är ju inte roligt om han smittar över det till den andra kaninen också.

Medarbetare på Jättekanin

Adirfen
12/2/15, 11:12 AM
#6

# Har för mig att man kan ha höns i vanlig trädgård. Kan leta lite…

Annons:
Irmelinis
12/2/15, 12:34 PM
#8

Ja höns i villaträdgård är tillåtet i de flesta kommuner. Fast oftast får man bara ha 4-5 stycken och utan tupp. Men det räcker ju gott och väl, ska själv skaffa nästa år 🙂 jag längtar! Höns är otroligt roliga och lättskötta djur.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Adirfen
12/2/15, 12:45 PM
#9

Å vad mysigt! Så fort jag flyttar hemifrån ska det skaffas höns :)

Kaninhoppare
12/2/15, 6:39 PM
#10

#7 #8 Tack för informationen, det hade jag ingen aning om. Dessvärre har jag 3 till i familjen som aldrig skulle godkänna höns, och jag själv har tyvärr lite svårt för höns 🤐Men tack ändå för förslaget!

Vad roligt att du ska skaffa höns, Irmelinis! 😃

Medarbetare på Jättekanin

Adirfen
12/2/15, 7:35 PM
#11

Synd, ska se om jag kan komma på någonting…

Upp till toppen
Annons: