Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 894 ggr
Sussi Sörensen
11/27/15, 7:56 PM

Underligt beteende

Hej!

Har en lejonhuvad dvv kastrerad hona som vid 3 tillfällen de senaste 2 veckorna haft Konstigt beteende. Det ser ut som om hon nosar på golvet och tassarna går snabbt som om hon halkar och inte får fotfäste och typ går runt i en cirkel. Första gången jag såg det såg det ut som om hon drog ena sidan av huvudet i golvet och raffsade runt kring sin egen axel. Trodde hon brutit något ben eftersom hon inte fick fäste men det hade hon inte. Hon är som vanligt efter en stund. Tänker på någon form för ep-anfall eller någon som har tankar kring vad det kan vara?

Annons:
Smultrondraken70
11/27/15, 10:20 PM
#1

Tänker spontant på E Cuniculi (Nozematos). Vanlig parasit bland tamkaniner som bland annat kan orsaka balansrubbning och huvudlutning om den sätter sig på centrala nervsystemet. Jag skulle kontakta kaninkunnig veterinär och rådgöra. Man brukar behandla med Axilur i 30 dagar. Men jag kan naturligtvis ha fel:) är ju ingen vet! Lycka till och hoppas det går bra med din kanin❤️

[Lollo 97]
11/28/15, 11:55 AM
#2

Hade också en kanin som blev så, han dog efter någon månad, han ögon blev konstiga. Men det hände inte så ofta och han hade varit konstig sedan födseln, hade dåliga muskler i bakbenen osv.

Men jag tycker också du ska ta kaninen till vet och kolla upp, för det är inte normalt att de gör så.

Smultrondraken70
11/29/15, 12:24 PM
#3

Hej, hur har det gått?

Sussi Sörensen
12/21/15, 5:12 PM
#4

Hej!

Kontaktade veterinär men hade svårt att hitta tider. Eftersom det var lång väntetid och jag inte sett något konstigt efter det, har jag låtit det bero och nu verkar hon må bra. Tack för frågan.
Var och klippte klorna i djuraffäre och frågade dem men de visste inte mer än att kaniner alltid får i sig parasiter då de får mat utifrån, vilket jag gärna ger.

Nu tänker jag på min andra kanin som är på sitt 7:e år. Han har börjat slarva med pälsskötseln och har tovor under bakbenen, känns som små bollar man ibland kan dra av fast de sitter hårt. Han gillar inte det. Vidare tyckte hon som klippte hans klor att han troligen hade dregglat för det fanns lite i pälsen runt ena kinden. Annars är han hyfsat pigg emellanåt och matglad.

[Lollo 97]
12/21/15, 7:43 PM
#5

#4 kan vara bra att klippa dom tovorna i mellan åt :)

Upp till toppen
Annons: