Annons:
Etikettallmänt
Läst 832 ggr
Misscat
11/28/15, 8:16 AM

Pellets

Nu har jag hört flera olika bud om pellets o vill veta vad som stämmer. En del säger att kaniner måste äta pellets. En del säger att kaniner inte överhuvudtaget ska äta pellets. Vad är det som stämmer egentligen?

Annons:
missan´s
11/28/15, 8:52 AM
#1

Jag brukar ge mina kaniner 2-3 msk pellets per dag under vinterhalvåret och sedan göra en övergång framåt våren så att vi skippar havren helt och hållet under sommaren. Eftersom det finns så mycket annat att äta då som är betydligt nyttigare än havre. Kaninens största del av utfodringen ska vara hö och det ska den alltid ha tillgång till. Sålänge den har hö och grönt så klarar kaninen sig alldeles utmärkt på det. Dock är det lite individuellt, vissa behöver ha havre andra klarar sig minst lika bra utan. 

Här finns en bra faktasida om kaninens kost --> http://kaninmagazinet.se/2013/may/utfodra-pa-ratt-satt.html

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Fridaaaa
11/28/15, 8:53 AM
#2

Pellets är inget måste. Är bara komplettering till höet om kaninen behöver det :)
Vissa kaniner behöver ha andra inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
11/28/15, 8:58 AM
#3

Pellets är ett komplement, om höet inte räcker så kan man komplettera med pellets. I dagsläget äter endast två av 23 kaniner pellets hos mig.

MoaL
11/28/15, 9:00 AM
#4

Jag skulle bara ge pellets om kaninen är för tunn/mager. Man kan eventuellt även ge pellets om det är växande, dräktiga eller digivande kaniner, men det beror ju på. Man ser på kaninen om de behöver extra foder eller ej. 🙂
Min kanin har inte fått pellets på regelbunden basis sedan han var liten. Han blir snart åtta år, har aldrig varit varken mager eller sjuk. Bra hö och nyttiga grönsaker räcker alldeles utmärkt, och sommartid får han såklart färskt gräs, växter, grenar och ris utifrån.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Katniss
11/28/15, 2:38 PM
#5

Min kanin får ett par pelletsbitar om dagen, mer behövs inte :)

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: