Annons:
Etikettutställning
Läst 2418 ggr
CamillaS
2015-11-27 23:01

Utställning på husdjursmässan i sthlm?

Kommer det att vara någon kaninutställning på husdjursmässan i Stockholm i januari?
Vadå för utställning i så fall? 🙂

Annons:
RebeccaG
2015-11-27 23:16
#1

Japp, SKAF har gått ut med en annons i KU. 
Tror det är klass A, B & G ifall jag inte mins totalt fel? Tror dock bara det e första dagen. 

Jag ska hoppa på mässan, kanske ställa med. Får se hur dom ser ut i pälsarna 😛

Edit: HÄR är annonsen

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-11-27 23:27
#2

Tack för informationen. Har aldrig ställt ut förut så det känns som jag har en miljon frågor om jag skulle bestämma mig för att prova.
Förstod inte riktigt i anmälan om det handlar om en rasutställning eller keldjursbedömning?
Vad är det man ska tänka på? Vad ska man ha med sig till utställningen osv? 🙂

RebeccaG
2015-11-27 23:28
#3

Klass A, B & G är för raskaniner. Det är PET som är keldjusbedömning. 

Är din kanin tatuerad/har benring? Då kan du ställa i A eller B, beroende på kaninens ålder.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-11-27 23:31
#4

Ja han är tatuerad i öronen och är c:a 5 månader.
Men hur är det på utställningen, tar man fram sin kanin själv till domaren eller gör någon annan det?

RebeccaG
2015-11-27 23:37
#5

Du sätter kaninen i sitt fack & där ska kaninen sitta tills en bärare hämtar den. Bäraren väger kaninen & ger den till domaren för bedömning. 
Domaren sätter poäng och sedan åker kaninen tillbaka till facket. 

Kolla vad rasstandarden säger om din ras & färg(bara att göra en enkel googling). 

Kaninen ska presentera sig korrekt & vara välhanterad & inte streta emot vid kontrollen av kön, buk, klor & tänder. Vit päls ska vara kritvit(även under fötterna), kaninen ska ha bra hull & jämn muskelatur(får inte vara knotig/kantig över ryggen/höft) och alla klor ska vara nyklippta(avdrag för olkippta klor)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-11-27 23:39
#6

#5 Ok. tack ska leta på google och se om jag blir klokare. :)

Annons:
RebeccaG
2015-11-27 23:39
#7

Om du är osäker kan du alltid mejla uppfödaren och höra vad som gäller & få lite hjälp :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-11-29 01:20
#8

En fråga till, måste man vara medlem i någon förening innan man kan ställa ut?

Irmelinis
2015-11-29 11:00
#9

Varför måste pälsen på tassarna vara kritvit? Räcker det inte med "inte smutsig"? Det är ju inte ett rimligt krav (tycker jag) om man har en kanin som mår bra med mycket utevistelse och annat, att hålla tassarna vita. 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CamillaS
2015-11-29 14:26
#10

Undrar samma som #9.
Sen det här med att kaninen måste kunna sitta snyggt, är det också ett krav? Jag har ju inte tränat Zingo till något sådant. 😐

RebeccaG
2015-11-29 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#11

#9 Man bedömmer renlighet och man får avdrag för gula/missfärgade tassar & päls överlag. Så ja, vit päls ska vara kritvit(eller näst intill). Det är faktiskt rimligt och om man rengör dom varje dag 1-2 veckor innan utställningen & städar buren varje dag, så blir dom kritvita. Inte svårt alls om man anstränger sig en gnutta.

#10 Ja, dom ska presentera sig korrekt. Det är ju till största del en avelssak. En avkomma efter två föräldrar som presenterar sig bra, brukar presenterar sig bra. Det ska inte behöva tränas på. Däremot börjar jag med s.k. "bordsträning" när dom är 2 veckor gamla, då får jag bäst resultat. 

Bordsträning = Kaninen ska "pang" sätta sig korrekt på bordet och hålla positionen, trots att den flyttas på eller kollas över. Den ska inte säga emot att man petar/blåser i päls eller kollar i öron. Kaninen ska inte heller gå iväg eller släppa positionen/vika isär öronen. 
Nu vet inte jag vad för ras din kanin är, TS, utan jag utgår från min raserfarenhet då det är dessa standarder jag ska följa i min Avel.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Irmelinis
2015-11-29 22:04
#12

Jag förstår ju att kaninen i stort sett ska vara ren, naturligtvis. Bara undrade över det lite extrema kravet om kritvita tassar, har inte hört om det på nåt annat utställningsdjur, att de kollar färgen/renligheten under fötterna.  

Menade att kravet inte är så rimligt pga att pälsen under tassarna slits och lätt blir missfärgad, även om kaninen bor i en helt ren bur varje dag, det är ju inte bara smuts som missfärgar, utan även ren halm, gräs, sand osv.. Kaniner är ju ett djur som lever utomhus i väder och vind helt naturligt.

Menade inte att ägarens ansträgning är orimlig, självklart ska man anstränga sig inför en utställning och visa upp ett vackert djur 👍 Tack för ditt svar! 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

RebeccaG
2015-11-29 22:57
#13

#12 Jag förstod vad du menade, men jag har inte satt standarden. Jag förstår också att pälsar slits vid rörelse och utevistelse, och att saker såsom halm, jord & sol missfärgar pälsen. Men man har ett val. 
1. Ha en kanin som går ute på gräs, jord, torv och lever loppan i en Hage som förstör päls och färg(ex. att den blir solblekt)
2. Ha en kanin som presterar bra på utställningar, men som inte kan göra allt den första kaninen kan(ex. inte gå utomhus om du vill ställa under sommarhalvåret, lejon/långhåriga kaniner/rexar får undvika sele till stor del och vita kaniner får undvika halm, jord och annat smuts.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
RebeccaG
2015-11-29 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Ex: Min madagaskar hona Easy 
Pampig man, bra päls och fantastisk kropp. Meeeen färgen är lite kass. Och då hon älskar att hopptävla(svårklassad med pinnar & elit i höjd) så tävlar hon när hon inte går i Avel. 93p pga dålig färg, så henne låter jag hellre få tävla och ha skoj, än att sitta och kämpa för poäng hon inte kommer att få. Hon ger bra ungar, så hon mår bättre av att få träna & tävla, då det är vad hon älskar att göra. 

Hoppningen gör att Easy inte kan ställas alls. Pälsen är sliten och manen existerar knappt längre pga användandet av sele. Hon ser mer ut som en kanel på somrarna än en madagaskar och pälsen under fötterna är sträv och sliten. 

Sedan har vi min lux Nikki
Easys halvsyster(samma mamma) och har något mer man än Easy. Inte så bra kropp som Easy men ett stort + på allt annat. 
Hon tycker däremot inte det är kul att hoppa, utan gillar mer att stå i centrum och visa upp sig. Då mår hon bättre av att få "showa av sig" på utställningar, än att jag ska släpa med henne till hoppningar när hon inte går i Avel

Då Nikki inte hoppar är hennes päls felfri. Den här bland annat utan slitmärken från sele & grusslitage och fri från missfärgningar från halm eller torv utan hon har sin vackra blå/bruna färg året om, även om denna är dassigare om somrarna då jag inte ställer under sommarhalvåret - så då får alla kaninerna gå ute i sina hagar. 

---

Detta är alltså två systrar med så gott som samma "utsprungspunkt" men som lever olika liv. Deras livsstil påverkar hur dom ser ut och därmed hur deras chanser ur utställningssynpunkt ligger.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-12-01 01:39
#15

Min kanin är en holländare. Asså jag vet inte om det här med rasutställning är något som kag kommer att fortsätta med, men tycker att det skulle vara kul att prova på. Har även planer på att kastrera honom så han kommer endå inte kunna fortsätta med rasutställning då. Däremot kanske vi fortsätter med pet utställningar. Känns lite onödigt att betala medlemskap om jag bara ska ställa honom en gång.. Hmm.. Får fundera om jag ska chansen att prova eller inte. Men visst skulle dom vel även ha pet utställning på Kistamässan?

RebeccaG
2015-12-01 15:34
#16

#15 Vet inte, men det hade dom förra året. 
Är dock osäker på om du får ställa honom i pet. Då han har stamtavla & är i grund och botten ett utställningsdjur som är märkt. PET klassen är för icke-stamtavledjur.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: